Gå til innhold

Jernholdig mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper at mange kan komme med tips til matvarer som innholder mye jern,til voksne,slik at en kan få opp blodprosenten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leverpostei, prim med tilsatt jern (litago), rødt kjøtt, rosiner,

så tror jeg brokkoli har jern faktisk.. og spinat? eh.. er ikke helt sikker på de to siste :-)

Så er det viktig å spise det sammen med noe med c-vitamin, for da taes jernet lettere opp i kroppen. Drikker du f.eks melk til, så vil ikke kroppen ta opp så mye jern. Men f.eks et glass appelsin juice til, er veldig bra :-)

Skrevet

Takk for svar.

Skrevet

Takk

Skrevet

lever, squash og gresskarfrø, hvetekli, kakaopulver, blodpudding, litago bruost/litago prim (kun litago som har tilsatt jern), grovt brød/grove kornblandinger.

Husk at c-vitamin øker jernopptaket, så spis grønnsaker/frukt sammen med jernrike matvarer. Og unngå å drikke melk samtidig. Kalsium og jern hemmer hverandre i opptaket.

Skrevet

Hvis du har helt tomme jernlagre bør du ta en "hestekur" med jerntabletter. Hemofer eller noe.

Skrevet

Det er det som er problemet at jeg ikke kan ta jerntabletter,tar en type,der de anbefaler 1-3 tabletter daglig,men klare ikke å ta mer enn en uten å bli uvell.Legen min sier det er bedre en ingeting,men jeg får jo ikke opp blodprosent og jernlager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...