Gå til innhold

Den ene fortanna til gutten min har blitt blå....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hvordan dette har skjedd.. Kanskje han har falt å slått seg:(

Blir det borte, eller vil den være sånn helt til han får nye tenner?

Han er 2 nå

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir ikke borte, den er død. :( Er du heldig så er ikke den permanente tannen skadet også...

Skrevet

Da tror jeg nervene er døde i den. Den blir sånn helt til ny kommer....

Skrevet

Ta han med til tannlegen og hør med de. Det kan komme av at han har slått tanna, og da er det en mulighet for at den permanente tanna kan bli skadet, noe som skal meldes fra til forsikringsselskapet om han er forsikra (fikk jeg vite etter ett av martins svalestup)

Skrevet

Tror det er sånn at tanna er død hvis den er blå...

Den blir desverre slik helt til den faller ut, og får nye.

Han har nok dunket seg eller noe.

Skrevet

Da er nesten helt sikkert nerven i tanna død. Burde gå til tannlegen, som helt sikkert vil trekke tanna. Dette bør gjøres sånn at ikke tanna som ligger under blir skadet. (Dette er ikke noe jeg gjetter meg til, men spurte tannlegen nå.)

Skrevet

Jeg gjorde det selv da jeg var liten... slo fortenna så mye at de til slutt ble blå.... dro til tannlegen og trakk de... dra til tannlegen dere:)

Skrevet

Da er det vel bare å komme seg til tannlegen...

Håper ikke den nye tanna også blir sånn

Skrevet

Neida, kan godt bli fin igjen :) Gutten min slo seg da han var 2 år, og fikk en blå fortann. Tannlegen sa at tanna var blå fordi det hadde kommet en dråpe blod nedi den. Tanna var ikke død. Fikk beskjed om å følge med at tannkjøttet ikke ble rødt og hovent. Da skulle vi kontakte tannlegen igjen. Etter noen uker hadde blodet tørket opp, og tanna bleknet igjen :) Nå er han 5 og tanna er like blek, og sitter fast som bare det.

Skrevet

Det trenger den ikke bli. Det kan bli skade i emaljen og danne seg groper i den nye tanna (f.eks.)

Skrevet

Begge mine sønner har en slik fortann, eldste datt av sykkelen og yngste av skateboardet, begge gikk på hodet i asfalten.

Var hos tannlegen med yngste, de sa jeg måtte være opmerksom en stund, for hvis tanna ble vond, eller det ble en kviselignende "byll" i tannkjøttet over den måtte den trekkes. Da var det nemlig blitt betennelse i tannkjøttet rundt rota som ha fått seg en dytt og det kunne skade den nye tanna hvis de ikke trakk..

Men tanna forblir blå til den detter ut ja, nerven er skadet og det blir ikke borte igjen. Ifølge tannlegen er det veldig sjelden tanna under er skadet så lenge det ikke blir betennelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...