Gå til innhold

Vasker dere "alt" til den lille som kommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja, til klær og sengetøy, da...men:

tepper

dyner

lammeskinnunderlag

m.v?

Hørt at man skal ikke overdrive det helt heller....skaper bare "grobunn" for senere allergier når alt er kjemisk rent, forstå meg rett.

Men trenger jeg sende nye dundyner på rens??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ang dundyner, les tråden lengere ned

Skrevet

Jeg har vasket alt nytt, ikke fordi jeg er redd for bakterier, men fordi alt nytt har kjemikalierester som jeg vil ha vekk. Sengetøy koker jeg to ganger før jeg tar det i bruk, det gjelder også til oss andre i familien. Jeg har vasket babydyner etc også. For øvrig har jeg ikke på noen måte støv på hjernen!

Skrevet

vasker alle baby klærene og tepper og dyner som har vært pakket vekk på loftet. Men har kjøpt en ny dyne og lammeskinn som jeg ikke kommer til å vaske. Tror ikke det er nødvendig. Vasker selvsagt nye (og gamle) dynetrekk, men koker de ikke, vasker de i maskinen en gang... Slik har jeg gjort de to forrige gangene med nye babyer i hus, og de har aldri tatt skade av at alt ikke har vært kokt og renset....

Gjest Ut på tur
Skrevet

Det kan være kjemikalierester i babytøy og baby sengetøy solgt i Norge. Men det er VELDIG strenge regler når det gjelder disse tingene.

Formaldehyd er en kjemikalie mange har hørt om fordi den ofte er omtalt i media og jeg har også lest om den i forhold til rengjøring av tekstiler til baby.Og fordi den er kreftfremkallende. Formaldehyd brukes typisk i sengetøy så det skal se glatt og pent ut.

Formaldehyd er en kjemikalie som det ikke er lov å bruke i noen tekstiler til barn i Norge. (kan forekomme til voksne så vask sengetøyet ditt før bruk)

Jeg vasker primært mine baby tekstiler fordi de ikke er rene når de er nye. Det er mange hender som har tatt i dem i løpet av produksjonen. Og de fleste fabrikker er relativt støvfylte. Henger de fremme i butikken er det enda flere hender som tar på klærne.

Vi har en brukt dyne jeg skal ha i vogna, og en brukt voksipose. Dette blir vasket. Den nye dundynen vasker jeg ikke. Ei heller lammeskinsunderlaget som jeg kjøper på Nøstebarn. De garanterer at alle kjemikalier fra garvingen er fjernet. Det velger jeg å stole på. Lanolinen i pelsen fjerner mestepasrten av bakteriene.

Skrevet

Jeg har nettopp vasket alle klær som hun skal innpå kroppen, som bodyer, strømper og nattklær. Utenpåklærne ble vasket for 2-3 mnd siden og har ligget i kommoden siden da, så det orker jeg ikke å ta. :) Ellers har jeg vaska trekkene til vogga, det satt på da vi fikk den fra butikken, så regner med at mange har vært bortpå den. Ellers skal jeg vaske voksiposen, fordi den er full at kattehår. Hehe, låner av svigerinna mi, og kattene hadde visst ligget på den og sovet uten at hun var klar over det. :)

Vasker det som er nytt pga kjemikalierester og mye nevling fra andre ukjente, eller tar jeg det med ro. Litt bakterier er bare sunt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...