2.gangsmor til LilleSkatt Skrevet 2. august 2007 #1 Skrevet 2. august 2007 (Har mange spm. i dag, jeg, får så gode svar, så da må jeg benytte meg av muligheten...) Har lest i infoskriv fra Sandvik at bebien "liker å sitte ved fire mnds alderen, men at han helst ikke skal det"(Husker ikke teksten ordrett) Hva er "regelen"?Vet jo at de ikke skal settes ned først, uten at de først har lært seg å sette seg ved egen hjelp. Dette skjer vel når de er en ca 7mnd tid(gj.snittlig) Men hva med sitting ved hjelp av oss foreldre, dvs. med fysisk støtte fra oss, dvs. at de sitter på fanget vårt etc. Er dette bra eller ei?De sitter jo, dvs. liggesitter(forksjell på det og å sitte i 90 grader..)i bilstoler, i vippestol etc(Er jo begrensninger her og, mtp hvor lenge de skal sitte her).....Noen som vet?Jeg synes det er sååå koselig å sitte med Lillegull på fanget mitt noen minutter, mens vi synger litt etc, enten hun da sitter med ansiktet fra meg eller mot meg... Hender dessuten vi "humper" litt, når vi synger humpetitten osv....Er dette "bra"/"ikke bra", ut i fra en fysipterapeutisk synspunkt, tro...?
Anonym bruker Skrevet 2. august 2007 #2 Skrevet 2. august 2007 Det sies at babyen ikke skal sitte på rompa før babyen selv kan sette seg opp. Ville nok vært litt forsiktig med hompetitten etc...men man må jo se an hver enkelt baby, noen er sterkere enn andre. Men bare ha det i bakhodet at det er først ved 6-7 mnd alder de er sterke nok...noen enda senere også. Min gutt var 8 mnd før han satte seg opp selv....så de er ulike. Alt med måte er mitt motto ;o)
Nr-3-i-Magen Skrevet 2. august 2007 #3 Skrevet 2. august 2007 Hvis hun sitter på fanget ditt med ryggen inntil din mage så har hun jo støtte overalt, så det ville jeg tro var greit. Vi har hvertfall gjort det lenge, snuppa ville ikke annet enn å sitte i fanget. HS sa til meg da jeg spurte, at det var greit når hele ryggen deres var støtta opp inntil kroppen vår.
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 2. august 2007 #4 Skrevet 2. august 2007 Min HS sa at når babyen selv klarte å "sette seg opp" på fanget så var det greit. Altså når du legger babyen inntil deg, sånn at den ligger bakover mot deg og den selv klarer å sette seg opp.
Yo&La+spire Skrevet 2. august 2007 #5 Skrevet 2. august 2007 HS sa til meg at de kan sitte på fanget fra 4 mnd alder. De vil selv lene seg bak visst de blir sliten og trenger å hvile ryggen. De skal ikke sitte på gulvet for da kan de ikke støtte ryggen mot noe, pluss at de kan falle og slå seg. Vi har hatt skikkelig "problemer" med snuppa fordi hun bare vil sitte. Da hun var 3 mnd kunne hun sitte uten støtte (men det får hun ikke lov til) og nå er hun snart 5 og reiser seg halvveis opp i vippestolen selv, NEKTER å legge seg skikkelig ned. HS sa at så lenge hun hadde mulighet til å hvile ryggen med støtte så kunne hun sitte f.eks på fanget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå