snikendeulteppe Skrevet 2. august 2007 #1 Skrevet 2. august 2007 Er det noen som har noen gode ord i en tid som ser veldig mørk ut. Det gjelder min eldste av 3 som er snart 7 år. Han har ikke respekt for voksne, skriker, slår og er helt umulig. Har prøvd i sette grenser men det preller bare av ham, sier at hvis han ikke gjør slik og slik så får han ikke den og den tingen eller må han gå på rommet eller ikke besøk av vanner osv. Men det funger ikke. Er det noen som har det slik eller har hatt det slik Gode råd tas med åpne armer.
Flippflapp Skrevet 2. august 2007 #2 Skrevet 2. august 2007 vel...det jeg kan si med en gang er at å true sansynlighvis aldrig vil fungere..... ting som han gjør galt må få konsekvenser. men noe som da er veldig viktig er at han også får mye ros for det positive han gjør. men jeg er ikke ekspert på området da.... men uansett lykke til:)
grå :) Skrevet 2. august 2007 #3 Skrevet 2. august 2007 sikker på at han ikke bare er veldig usikker? ta en titt på hvordan dere har det hjemme, hvordan han har det blandt andre barn osv og se om det kan ligge noe der. kanskje det går an å gi ham oppgaver i hjemmet som er hans jobb, sette noen grenser osv? mulig dere har det sånn allerede, men i allefall kan usikkerhet gi sånt og generellt blir folk tryggere av å ha noe bestemt å forholde seg til
snikendeulteppe Skrevet 2. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 2. august 2007 Jeg vet ikke hva som feiler han han hjelper jo til når selv vil. Dette går jo utover de to små for de ser og lærer av ham. De får alle 3 så mye ros at de flyr vel på en rosa sky en dag :-) Så nå har jeg tre skrikende, slå og ikke respet fro voksne trollunger
Gjest Skrevet 2. august 2007 #5 Skrevet 2. august 2007 nå vet jeg ikke om det e "så ille", men har du snakket med skolen? bedt om eventuell utredning??
Gjest Skrevet 2. august 2007 #6 Skrevet 2. august 2007 Det anbefales, som de sier over her, konsekvente og gode regler. Når reglene brytes skal du også være konsekvent. Som du er kjent med så vil jo gjerne barn ha oppmerksomhet, og det er samme om den er negativ eller positiv, å lenge de får den. Så når du "straffer" for oppførsel som ikke er lov, gjør det på en slik måte at oppmerksomheten ikke er der. (timeout, sitte stille, alene, et kjedelig sted i et gitt tidsrom) Det kommer jo ikke til å fungere med en gang men med tid og knallhardt arbeid, både av deg og den andre forelderen/omsorgspersonen. Det er også viktig å ikke gi noe som helst "slakk" på hva du mener er lov å ikke, gi barnet klar beskjed umiddebart og ta barnet ut fra situasjonen og plasser i timeout. Dette er det som forhåpentlig kan hjelpe på den negative adferden. Men dette alene er jo ikke nok, ros og skryt må til. Tilby et poengsystem som du inkluderer de andre to barna i også, som etter en uke med x antall stjerner ender i en gode, eller x antall stjerner på en dag gir en halvtime med tvtitting etc. Så henger du opp et ark med dette på. Dårlig oppførsel og ikke resultat av timeout fører til fjerning av poeng og da av gode, hjelp i huset, med søsken, positiv oppførsel resulterer i pluss:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå