nick_351582 Skrevet 1. august 2007 #1 Skrevet 1. august 2007 Hei, var på ul kontroll i dag, er 24 + 3. Har mistet to tidligere i uke 24 og 21, derfor følger de ekstra med. I tillegg til at jeg ble slankeop. for et halvannet år siden. I dag fikk jeg beskjed om at alt var fint, men gutten er litt stor. Allerede ca. 900 gram. Derfor vil de at jeg skal sjekke meg for svangerskapsdiabetes om ca. 2 uker. Altså skal jeg gå til fastlegen og ta en glukosetest? Noen som kan veilede meg litt og har litt kunnskaper? Hvordan fungere det, må jeg ev. komme fastende, drikke noe søte greier og komme tilbake for å teste blodsukker igjen? Hvordan fungerer det? Hva er normale/unormale verdier? Og hvorfor må jeg vente til uke 26 - 28 for å ta denne testen? Hun snakket så dårlig norsk hun jeg var til, så jeg forstod ikke alt hun sa. Så er jeg jo ikke så flink til å spørre, kommer på alt etterpå. Kan sv. diab. være farlig for babyen? Fint om noen kan dele litt erfaringer med meg - på forhånd tusen takk. hilsen hønemor
tarante - keisersnitt 29/1 Skrevet 2. august 2007 #2 Skrevet 2. august 2007 Det stemmer et du må komme fastende, de tar en blodprøve for å sjekke fastende blodsukker, så må du drikke noe utrolig søtt kliss (drikk så fort du klarer så er du fortere ferdig med det. Jeg er glad i søtt, men brakk meg av dette. Smakte tynn melisglasur synes jeg...). Så må du sitte helt i ro i to timer før de tar en ny blodprøve av deg. Jeg husker ikke hva som er normalverdier, men det kan det hende at noen andre husker... Svangerskapsdiabetes er ikke direkte farlig for barnet, men de skal helst ikke bli for store før fødsel. Hvis ikke ting har startet av seg selv til terminen er det vanlig å bli satt i gang, eventuelt før hvis barnet ser ut til å bli veldig stort. Min jente hadde lavt blodsukker når hun ble født og ble fulgt opp litt på nyfødtintensiven for å få opp blodsukkeret igjen. Dersom man har svangerskapsdiabetes har man forhøyet risiko for å få svangerskapsforgiftning også. Du vil antagelig bli fulgt opp nøye av gynekolog og indremedisiner på poliklinikken på sykehuset ditt. Kanskje ul hver 14 dag frem til du er rundt 34 uker, deretter hver uke. Mener det var slik for meg i alle fall. Det føles betryggende å bli fulgt så tett opp, men kan bli litt slitsomt...
Sussa jan 2016<3 Skrevet 2. august 2007 #3 Skrevet 2. august 2007 tok en glukose test i uke 21 trur eg det va og da va begrunnelsen at eg va overvektig, og at eg hadde sukker i urinen i ometrent samme tidsrom med førstemann, en rutine test måtte betale for "sukkeret" 80 eller 90 kr ellers så skulle eg tro at du kan stikke innom lege kontoret og si i fra i luka der at du skal ta en glukose test, skal ikkje være nødvendig å vente 2 uker svangerskaps diabetes går over etter fødsel. fikk bare beskejd fra jm sist at eg ¨måtte passe på ka eg spiste av søtsaker nugatti, sjokade, syltetøy druer,banan mat med mye sukker... Ville bestilt time hos fastlegen å hørt med han visst du e bekymra.!Lykke til =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå