Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #1 Skrevet 2. august 2007 bruke tigerbalsam mens man er gravid ? jeg fikk en nervne i klem øverst i ryggen isted, noe som gjorde så vondt at jeg vrei meg i smerte og nesten holdt på å spy. så samboeren min fant frem tigerbalsam og masserte inn skikkelig der det verket som verst i ryggen. men kom til å tenke på etterpå, at dette er jo veldig sterke saker, selvom det kun er naturmedisin.. det brenner som bare det baki ryggen nå! dette går vel ikke inn i blodet og føres over til ungen ? ble litt bekymret for dette.. snakk om å være etterpåklok..
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #2 Skrevet 2. august 2007 Jeg vet ikke,men kan aldri tenke meg at det kan være farlig..
Coolbela Skrevet 2. august 2007 #3 Skrevet 2. august 2007 Det er nok ikke farlig, men man skal unngå Ibux smertestillende midler o.l. på tube mens man er gravid. Mener jeg brukte sånn Ice salve/gel sist jeg var gravid fordi det var det de på apoteket anbefalte når jeg hadde så vondt i en arm.Så derfor, slapp av og nyt virkningen
conney skal ha nr 2:) Skrevet 2. august 2007 #4 Skrevet 2. august 2007 Om det er skadelig vet ikke jeg, men jeg vet at mann ikke skal bruke aromiske oljer med dufter fordi det går inn i blodet til ungen.. det samme med smertelindrende kremmer..det skal mann i alle fall ikke ta Men hadde jeg vært deg ville jeg ringt legen min å høre for sikkerhet skyld
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #5 Skrevet 2. august 2007 blir litt bekymret når dere skriver at man ikke skal bruke aromiske oljer og smertestillende kremer.. for det er jo akkurat det tigerbalsam er! men får satse på at det går bra, gjort er gjort! tusen takk for svar i alle fall =)
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #6 Skrevet 2. august 2007 jeg ringte foressten føden nå, og der var det ikke stort med hjelp å få gitt! jeg forklarte situasjonen og hun hadde ikke den fjerneste anelse, og hun avsluttet med "nå har du jo allerede gjort det, så går det galt vil du sikkert merke det i sparkemønsteret hans".. nå ble jeg jo bare tusen ganger mere bekymret! :-(
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #7 Skrevet 2. august 2007 Aromatiske oljer - gjelder dette også oljen fra Clarins som anbefales mot strekkmerker under graviditet? Bruker nemlig den, og den lukter jo planter så det holder.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #8 Skrevet 2. august 2007 det aner jeg ikke! men Conney36uker vet sikkert dette siden hun nevnte at det er skadelig...
nr 2 i oktober? Skrevet 2. august 2007 #9 Skrevet 2. august 2007 jeg gjorde akkurat det samme, og bekymra meg litt etterpå. men nu tenk eg ikke på d lengre. d er så mye en er anbefalt å holde seg unna at en egentli burde holde seg i ei hule hele graviditeten... mamma "ler av meg" når jeg starter om alt eg ikke kan.. ho ha født 6 velskapte barn uten å vite om alt vi vet nå
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #10 Skrevet 2. august 2007 jeg har fått herpesutbrudd i graviditeten, og var veldig bekymret over at jeg ikke kunne behandle det med zovirax krem. Var hos legen, og han mente at siden man var såpass langt på vei, og alt er ferdig laget, så skulle jeg ikke bekymre meg for mye, og faktisk bruke krem på utbruddet. Ville faktisk tro at det gjelder deg og tigerbalsamen din også, man må ikke være så utrolig bekymret for alt hele tiden, faktisk sier dem at noe av det verste for babyen er stress, så ville heller tatt det med ro jeg =)
Coolbela Skrevet 2. august 2007 #11 Skrevet 2. august 2007 Hei, her er jeg igjen. Tigerbalsam er ikke en smertelindrende krem med de samme VIRKESTOFFENE som i Ibux gel.Det er selveste virkestoffene som er forskjellig, og i den gelen jeg referer til er dette å lese i felleskatalogen: Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelig effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel. Men, hallo!!! det betyr ikke at man får skader av det, men det er likevel hos ENKELTE påvist , ja...ditt og datt...
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #12 Skrevet 2. august 2007 jeg skjønner ikke helt! du mener at dette gjelder tigerbalsamen eller ibux geleen ? forstod det slik at det ikke var skadelig å bruke tigerbalsamen alikevel med svarene jeg fikk over ? eller ? HI
gajamor Skrevet 2. august 2007 #13 Skrevet 2. august 2007 her er urtene i tigerbalsam: -kamfer, bør unngås under svangerskap, men det er særlig innvortes bruk som er farlig. -mentol, dette er vel utvunnet fra mynte? Peppermynte kan være skadelig i store doser. Men igjen, det er innvortes som er det farlige. -tetre, er såpass farlig når man bruker det feil at det nå bare er lov å selge produkter med mer enn 2% tetreolje utenfor apotekene. Utvortes i små mengder er det ikke like farlig -nellik, ikke anbefalt under graviditet, men det er mest fordi man ikke har gjort noen studier på bivirkninger -cassia ser ut til å ha blitt brukt som prevensjonsmiddel, så det er ikke anbefalt, nei... Så totalt sett; høyst trolig ingen fare å bruke små mengder utvortes en sjelden gang, og ihvertfall såpass sent i graviditeten. Men jeg ville ikke brukt tigerbalsam jevnlig, og ikke innvortes
Anonym bruker Skrevet 3. august 2007 #14 Skrevet 3. august 2007 Tigerbalsam er ikke skadelig for den lille, og ikke alle aromatiske oljer er skadelige heller, det er det kun et fåtall som er. Husker ikke akkurat hvilke aromatiske oljer som var skadelig, men alle de urtene/duftene som er i Tigerbalsam er helt trygge. Når det gjelder de aromatiske oljene så vet en aromaterapaut akkurat hvilke som ikke er heldige i svangerskapet, så hvis noen lurer på akkurat dette så er det bare å gå innom en salong å spørre. Nyt heller virkningen av tigerbalsamen du!
Gjest Ut på tur Skrevet 3. august 2007 #15 Skrevet 3. august 2007 Dersom det hadde vært farlig for babyen at du brukte tigerbalsam en gang så hadde vi antagelig vist om det tenker nå jeg da. Men om du ikke er sikker på om dette er ufarlig eller ikke så behøver du jo ikke bruke det flere ganger. Den lille i magen utsettes antagelig for så mye rart i løpet av ett svangerskap at summen av det er værre en en runde tigerbalsam Kanskje et varmt hådkle i pose er tryggere neste gang... eller få samboeren til å gi deg en skikkelig omgang masasje Men som flere har nevnt her Ibux både piller og Gel er greit å holde seg unna...
curly t Skrevet 17. april 2010 #16 Skrevet 17. april 2010 I følge denne nettsiden skal ikke tigerbalsam brukes av gravide og barn under 6 år. http://www.tiger-balm.org.uk/which-tiger-balm-for-which-problem.htm Ser er det er noen år siden dette spørsmålet ble stilt, og jeg antar at alt er ok Men det er kanskje flere som lurer på det..
Fifrildi Skrevet 18. april 2010 #17 Skrevet 18. april 2010 Oi, her var det mye farlig feilinformasjon ute og går! Aromatiske oljer kan IKKE, jeg gjentar ikke, trekke inn i blodbanen hverken til en voksen person eller fosteret. Oljemolekylene er takk og pris alt for store til at noe slikt kan skje, ellers ville det vært livsfarlig med en aromatisk massasje! Det finnes enkelte steder som sier "at oljene våre trekker inn i blodet ditt" - de lyver (igjen heldigvis) og er steder jeg aldri bestiller massasje pga de er useriøse. Det som er med aromatiske oljer er at noen har vist å ha en innvirkning på å kunne sette i gang fødsel og brukes terapautisk for dette. Derfor skal man unngå alle aromatiske oljer i den "familien". Clarins sin strekkmerkeolje kan ikke skade deg eller fosteret på noen som helst tenkelig måte. Det samme gjelder massasjeoljer, tigerbalsam, fuktighetskremer, selvbruner osv. Det er ekstremt lite man smører på huden som gravid som kan skade fosteret som man kan få kjøpt i parfymeri da dette ikke er medisinske produkter og derfor ikke har LOV til å inneholde ingredienser som kan trekke inn i kroppen (det er feks derfor cellulittkremer ikke er effektive da de ikke trekker ned til det hudlaget der cellulitten dannes). (Unntak er kremer med stort innhold av aha og retinol) Grunnen til at det svir når du bruker tigerbalsam har ingenting med graviditeten å gjøre, det er bare sånn tigerbalsam skal kjennes ut!
AinaW Skrevet 19. april 2010 #18 Skrevet 19. april 2010 Tenkte jeg bare skulle nevne at neste gang du blir usikker så kan et godt tips være å ringe giftsentralen/giftinformasjonen....(selv om det ikke er noen som har spist vaskemidler eller lignende). De svarer gjerne på slike spørsmål også der, og er veldig hjelpsomme når man ringer. Tror ikke de synes det er rart å få slike spørsmål For ikke å snakke om at du får veldig bra og riktig informasjon. Dessuten har de døgnåpen telefon og hjemmeside med mye nyttig info.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå