Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gullet på 14 mnd HATER å pusse tennene sine:(

Han har å 4 jeksler og 7 fortenner som må pusses. Han hyyylriner hver gang, og jeg føler av og til at jeg tvinger ham mer enn hva godt er... Han har munnen oppe, men vrir hodet sitt, sånn at jeg av og til må holde det for å komme til.

Vi synger og snakker med rolig og mild stemme, og prøver å avlede det vi kan, men det har sjelden noen effekt...

Noen andre som har hatt samme probem, og som kan komme med gode råd til oss???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en jente på 13 mnd. Jeg legger henne på stellebordet, på den måten er det lettere å komme til med tannbørsten. Jeg gir henne min tannbørste slik at hun kan "pusse" mine tenner samtidig som jeg pusser hennes. Det syns hun er morsomt, og hun gaper som bare det. Kanskje det er verd et forsøk? Eller "puss" tennene på et kosedyr?

Skrevet

Stellebord og tannkost i vår munn har vi prøvd. Fungerte et par kvelder, men så var det ikke stas lenger. Men skal prøve med kosedyr! Takk:)

Skrevet

No problem. ;-)

Skrevet

Jeg legger ham i fanget mitt, og later som om tannkosten er et fly som kommer og "pussepussepusser" tennene.

Hver gang han begynner å vri seg unna, tar jeg bort tannkosten, og starter på nytt.

(Brrrrrrom! Nå kommer tannkosten og pussepussepusser tenna dine!!! å, hjeeeelp!!! Nei, huff, nå kommer`n igjen!!!)

Da ler han som bare det! Han får også en egen tannkost i sin hånd, og får hjelpe til med å ta på tannkrem.

OG, han har en leketannkost i lekekassa si, slik at han kan leke med den, og dermed forbinde den med noe positivt.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar:) Skal prøve alle!

Skrevet

Jeg prøvde faktisk "den flygende tannbørste" ikveld jeg også, med godt resultat. :-) Hun var nemlig ikke i humør til å pusse tennene mine - de blir visst fort lei av ting, de også... :-)

Skrevet

Kan han ha vondt i munnen fordi hjørnetennene er på vei ned? Det gjør visst veldig vondt med disse fordi det er så følsomt og mye nerver der. Hva med å legge det bort litt og ha en liten tannbørste han kan leke med igjennom dagen, liggende lett tilgjengelig som han kan tygge på etc. Og ta det opp igjen om ett par uker?

Skrevet

Man får kjøpt sånne små silikon(tror jeg) tannbørster på apoteket. Sånne man setter på fingeren sin. Det fungerte bra for oss i pusse-nekt-perioden:)

(De kan kokes og brukes menge ganger)

Skrevet

Hehehe. Så flott da!

Godt å høre at jeg kan være til hjelp for noen:)

Skrevet

Jepp, det var en god idé! ;-) Så den prøver vi imorgen også!

Skrevet

Skal kjøpe en i dag:) Mulig det er litt ømt i gommene ja, men vil ikke legge bort tannpussen. Får heller prøve å være litt forsiktig... Men alle råd skal prøves! Takk-takk:)

Skrevet

Gi en flux etter tannpussen, så er det ikke så nøye om det ikkke blir så grundig hver gang. Rutinen er det viktigste, og litt tannkrem i munnen er bedre enn ingenting. Eller er det vel bare å sette "leke-fantasien" i sving, gjøre det til en morsom lek.. Men det kan være utmattende, ja... jeg veit..

Skrevet

For oss ble tannpussen plutselig myyye lettere nå vi byttet ut babytannbørsten og tannkremen med sukkertøysmak med tannbørste for 2 år+ og colgate tannkrem med mintsmak ( barnetannkrem ja) Var min trang til forandring som gjorde at vi byttet tannbørste og tannkrem, så vi ble positivt overrasket kan du si :)

Skrevet

min lille ville ikke pusse tenner i begynnelsen, men hun var bare 3 mnd når vi måtte begynne med tannpussen, fant ut at hun ikke likte tannkremen, barnetannkrem med søt smak. synes de søte tannkremene smaker vondt selv, så skjønner henne godt. men fant colgate sin barnetannkrem med mint smak, rød tube, og da gikk alt mye lettere:) den smaker mye bedre. nå pusser vi tenner sammen om morgenen, jeg pusser mine, og hun pusser sine, med litt hjelp av hverandre, det synes hun er kjempemorsomt.

og om kvelden pusser jeg tennene hennes mens vi synger puss puss, så får du en suss:) bruker colgate sin babytannbørste, siden jordan sin blir for liten. om hun er vanskelig noen kvelder sitter hun på fanget med en bok mens jeg pusser tennene hennes... ikke no problem:)

lykke til:)

Skrevet

Jeg skrev på den andre pusse tråden og...

Sist jeg var hos min egen tannlege tok jeg opp mitt problem med snuppa og tannpuss og fikk følgene anbefaling: IKKE STRESS!! IKKE TVING!!! Tvang kan gjøre at det aldri blir orden på pussen.

Vi fikk beskjed om å suplere tannpussen med fluortabletter.

Det jeg ha gjort er å ha en tannbørst ekstra som hun kan pusse badegakken sin med også synger vi puss, puss så får du en suss.

Noen dager blir det bra puss andre dager nesten ikke i det hele tatt og da er det greit med fluor. Det viktigste er vanen, at tannpussen er noe som skjer morgen og kveld.

Skrevet

Takk for gode og fine råd alle sammen:) Har allerede byttet ut tannkremen, og det hjalp! Og å har vi kjøpt en krakk sånn at han kan stå foran vasken når vi pusser, og dyppe sin egen tannbørste under vannstrålen. Men ang flux... på boksen står det at det ikke skal gis barn under to år?

Skrevet

På apoteket har de en som det bare er 0,25mg (tror jeg) i som er fra 6 mnd! Men bare en om dagen. Hedda er kjempe glad i "munnen" som hun kaller det. Vi kjøpte med banan smak. Er du i tvil så ring til en tannlege og hør, kanskje de har andre gode anbefalinger også.

Skrevet

I dag gikk tannpussen uten så mye som et klynk!!!

Har kjøpt ny tannbørste, byttet tannkrem, kjøpt krakk så han når opp til vasken, og så står vi på badet mens han pusser mine tenner og jeg pusser hans! Gikk kjempefint:)

Tusen takk for gode råd, alle sammen! På mandag skal jeg høre på apoteket om flux også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...