Gå til innhold

Keisersnitt erfaring, noen??????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter fødselen (vaginal) med mi første gikk det 5 uker før jeg kunne trille tur uten å bli svett av smerter (pga sting eller bekkenløsning).

Hvor fort kom dere dere etter et ks?

Og hvor tungt kan man løfte etter ks, og hvor lenge må man være forsiktig i forhold til løfting?

Jeg skal jo ha tvillinger og har ei på 2år fra før.

Kan jeg bli sykemeldt og pappan overta perm?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg reiste med fly, ein mellomlanding, ti dager etter keisersnitt. Det gjekk bra men eg vart veldig sliten og hadde ein del vondt ja. Dei første to vekene gjekk eg berre så langt som eg kjente eg klarte. Då smertene kom sterkare satt eg meg ned. Så eg gjekk ikkje turer utenom til steder eg visste det var sitteplasser, men eg gjekk litt kvar dag. Eg var heldig og hadde både faren til ungen og mora mi rundt meg til hjelp. Dei eg kjenner som har tatt ks i norge har fått beskjed om å ikkje løfte nåke tyngre enn ungen sin, men min lege i Ungarn sa at eg kunne kjenne etter dette sjølv. For meg vart det for tungt å løfte nåke meir enn Tuva dei første vekene.

Etter fire veker var eg heilt fin, men eg har ikkje kjent meg ille i det heile i perioden. Berre litt øm i såret. Men eg trur ikkje eg hadde makta å ta meg av tvillinger på to år i tillegg. EG hadde nok med meg sjølv og Tuva. Hadde eg vert deg hadde eg spurt om sjukemelding.

Skrevet

første ks mitt gikk som en drøm. hadde vondt en stund etterpå, men det er jo greit nok. får ikke løfte noe annet enn babyen på.... 6 uker tror jeg. jeg har lengdesnitt så vet ikke hvor lenge det er vanlig å ha vondt, men det tar noen dager før man klarer gå skikkelig. dessuten kan det gjøre vondt i arret ganske lenge etterpå.

med ks nr to fikk jeg komplikasjoner og lå på sykehus i nesten tre uker. kunne ikke ta meg av babyen min engang.

jeg vil nok anbefale deg å føde normalt om du kan. det er ofte mye mer skånsomt for deg og sies å gi en del fordeler for babyen. og med en 2 åring i hus så må du nesten regne med at det blir en del løfting på den også

Skrevet

Man skal jo ikke løfte tyngre enn babyen de første 6 ukene, var det vel... Husker jeg løftet vogna inn i bilen etter noen uker, og kjente godt det, ja:p Glemte meg.

Hadde vondt en god stund etter de 6 ukene også, og var dødssliten, men det kom sikkert mere av at jeg hadde hatt en hel fødsel, bare unntatt babyen som kom ut, rett før jeg fikk ks:p

Har hørt de som har tatt både akutt og planlagt ks sier at det er en hel verden i forskjell på de to, og det tror jeg nok er sant.

Skrevet

Forresten sa de på føden at jeg bare måtte gå tur, så mye jeg orket. Det var jo ikke så mye, men det hjalp meg en god del å få beveget på meg, følte jeg ble bedre bare av å komme utafor døra:-)

Skrevet

Jeg ble skremt av kjente om hvor vondt man får etter ks, så når det ble bestemt hasteks fikk jeg nesten hetta, men det var jo ikke vondt i det hele tatt faktisk.

Trengte ikke smertestillende etter ks, hadde på olabukser 2-3 dager etter. Tror det hjalp å le mye, selv om det gjorde forholdsvis vondt... lo kjempe masse pga ammetåke og morsomme kommentarer fra familien.

Jeg løftet og bar både baby+stelleveske+vognbag opp til 4 etg 3 uker etter ks, og det gikk fint. Men når jeg skulle moppe badegulvet, holdt jeg på å gå i bakken... det gjorde skikkelig vondt når jeg beveget kroppen i s-mønster for å moppe (hvis du skjønte hva jeg mente nå??)

Det eneste med ks var at jeg grudde meg for å gå på do og *****, du vet.... men det gikk bra det også :)

Skrevet

Eg hadde begynnande fødsel (5cm) og hastesnitt, trur ikkje det er dette som er avgjerande for den postoperative fasen. Min var ganske problemfri. Ei venninne hadde planlagt ks og ho brukte mykje lenger tid på å komme seg, men eg kan jo ikkje konkludere med nåke absolutt med så lite kildemateriale ;) Fasen etter ks er nok veldig individuell, ein kan håpe på det beste, men skal vera forberedt på det verste.

Skrevet

Jeg har hatt to ks og det har gått veldig fint begge gangene. Selvfølgelig er det vondt i såret, man har faktisk hatt en operasjon i magen og første dagen holdt jeg sengen og fikk hjelp til å løfte bebbisen opp til meg. Men dag 2 var vi i gang. Du kan fint løfte din egen baby, men ikke bære tunge poser osv.

Husker ikke hvor lenge man skal holde seg unna løfting, men det er nok lurt å følge anbefalingene, dumt å løfte på seg brokk som må opereres og da må man være enda lenger unna løft...

Er gravid igjen og gruer meg virkelig ingenting for nytt ks, man får smertestillende og som du sier har man jo vondt etter vanlige fødsler også.

Kjenner foressten en som fikk tvillinger med ks og var like fin dagen etterpå!

Skrevet

Eg hadde hastesnitt, og var oppe og gjekk dagen etter. Noko vondt i såret, og litt problemer med å sette meg/ reise meg, men formen var på topp.

Skrevet

Jeg hadde katastrofeks, altså enda mer hastverk enn med hasteks.

Jeg var helt ødelagt lenge etterpå. Tok nesten 4 dager før jeg klarte å komme meg opp av senga uten hjelp. Snu meg til siden i senga klarte jeg ikke på en uke. Tok noen mnd før jeg var meg selv igjen...

De sier jo at det tar lenger tid å komme seg etter et ks enn etter en vaginal fødsel...

Skrevet

Jeg lå i seng ca 2 uker etter mitt KS, følte jeg mistet hele den "første" tiden med babyen...er ikke i tvil om hva jeg ønsker neste gang! Aldri mer KS om det ikke er HELT nødvendig..

Skrevet

Jeg gikk samme dagen de tok keisersnittet, men det gjorde vondt da.. Hadde jo vondt i ett par dager, spess når jeg hosta eller nøys. Når jeg reiste hjem fra sykehuset etter fire dager var jeg i helt fin form igjen.

Var ingenting i forhold til det jeg gikk gjennom før det ble bestemt keisersnitt!

Skrevet

Jeg hadde akutt ks med sistemann, var i fødsel og nådde 6 cm når det ble besluttet. Jeg reagerte på morfinen jeg fikk som bedøvelse (spinal) og kastet opp i 3 døgn etterpå. :( Mistet i tillegg 1,8L blod og var helt i ørska. Hadde sårsmerter i ca 6 uker etter og fikk høre av jordmor at det visstnok var vanlig. Kom ikke opp på barsel før etter ca 18 timer fordi jeg var så dårlig. Så ikke videre positivt for meg, men det hadde kanskje vært bedre om det hadde vært planlagt. Hører jo så mange positive opplevelser om ks.

Skrevet

Takker for alle svar:o)

Noen flere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...