Gå til innhold

Noen som husker dette diktet??


Anbefalte innlegg

Skrevet

 

For en stund siden leste jeg noe som må ha vært et av verdens fineste dikt her inne. Dessverre klarer jeg ikke finne det igjen, og det eneste jeg husker var at det var noe med Lille Mann!!

 

Det var hvertfall veldig trist og jeg gråt mens jeg leste det..

 

Noen som kan hjelpe meg her??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette..?

 

Berceuse

 

Sov, sov lille mann

Livet er en drøm.

Over mørke morildvann

Seiler du mot nattens land...

Alle er alene.

 

Bølger nynner mot din båt:

Livet er en drøm.

Dyp er sjøen, salt og våt...

... som av mange øynes gråt...

... Alle er alene.

 

Natten er så lang, så lang.

Livet er en drøm.

Synk i søvnens myke fang-

Drøm at det blir dag en gang

Alle er alene.

 

Bare synke, synke ned!

Livet er en drøm.

Der i søvnens sjø et sted

Vil vår uro finne fred.

Alle er alene.

 

Ensomt suser vår planet-

Livet er en drøm.

Intet vet vi, det vi vet

Er at alt er ensomhet.

... Alle er alene.

 

Lev, lev lille gutt.

Livet er en drøm.

Før du aner er det slutt,

Snart er alle broer brutt.

Alle er alene.

 

Drøm, drøm lille vår

Livet er en drøm.

Hvor vi kommer fra, hvor vi går-

Er det ingen som forstår.

Alle er alene.

 

Gro, gro lille frø

Livet er en drøm.

Mørket mumler om vår Ö:

Kanskje skal vi aldri dø?

 

Alle er alene.

 

André Bjerke

 

Skrevet

Nei, det var dessverre ikke det!!

 

Jeg lurer på om det kanskje var om å miste et barn. Men er ikke helt sikker.. Som sagt eneste jeg husker et dette med Lille Mann! Har forsøt å google til jeg fikk kramper, men klarer fortsatt ikke finne det!!

 

Det hadde en trist undertone, og det var så utrolig fint!!!

 

HJELP?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...