Nyttårsgull i den store magen Skrevet 2. august 2007 #1 Skrevet 2. august 2007 Hei, Har hørt noe om at for mange ultralyder under svangerskapet kan gi ultralydbarn. Hva er et ultralydbarn??? Trodde ultralyd var ufarlig... Noen som har fått flere ultralyder? Jeg har fått tre allerede og lurer på om jeg snart får et sånt ultralydbarn?!!! Takker for hjelp og oppklaring :-)
tarante - keisersnitt 29/1 Skrevet 2. august 2007 #2 Skrevet 2. august 2007 Jeg har aldri hørt dette uttrykket før... men jeg har hørt at det er en viss tendens til keivhendthet hos de som har hatt mange UL, men det er vel ikke så stor belastning, eller??? Jenta mi var igjennom mange UL, kom ut av tellinga.... hun bruker høyre hånd!
coon Skrevet 2. august 2007 #3 Skrevet 2. august 2007 det må jo bare være en fleip noen har starta... Sikkert på grunn av fler og fler betaler for ekstra ultralyd for å få se den lille i magen, før den vanlige screeninga. Kan ikke tenke meg noe annet. Sikkert missunnelse og noen som går å irritere seg over det. Uten at jeg er ekspert så tror jeg ikke det er noe farlig...
*Vetlis* Skrevet 2. august 2007 #4 Skrevet 2. august 2007 Eneste eeg har hørt er det samme som tarante over her sier, at det er større mulighet for kjevhendthet. Tok velddig mange Ul'r med sønnen min, å han har litt tendens, til å bruke venstre bedre enn høyre, men ser ikke på det som noe problem.
purple Skrevet 3. august 2007 #5 Skrevet 3. august 2007 Hei. Jeg har aldri hørt noe slikt utrykk. Legene sier jo at ul ikke skader barnet. Jeg selv har tatt 3 stik allerede og er 16 uker og alt er flott. Skal få 3 til i uke 19,25 og 34 pga min alder,38 år.
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 3. august 2007 #6 Skrevet 3. august 2007 Jøss, det har heller ikke jeg hørt om... Legene sier jo nå at de vil ha fler og flere UL kontroller for gravide fremmover. Så kan jo ikke være noe skadelig da, går jeg ut ifra? Jeg har jo vært på 5 UL allerede å er 27+3 uker på vei. Skal på 2 til ca. Hvis det isåfall er sant at det kan være skadelig når det gjelder skeivhendthet blir vell min gutt ganske skeiv;P haha
twoboys & a girl Skrevet 3. august 2007 #7 Skrevet 3. august 2007 Har ikke hørt det uttrykket før. Men det sies at det ikke er skadelig, og hvorfor vil helsenorge ha i gjennom at alle gravid skal få tilbud om tre ultralyder. Det er den beste måten å sjekke om barnet har det bra. Tror ikke det er noe å bekymre seg for.
kløver Skrevet 3. august 2007 #8 Skrevet 3. august 2007 Det jeg har plukket opp et eller annet sted for lenge siden er at forskerne foreløpig ikke har klart å finne noen negative bivirkninger på kort sikt ved å ta mange ultralydundersøkelser, derfor konkluderes det med at det er ufarlig. Men det forskes stadig på om det skal ha noen påvirkning på lang sikt. Er lenge siden jeg har hørt noe om denne problemstillingen nå, så de har nok til nå ikke klart å finne noe farlig med det. Mange ultralyder er jo et relativt begrep. også.. 5-6 ultralyder er vel ikke nødvendigvis uvanlig mange nå for tiden.... :-) Uttrykket ultralydbarn har ikke jeg hørt før heller, men det er vel et ord media har funnet opp en gang...;-)
kløver Skrevet 3. august 2007 #9 Skrevet 3. august 2007 Her er en link til en artikkel som sier litt om dette :-): http://www.doktoronline.no/news/2007-01/ultralyd_foster.html Den er fra januar i år.
kløver Skrevet 3. august 2007 #10 Skrevet 3. august 2007 Her er en link til en artikkel som faktisk bruker utrykket ultralydbarn. Den tar opp dette med venstrehendte, men er gammel da. Fra 2001. http://www.mozon.no/kvinnehelse/andre-saker/ultralyd+gir+flere+venstrehendte/art346352.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå