Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal være borte fra min lille gutt i ca 7 timer neste helge, da er han 4 mnd. Pappa skal passe han. Selv synest jeg ikke dette er noe problem, men har ikke vært vekke fra han så lenge før. Noen andre med erfaringer/kommentarer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

babyen din er i trygge hender. Bare dra og ikke la disse trådene her inne stoppe deg.

Så lenge han har mat og er sammen med trygg person...ja, ikke så mye mer å si på det.

Skrevet

Vi skal la lillegutt være hos farmor og farfar en natt to helger på rad nå snart. Så lenge han er i gode hender ser jeg ikke noe galt i det egentlig...

Skrevet

er du gal???? kan få adferdsvansker som stor.....hold deg hjemme...hehehe (ironisk ment)

JAAAA, du kan reise!!!

Skrevet

Ja det er ok. Ikke hør på mamma til en liten og en stor. Hun vet ikke hva hun snakker om. Hun har heller ingen utdannelse eller en jobb som skulle tilsi at hun burde uttale seg om barneoppdragelse e.l. Hun viser også at hun ikke vet hvordan man skal lese litteratur og stille seg kritisk til man har lest orginallitteraturen. Hun er latterlig spør du meg.

Skrevet

Du siste anonym: Det virker som om du er en sånn mor som reiser fra barna dine ofte. Språket ditt tyder på at du prøver å forsvare deg selv om det du selv har gjort.

Til du som spurte: Dette går nok bra:) 7 timer er ikke så ille hvis han kjenner pappan din godt! Han skal sikkert sove litt på den tiden å? Selv har jeg kun vært borte fra jenta mi i to timer. Hun er 10 mnd. Men denne helgen skal jeg på fest for første gang og blir da borte lengre. Men da sover hun i all hovedsak da... Dessuten skal de være hjemme hos oss. Har pappan din mulighet til å være hos dere kanskje? Da blir det jo enda tryggere omgivelser for barnet ditt:) Lykke ti!

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Hærligheten...skal du analysere hvor mye andre mødre er vekke fra barna sine utifra uttalesler de har her på bim? Kunne ha skrevet nøyaktig det samme som anonym du kommenterer på, men jeg er faktisk ikke en mor som reiser fra barnet mitt ofte...rart, siden dine analyser tilsier at jeg skulle være det!

Skrevet

Du kunne ikke tatt mer feil Yara, jeg er aldri borte fra minstemann. Men jeg er 39 år og har 4 barn så da er det ikke så rart. Men jeg har full forståelse for at de som har lyst og ork til å dra på fest gjør det.

Skrevet

Jeg sier at det VIRKER sånn!

Kan ikke dere bare akseptere at mange eksperter mener det dere fronter faktisk KAN være skadelig? Hvorfor ikke la jenter som spørr få begge sider av saken og la de bestemme selv? Dere har INGEN grunn til å si at dette ikke er farlig! Dere vet det jo ikke!

Å si at dere tror det er ufarlig er en ting. Men dere sier bestemt at det ikke er det...

Jeg har lest mye litteratur og forskning om emnet, og veldig mange eksperter mener faktisk at dette kan (les: kan) være skadelig. Aksepter det!

Så får nå dere som vil ta den sjansen. Jeg syns bare de som spør skal få høre begge sider.

Skrevet

Hei Yara

Du sier at du har lest mye litteratur og forskning om emnet og at veldig mange eksperter mener at det kan være skadelig. Da har du lest noe som ikke jeg har klart å finne, selv om jeg har tilgang til det meste. Har du link eller forslag til bøker jeg kan se i?

Skrevet

Jeg har lest mye litteratur som igjen bygger på forskning. Altså, jeg har ikke lest forskningen direkte. Jeg har lest generelt mye bøker, så jeg husker ikke alle forfatterne.

De bøkene jeg har lest er av barneleger stort sett. De sier ikke at barnet tar skade for alltid, men at barnet kan bli redd for at foreldrene forsvinner.

I farten husker jeg Viveka Ljungstrøm. Og psykologene som driver midt i mellom klinikken (det er i en artikkel hvor de omtaler ferber metoden de sier barn opp til 3 år kan ha prob med å forstå at foreldrene kommer tilbake.. )

En annen lege jeg liker godt er dr.sears. Vet ikke om han sier noe spes om dette temaet, men du kan jo ta en titt. Han har veldig mangfe fine holdninger. http://askdrsears.com/ Han har veldig mange fine holdninger syns jeg!

Jeg liker generelt holdningene innenfor tilknytningsomsorg. Og der er dette med bruk av hyppig barevakt sett på som noe som kan være dumt for barnet. Så om du leser litteratur om tilknytningsomsor/Attatchment parenting så finner du nok noe der å.

Til sist vil jeg påpeke at jeg ikke er i mot barnevakt generelt. Jeg syns bare mamma til en stor og liten fikk vel mye kjeft fordi hun faktisk representerete en annen side av saken. Selv forstår ikke de som drar fra barnet sitt så tidlig, og jeg tror nok det at barna kan bli redde i ettertid. Bla ser jeg det på nabojenta nå. Mora måtte på sykehus et par dager, og jenta er kjempe redd for at mamman skal forsvinne nå i ettertid.

Skrevet

hvor gammelt er dette barnet?

Skrevet

Kozy: Jeg synes å ha lest at du og er motstander av ferber kurer. Stemmer det? Eller har jeg tulla helt? I såfall kan jeg tenke meg at du finner det interessant å lese spesielt på den nettsiden jeg viste deg:) Han legen har veldig mange fine holdninger (mener jeg). Han er super oppatatt av å gjøre barn trygge, og alt han bygger på går ut ifra det.

God lesing!:)

Beklager om jeg ikke har mere konkret info til deg altså. Jeg har bare lest så mye forskjellig. Både på nett og i bøker, så jeg har ikke kontroll på hvem som sier hva.

Skrevet

Var dette spm til meg?

Hvis det er nabojenta du tenker på så er hun 1,5 år.

Skrevet

Interessant at du nevner dette med AP, for jeg er veldig tilhenger av denne foreldrestilen! Jeg er også lidenskapelig i mot ferbers metode, men syns at det blir noe HELT annet enn det å la ungene være sammen med barnevakt!

Grunnen til at ferbers frarådes når babyene er helt små, er som du sier, at de ikke har utviklet objekt permanens. De forstår ikke at noe fortsetter å eksistere de ikke ser det. Ferbers lar de minste være for seg selv, så de kan tro at de er helt alene i verden. Dette er jeg helt i mot! Men så lenge barnet er hos pappa /besteforeldre el. så vil det ikke tro at det alene, og vil føle seg trygg og elsket.

Tilknytningsomsorg handler jo om å sørge for at barnet utvikler en trygg tilknytning. Jeg bærer Nikolai i mt, og da han var mindre bar jeg han i sjal. Vi samsover fremdeles, og jeg er er veldig opptatt av at han får mye nærhet og kos. Det jeg har lest i aplitteratur, er at barnet kan få en slik tilknytning til flere personer, ikke bare mor. Nikolai er også tilknyttet sin pappa og også til sine bestemødre. Han spreller med bena og gliser når han ser disse menneskene og har det så godt sammen med de. Jeg er ikke redd for å la han bli passet en kveld her og der, det er koselig for alle det.

Skal jeg finne frem litt ap litteratur der de skriver om tilknytning til flere personer enn bare mor? Og hvis du er interessert så kan jeg godt sende deg info om hvor du kan lese både forskning og litteratur om det å ha barnevakt. Jeg tolker det slik at hvis det blir gjort rett (ikke for mye og hos kjente) så er helt trygt for barnet.

Skrevet

amen...vi er vist alle dårlig mødre som tar seg en fest engang i blant og finner på ting med venner uten ungene....

Skrevet

Kozy: Så spennede å høre at du og er tilhenger av AP. Jeg tror nok egentlig ege er enige. Jeg mener heller ikke at barnevakt i ny og ned er negativt. Det jeg mener KAN gjøre barn utrygge er når man reiser på feks helgatur når de er bare små. Jeg snakker ikke om en kveld nå og da når barnet er flere måneder eller år.

Jeg har lest AP litteratur selv og er stor tilhenger av tilknytning til andre enn mor jeg å. Min egen mamma går tur med jenta mi ofte i MT feks som en del av det med å få fin tilknytning dem imellom.Hun er også med besteforeldrene på begge sidene flere ganger i uken (med da er jeg og pappan også med som regel). Pappan og hun har å næ tilknytning.

Vi samsover også. Og vi bærer i både sjal og MT.

Når det er sagt vet jeg at unødig bruk av barnevakt er noe som er svært viktig for mange som praktiserer TiO. I de kretser er jeg tidlig ute når jeg tar en fest nå når jenta mi er 10 mnd:)

Så alt i alt er nok vi enige. Jeg har bare "lært" i mine TiO kretser å være restrektiv med bruk av barnevakt, og jeg er nok preget av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...