Gå til innhold

Hvor rask m trening etter fødsel-

Anbefalte innlegg

Skrevet

sånn hvis man er i god form og føler seg klsr for det? Lett trening 3 uker??? Litt hardere trening etterhvert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sikket litt induviduelt, men jeg har hørt/lest at man bør vente i 6 uker.

Skrevet

Har hørt 6 uker jeg også, men det er såååå laang tid å vente...

Skrevet

skal helst vente i 6 uker, man går ned masse ved å spise sunt, lite og ofte i de sek ukene..

og amme

Livmoren skal få sjansen til å gro.. så man skal ikke drive med mageøvelser, situps.. i de første mnd..

Men å gå tur er jo trening, da kan du nesten gjøre fra dag 1.

Skrevet

Ikke sit-ups de første månedene??????? Å hjelp - hvor lenge må jeg vente m d da? ! ? Jeg kan vel snke meg til noen sit-ups etter 6 uker, da er jo livmoren tilbake til normal størrelse, renselsen er som regel over og sånn. Eller..?

Skrevet

Vet ikke, har hørt at man skal gi magemuskelene ganske god tid etter fødselen.. siden dem har blitt delt og livmoren bruker lang tid på å trekke seg sammen.

Men dette tror jeg du merker fort, om det ikkeg går, så om man får vondt.. så ikke gjør det.

Mente jeg leste noe om dette på interett? skal se om jeg finner

Skrevet

Fysisk aktivitet etter fødselen

Det er ingen grunn til panikk over at ukene går uten at du har gjort en øvelse! Det er aldri for sent å starte treningen, men det kan være for tidlig.

Moter og trender påvirker synet på trening, likeså livsstilen vi ellers fører. Nå når barselpermisjonsreglene er endret, går ikke kvinnene like raskt tilbake til arbeidet som tidligere. Kanskje vil dette være med på å dempe det verste treningshysteriet etter fødselen. Vi trenger å legge om til en roligere og mindre hektisk rytme i løpet av svangerskap og barseltid. Ikke bruk profesjonelle idrettsutøvere som forbilder.

I de senere årene har tilfellene av bekkenløsning økt blant nybakte mødre. Har en først fått bekkenløsning under graviditeten, kan en også få dette problemet etter fødselen, og tilstanden kan fortsette i flere år. Hensikten med mosjon etter fødselen skal være velvære. Hvis du aldri har drevet med trening før og synes det blir stress, så la det være, med god samvittighet. Men knip! Hvis du er veltrenet, vil du sikkert gå raskere frem og ta i bruk øvelser du selv kjenner.

De første 6 ukene

Det viktigste av alt: få nok hvile! I denne perioden har kroppen best av vanlige, daglige bevegelser. Ikke tren magemusklene nå mens de ennå er så utstrukket. Det gir også et uheldig press på bekkenbunnen, som fremdeles er svak. Magemusklene trenes ved daglig arbeid. Ligg på magen og hvil. Dersom brystene kjennes ømme, legger du en pute like nedenfor brystene, slik at presset avtar. Denne stillingen bidrar til å tømme livmoren.

Knipeøvelser kan starte umiddelbart etter fødselen

Bekkenbunnsmusklene er lukkemuskler for urinrør-, skjede- og endetarmsåpning, og danner "gulvet" under magen. Er bekkenbunnsmusklene svake, kan du få ubehag som:

* dårlig kontroll av blærefunksjonen - "lekking" og småskvetting

* vansker med å holde på gass fra endetarmen

* tendens til hemoroider

* fordøyelsesbesvær som forstoppelse

* tendens til nedsynking og fremfall av skjede og livmor

* utilfredsstillende seksuelt samliv

* ryggsmerter og tretthetsfølelse i underliv og lår

Knipeøvelser kan du gjøre når som helst, enten du sitter eller står. Knip sammen nedentil som for å stoppe å tisse. Du skal ha følelsen av å trekke musklene opp mens du kniper. Knip sammenhengende i 6-8 sekunder. Begynn med 3-4 knip og øk gradvis til 8-12 daglig. Du kan teste muskelen ved å prøve å stoppe strålen når du tisser, mot slutten av vannlatingen.

Skrevet

Du kan trene de skrå mage musklene ganske raskt. Men vent i 6 uker før du tar de rette. ellers er det meste ok, men det viktigste er å knipe. Sjekk trimsidene på www.barnimagen.com under tema bolken, der har SATS laget et program som er ok.

Husk knipe øvelsene, dem hjelper mye!

Skrevet

Åj, så flott med masse info - tusen takk:-):-) Ser ut som man bør vente m sit-ups, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...