Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #1 Skrevet 2. august 2007 Vi leier en leilighet nå. Men innen januar så må vi flytte.. Vi er i den leie situasjonen at vi har en del smålån (under 80 000). Vet det er dumt, men gjort er gjort.. Vi prøver å få forbrukslån, men vi får ikke. Vi klarer utgiftene dette medfører, vi har det veldig greit økonomisk. Men disse lånene går jo ikke nedover.. Og det blir ganske mange tusen ut av vinduet.. Men det vi lurer på nå da.. Gjør vi best i å leie litt til (til vi får nedbetalt disse). Eller gjør vi best i å eie? Vi har funnet et hus med utleiemuligheter. Jeg ser da at vi kan få en mulighet til å spare opp litt. Men det er jo alltid et men.. Kan jo hende vi ikke får leieboere med et første osv. Så vi må jo vite at vi kan betjene dette lånet uten og være avhengig av leieboere.. (men tror det er lett å få leieboere her, for det er en pendlerby..) Eller skal vi leie mer? Da blir det det samme som nå.. Vi betaler minimun på avdragene og beløpet går ikke nedover.. Men vi må prøve å betale mer enn minimum.. Men eier man, så betaler man jo ned på sitt eget, og det blir lettere å få tatt et forbrukslån etterhvert.. Trenger ikke høre "når dere har vært så dumme".. For det vet vi.. Jeg tenker på dette hele tiden, prøver å finne løsninger, men ingen bank vil jo hjelpe... Å egentlig så er det jo ikke snakk om sååå mye penger, men beløpet blir jo aldri mindre.. Noen som klarer og sette seg i denne situasjonen og komme opp med hva du ville gjort? På forhånd tusen tall for svar=)
Stolt Mamma™-1jente og 1gutt!! Skrevet 2. august 2007 #2 Skrevet 2. august 2007 Etter mine erfaringer ville jeg valgt å eie. Så absolutt.. Kunne det ikke vært ett alternativ å "bake" de smålånene deres inn i ett nytt boliglån? Vet at det er en mulighet å refinansiere lån på hus osv, for å betale ned div smålån..
Siril&Tord sin mamma Skrevet 2. august 2007 #3 Skrevet 2. august 2007 det er alltid lurest å eie så sant man har råd til det. dere må sette dere ned og se på faktiske utgifter i forhold til inntektene deres. dere må huske på at om dere velger å eie, så kommer forsikring, kommunale avgifter, vedlikehold osv på toppen av en boliglån. dessuten er det viktig å huske på at dere også skal klare alle utgifter om evt renta går opp. men jeg lurer på en ting. åssen har det seg at dere ikke får et forbrukslån i banken når dere har så lite lån? under 100 000 er jo ingenting. og hvordan skal dere evt få boliglån om dere ikke får forbrukslån??
Gjest Skrevet 2. august 2007 #4 Skrevet 2. august 2007 Vet dere at banken vil kunne låne dere ønsket beløp til boligen dere har funnet? Betaler dere minimum så vil det jo uansett ta en god stund før dere får betalt ned på smålånene deres. Hvis det er finansielt mulig for dere å kjøpe en bolig og betale ned på boliglånet + andre lån så ser jeg ingen grunn til at dere skal leie istedet for eie. Det er som sagt penger ut vinduet og ved å eie så bygger dere jo egenkapital.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #5 Skrevet 2. august 2007 Boliglån får vi. Forbrukslån er noe helt annet. Dette er uten sikkerthet. Vi kan få, men da må vi ha kausjonist, noe vi ikke har (gjelder i banken).. Vi skjønner virkelig ikke hvorfor vi ikke får forbrukslån (citibank osv.).. Det er nok fordi vi har de andre smålåna, å så er dem vel redd for at vi skal bruke et nytt lån på noe annet enn å betale ned de andre.. Sånn jeg har forstått det hvertfall, fordi de sier at det er en stor sjans for dem å ta.. Vi har vært i baken og søkt personlig og vi har søkt på mange av de der citibank osv. Men heller ikke der får vi, enda dem reklamerer med at man kan samle smålån. Vi har ingen betalingsanmerkninger heller.. Vi får ikke bakt noe lån inn i et huslån. Vi kan nok ikke få et forbrukslån på huslånet før vi har betalt ned litt på lånet.. Merkelig.. Ingen som vil hjelpe deg ut av noe du har rotet deg opp i heller.. enda man virkelig vil komme seg ut av det.. Ser ingen utvei på dette.. Enda de tjener jo på å ha flere lån på oss..
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #6 Skrevet 2. august 2007 Får dere boliglån da? tenker siden dere ikke får forbrukslån? - og er virkelig forbrukslån veien å gå når dere skal samle smålånene? ...er absolutt ingen ekspert på lån, forsøker til enhver tid å ha minst mulig av det Og dersom dere får boliglån kan dere kanskje få eksta til å dekke opp disse smålånene også? Er vel som alle andre sier, lønner seg å betale til segselv... MEN, dersom avdragene på lånet blir så store at dere ikke har råd til skjorta etter at regningen er betalt, bør dere kanskje vente?
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #7 Skrevet 2. august 2007 Hei Jeg har svart på det ang. lån litt lengere oppe (om hvorfor vi får boliglån og ikke forbrukslån).. Ja, det er noen år siden vi fikk disse smålåna. Vi var nyetablerte og gikk i fellene. Noe som vi angrer veeeldig på i dag.. Men ingen er liksom villige til å hjelpe.. Å det er jo litt rart.. Som jeg skriver så ser jeg en mulighet til å få spart litt mer om vi hadde fått huset med utleieleilighet. Men det er jo også en sjans for at vi ikke har leieboere til en hver tid.. Men når det gjelder og leie leilighet så er det depositum da.. Her vi er nå så har vi ikke depositum (noe som er sjeldent og finne), så hvordan skal man få tak i 15- 20 tusen til depositum? Vet at man kan få et slikt lån, men vi vil da ikke ha enda flere smålån.. Takker for alle svar=)
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #8 Skrevet 2. august 2007 På lang sikt vil det alltid lønne seg å kjøpe, selv om det på kort sikt kan gi dere tap. 15000-20000 til depositum, det blir 3000 i måneden dere må spare fram til januar. Klarer dere ikke det så har dere vel heller ikke råd til å kjøpe leilighet riktig ennå.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #9 Skrevet 2. august 2007 3000 er faktisk ganske mye ved siden av husleie og disse smålåna da..
Junipappa '07 Skrevet 2. august 2007 #10 Skrevet 2. august 2007 Men ... Hvis dere har funnet et aktuelt hus med utleiedel, banken er villig til å gi dere lån på kjøpesummen og dere er i markedet for kjøp, så er det jo bare å slå til. Forbrukslånet på 80.000,- burde jo enkelt kunne refinansieres inn i huslånet uten at dette hadde de store innvirkningene på avdragene. Synes dere skal slå til jeg. Så betaler dere i hvert fall til dere selv.
Videlivi Skrevet 2. august 2007 #11 Skrevet 2. august 2007 Hvis dere ikke har egenkapital til kjøp av bolig, så finnes det noe som heter etableringslån, hvor man kan leie hele kjøpesummen. Anbefaler dere å kjøpe istedefor å leie, så lenge dere har mulighet til det, for da betaler dere til dere selv i stedefor å betale andres lån... =)Lykke til !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå