stjernegull - fødeklar :) Skrevet 2. august 2007 #1 Skrevet 2. august 2007 ...på slutten av svangerskapet? Jeg er 37 fullgåtte uker. Og hvilke beskjeder eller informasjon har dere fått videre evt.? Jeg har fått beskjed om å ringe føden med en gang ved veer, eller hvis vannet går skal jeg legge meg rett ned å ringe ambulanse.. Bortsett fra dette skal jeg på ny UL i uke 38/39 for å se om han har snudd seg selv. Er det noen som har vet om det blir forsøkt å snu baby inne i magen ved tverrleie, eller bare ved seteleie? I så fall blir det automatisk KS, men hvor lenge venter de for å se liksom? Før KS blir bestemt? Mange spørsmål her, men lurer fælt nå, går rundt og er redd for at fødsel skal starte nå, og at alt blir akutt og dramatisk...
Mari 74 Skrevet 2. august 2007 #3 Skrevet 2. august 2007 Jeg hadde det slik sist jeg var gravid, leiet varierte, men hun lå mye på tvers. Fikk henne snudd fra seteleie et par uker før termin, men hun fortsatte å romstere, og på temindagen lå hun helt på tvers. Da bestemte gynekologen min at hun ikke ville la meg gå slik over termin, så jeg ble sendt på sykehuset. Der snudde de henne på plass, tok vannet, og satte fødselen i gang. Det var en veldig grei løsning for meg, ver ikke så kjekt å gå slik og lure på hva som kunne skje om fødselen startet med baby på tvers. Nå har jeg to uker igjen med nestemann, og han ligger stort sett riktig, men tar seg fremdeles noen avstikkere og ligger litt på tvers enkelte dager. Tror jeg vil be om en tilsvarende løsning denne gangen også, hvis han fortsetter å snu seg slik.. Lykke til med fødsel!
@nemone Skrevet 3. august 2007 #4 Skrevet 3. august 2007 Hadde det sist gang, det føles ganske likt denne gangen også, men vi får se - har 6 uker igjen til termin og mye kan jo forandre seg. Forrige gang ble jeg henvist til sykehuset for UL 3 uker før termin, og fikk planlagt KS 2 uker før termin (altså i uke 38). Ikke tema å forsøke snuing. Hun lå også med rumpa ned, slik at om hun hadde "vippet" rundt så hadde det blitt setefødsel (og det var ikke jeg klar for i det hele tatt...) Jeg måtte ikke diskutere i det hele tatt, legen på sykehuset tok UL og sa at dette er ikke noe å lure på - vi tar KS. Lykke til med hva det enn blir, jeg hadde et veldig greit KS iallfall - ingen komplikasjoner.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2007 #5 Skrevet 3. august 2007 Hei Jeg var inne på sykehuset på onsdag for vurdere leie på babyen. Den har ligget og turnet rundt i lengre tid, og nå som jeg er i uke 38, hadde jeg behov for en sjekk. Tverrleie har vært yndlingsleie om morgenen spesielt. Traff en erfaren jordmor som heldigvis konstaterte at ungen lå med hodet ned, akkurat da.... Jeg er fjerdegangsgravid, så det er god plass inni der, og jordmor sa som oftest vil riene tvinge barnet over i lengdeleie, slik at enten rumpa eller hodet blir den førende del ved fødsel. Jeg kjente meg litt beroliget av det, men etterpå begynte jeg å bekymre meg for setefødsel.... Har født tre barn i hodeleie tidligere, så jeg kunne egentlig ikke tenke meg setefødsel som siste fødselserfaring, men får vel bare ta det som det kommer. Jordmor sa også at hvis vannet gikk, skulle jeg komme inn på føden med en gang. Hvis barnet ligger i tverrleie da, blir det ofte ks, siden de er redde for at en arm eller ett bein plutselig skal begynne å komme ut..... Syns jeg ser det for meg.... Lykke til med din fødsel og håper at babyen din har vett til å snu seg riktig vei!
stjernegull - fødeklar :) Skrevet 3. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 3. august 2007 Til mari 74! Når de gjorde dette på deg på termindagen (snudde og tok vannet), er det vel en forutsetning at man har helt moden livmorhals da eller? Og var det vondt å få snudd barnet? Har lest at ved snuing så følger de med på hjerterytmen til barnet osv. Er det noen fare for barnet å bli snudd?
stjernegull - fødeklar :) Skrevet 3. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 3. august 2007 Takk for alle svar og lykke til dere også!!!
stjernegull - fødeklar :) Skrevet 3. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 3. august 2007 Jeg er tredjegangs og har nok også god plass der inne.. Men de andre har kommet med hodet ut først, og har festet seg i god tid før fødsel, så jeg håper å slippe seteleie på denne siste fødselen jeg også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå