♥Prinzessin♥ Skrevet 1. august 2007 #1 Skrevet 1. august 2007 Noen som har lest bøkene hans? Jeg har kun lest Lolita, herrejemini for et språk den mannen fører! Jeg vet ikke om jeg skal være imponert eller irritert over hans gjennomførte forsøk på å unngå klisjéer. Vel, jeg er jo glad for å slippe klisjéene da, men av og til ble beskrivelsene noe tunge og langtekkelige. Jeg skjønner imidlerid at han hadde en mening med å skrive slik, og jeg er kanskje en uerfaren leser i forhold til den målgruppen han har? Skriver hans slik i alle sine bøker?
Gjest Skrevet 1. august 2007 #2 Skrevet 1. august 2007 Kommer kanskje av den råmiksen av "polsktalende skriver på engelsk" og "polsktalende skriver på engelsk og har i tillegg ambisjoner og evner". Jeg er ingen stor fan, har lest Lolita og Pale Fire, men kicka ikke på språket. Pale Fire er forsåvidt underholdende, men blir litt surmaga ironi/parodi, litt sånn gammalmannsgnål blanda med sur Flannery O'Connor-aktig mørkegrums.
♥Prinzessin♥ Skrevet 1. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 1. august 2007 OK, da holder jeg meg unna Nabokov! Men jeg måtte bare få med meg Lolita, da det er en klassiker. Nå er jeg en person som lar meg rive med av handling minst like mye som språk; om det er et tegn på umodenhet eller stor innlevelsesevne, vet jeg ikke. Men språket her ble litt for utbroderende for meg (på en tung måte), selv om jeg ønsker å utvide horisonten min på det området, da jeg skriver bok sjøl. Har forresten ikke hatt tid til å lese Kongepudler ennå, men skal gjøre det!
Stary Skrevet 2. august 2007 #4 Skrevet 2. august 2007 Språket hans blir nok ikke helt det samme oversatt til norsk, desverre. På fransk er det visst ganske rått skrevet!
Gjest Skrevet 2. august 2007 #5 Skrevet 2. august 2007 Bortsett fra at det er på engelsk det er skrevet, da.
♥Prinzessin♥ Skrevet 2. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 2. august 2007 Jo, originalen er på engelsk, men den er jo selvsagt oversatt til fransk også. :-)
Stary Skrevet 2. august 2007 #8 Skrevet 2. august 2007 Lolita From Wikipedia, the free encyclopedia Lolita (1955) is a novel by Vladimir Nabokov. The novel was first written in English and published in 1955 in Paris Jøss. Tok JEG feil altså? Jeg var så sikker på at den var originalen var på fransk. Den har iallefall fårr god kritikk for den franske utgaven, pga språket. Hmm.. Noe egner seg best på fransk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå