mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. august 2007 #1 Skrevet 1. august 2007 Håper at mange kan komme med tips til matvarer som innholder mye jern,til voksne,slik at en kan få opp blodprosenten.
stinky-monkey Skrevet 1. august 2007 #2 Skrevet 1. august 2007 Leverpostei, prim med tilsatt jern (litago), rødt kjøtt, rosiner, så tror jeg brokkoli har jern faktisk.. og spinat? eh.. er ikke helt sikker på de to siste :-) Så er det viktig å spise det sammen med noe med c-vitamin, for da taes jernet lettere opp i kroppen. Drikker du f.eks melk til, så vil ikke kroppen ta opp så mye jern. Men f.eks et glass appelsin juice til, er veldig bra :-)
Vi har tre mirakler! Skrevet 1. august 2007 #4 Skrevet 1. august 2007 Her står det litt om dette. http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321807
.Gruffalo. Skrevet 1. august 2007 #6 Skrevet 1. august 2007 lever, squash og gresskarfrø, hvetekli, kakaopulver, blodpudding, litago bruost/litago prim (kun litago som har tilsatt jern), grovt brød/grove kornblandinger. Husk at c-vitamin øker jernopptaket, så spis grønnsaker/frukt sammen med jernrike matvarer. Og unngå å drikke melk samtidig. Kalsium og jern hemmer hverandre i opptaket.
.Gruffalo. Skrevet 1. august 2007 #7 Skrevet 1. august 2007 Hvis du har helt tomme jernlagre bør du ta en "hestekur" med jerntabletter. Hemofer eller noe.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 1. august 2007 Det er det som er problemet at jeg ikke kan ta jerntabletter,tar en type,der de anbefaler 1-3 tabletter daglig,men klare ikke å ta mer enn en uten å bli uvell.Legen min sier det er bedre en ingeting,men jeg får jo ikke opp blodprosent og jernlager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå