mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. august 2007 #1 Skrevet 1. august 2007 Håper at mange kan komme med tips til matvarer som innholder mye jern,til voksne,slik at en kan få opp blodprosenten.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 1. august 2007 #2 Skrevet 1. august 2007 For lite jern betyr i korthet at cellene transporterer for lite oksygen i blodet og vil på sikt gjøre deg dårlig. Grovt brød, kjøtt, leverpostei, innmat, grønne grønnsaker og spesielt spinat og grønnkål, brunost. Pga garvesyre i kaffe og te bør du holde deg helt unna dette, da garvesyren binder til seg jernet og hindrer kroppen i å ta det opp. Melk bør du også være forsiktig med. Mens fruktjuicer som inneholder C-vitamin fremmer opptaket av jern i kroppen og bør drikkes til hvert måltid:-) Kjøtt, fisk eller fugl til middag og som pålegg er gunstig og gjerne med fruktjuice ved siden av. Tørket frukt er også med på å fremme opptaket.
Dailis Skrevet 1. august 2007 #3 Skrevet 1. august 2007 Når jeg hadde lav blodprosent etter nr tre fikk jeg beskjed om å spise rødt kjøtt, gjerne litt blodig,lever, rødbetter, tomater, rød paprika osv. Rødvin er og bra om man ikke akkurat har født. Man får og kjøpt rødbettjuice på helsekostforretninger. Men brokkoloi og mange andre grønnsaker er gunstige for jern. Men vet du om du har lav blodprosent pga jernmangel? Man kan ha det for mye annet og.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 1. august 2007 Jeg eier ikke jernlager i kroppen,noe legen min synes er veldig rart,siden jeg hadde hormonspiral i fem år,før jeg ble gravid og hadde ikke en dråpe med menstrusjonsblod på de årene. Har alltid prøvd å spise sundt,masse grønne grønnsaker,leverpostei,rødbeter,men jeg har lært noe nytt,rødt kjøtt og rødvin,så i helgen skal vi ha blodig biff,brokkoli og rødvin,hørtes ikke det bra ut?
Dailis Skrevet 1. august 2007 #5 Skrevet 1. august 2007 Høres veldig bra ut.... Og det jeg gjorde i tillegg var at jeg helte en ekse cherrytomater oppi sausen før servering, var godt, og det er bra for å få opp blodprosenten, og bakte poteter med rød paprika bl.a. Jeg fikk beskjed om å spise rødt, hehe. Jeg vet ikek hva, men min mor fikk beskjed om det samme 12 år tidligere etter å ha født, så det er kanskje noe i det. Vi fikk i alle fall begge opp blodprosenten relativt kjapt med den dietten;) Men jeg hadde da ikke jernmangel, men faktisk B12 og folatmangel. Mange som har det, og det fører til en form for anemi, selv om det ikke ble satt i sammenheng med den lave blodprosenten den gangen. Men da er det yoghurt, hmelk, helt kjøtt, egg osv som er effektivt. Lykke til, er i alle fall ikke en vond diett:P
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 1. august 2007 Ja,hun har nå tatt b12 prøve og folat for å se om jeg mangler dette i tillegg,så skal bli spenndene å høre
Karomamma Skrevet 1. august 2007 #7 Skrevet 1. august 2007 Ville bare si lykke til, jeg! Med både jernopptaket og det koselige som måtte følge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå