Gå til innhold

intensity (nicket) :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forstår det slik at noen i familien din har cøliaki?

Mannen min har netopp fått diagnosen selv. Lurte på om du hadde noen gode middagstips og andre mattips du vil dele?Gjerne gryteretter:)

Har meldt oss inn i cøliaki foreningen men var ikke så mye mat oppskrifter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lillegutt på 15 måneder som har cøliaki. Det er bare 1.5 måned siden vi fikk diagnosen, og siden det har han fått mye spesialnæring for å få han opp i vekt igjen. Så er ikke helt dreven ennå, men begynner å få et lite grunnlag.

Har dere ikke fått brosjyrene fra Toro ennå, så mail dem og be de sende den. Det er en med mange bakeoppskrifter og en hvor alle de glutenfrie produktene dems er ramset opp oversiktelig. Den er grei å ha i starten.

Ellers går det i mye fisk her + rene kjøttprodukter som pølser, karbonader, hamburgere og lig.

Men må bli flinkere til å lage ting fra bunn av nå. Lagde glutenfri lasagne fra bunn av for et par dager siden og den ble faktisk bedre enn den vanlige gamle :o)

Ellers har alle store dagligvarekjeder egne glutenfrie hyller hvor dere får alt fra pasta til kjeks. Ikke stort utvalg, men det viktigste

En ting som kan være greit å vite er at det er gluten i Cornflakes McDonalds sin sjokolademilkshake. Hvem kunne tenkt seg til det???

Skrevet

ja har kjøpt inn endel teff mel som visstnok fungerer like dan som vanlig hvetemjøl te matlaging men smaker ikke heeelt samme hehe:)

Prøver å finne noe ertsatning for byggmel nå da favoritten te sambo er potetball:/ Det med milkshaken visste jeg ikke. Men vi fant ut at eneste potetgullen han kan spise er kims sin blå.Resten kan finnes spor av hvete i som gjør nok til utslag. Uff syns det er vanskelig men men:) Vi kommer vel inni det etterhvert:)

lasagn, hvilken saus bruker du til det? Har bare brukt kjøttdeigsausen til toro vi men kanskej dte re noe annet som er bedre?? Ja da skal jeg ringe toro jeg og spørre etter brosjyre:)

Skrevet

Hvor fikk du tak i teff melet?

Ellers er alle glutenfrie spesilavarer nesten halve prisen i Sverige hvis dere har mulighet.

Hos de aller fleste cøliakikere er varer hvor det står at det kan være spor av gluten greie. Det vil si at det er ikke gluten i de, men at det har blit laget glutenholdige produkter på samme sted. Det er rengjort og alt etter dette,men de skrive det for å safe seg.

Så hos ernæringsfysiologen fikk vi høre at det meste vanlig potetgull i skiver er glutenfritt.

I lasagnen brukte jeg hakkede tomater på boks, et par ss tomatpure og masse krydder......og selvfølgelig ostesaus/hvit saus i mellom lagene.

Skrevet

teff meler kjøpte vi på en internett side vi fant, husker ikke adressen nå men det står i medlemsbladet til cøliaki foreningen:) Har laget pannekaker og slike ting og det smaker igrunn ikke noe annerledes. Brødene blir serdeles gode:) Det er litt dyrt men det er mer drøyt enn vanlig mel. Vi har også prøvd jyttemel og det va igrunn greit dte også, samme bake egenskapene som kveitemel men syntes det ble bedre med teff:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...