Gå til innhold

JM, fastlege og SF-mål... (samme som på Skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg slik at fastlegen min er sykemeldt, så forrige kontroll tok jeg hos jm i bydelen min. Det var helt ok, men hun tok sf-mål av meg for første gang og fant ut at jeg var under normalen. Derfor ville hun ha meg tilbake to uker senere for å måle på nytt.

Så ble jm syk også, så timen min ble avlyst. De lovet å kontakte meg fra helsestasjonen uken etter. Det gjorde de selvfølgelig ikke, så når jeg ringer for å forhøre meg om ny time, er det ingen som har oversikt. Det eneste de kan gjøre er å få noen til å ringe meg opp igjen om en uke.

Synes det er litt dumt at det går minst én måned før jeg kan få time, når det bare er snakk om å ta et mål. Men det er vel ikke så mye å gjøre med det?

Andre som er/har vært i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har helt bevisst valgt å gå til en fødselsspesialist gjennom mine svangerskap nettopp grunnet slike ting som du opplever nå. Og så har de jo langt større faglig innsikt da.

Søk etter fødselsspesialist/kvinnespesialist der du bor og be om å få komme inn der. Forklar situasjonen du er i og at du føler mangel på oppfølgning.

Når du går til spesialister må du alikevel ha en JM som du går til annen hver gang men det er helt ok.

De fleste spesialister på kvinner og fødsel er dekket av trygdeverket og du betaler ingenting hos disse under svangerskap. Sjekk dette før du bestiller.

Hos enkelte kan det være vanskelig å komme inn. Mange har inntaksstopp grunnet mange pasienter. Det virker sånn at når du har kommet inn hos en slik en gang så kommer du automaisk inn ved neste fødsel eller andre kvinneplager. Folk som først er registrert som pasienter bruker disse legene i all tid etterpå (som meg nå ved 3 gangs fødsel) og også ved utredninger og underlivsundersøkelser. Derfor blir det fort inntaksstopp hos enkelte men jeg hadde absolutt gjort ett forsøk hadde jeg vært deg.

Det er en trygghet for livet å være pasient hos en slik lege iallefall og oppfølgningen samt ekspertisen de sitter på er en fornøyelse.

Lykke til

Skrevet

Har vært i litt av samme situasjon som deg. Bortsett fra at det var omvendt. Jordmor ble sykmeldt, den andre jordmoren på helsestasjonen hadde ferie. Så jeg ringt fastlegekontoret. Der hadde fastlegen min ferie, men jeg fikk komme inn til en av de andre legene på det legesenteret. Så det ordnet seg for meg.

Så jeg ville hørt med legesenteret (hvis din fastlege tilhører noe sånt no)

Skrevet

Hvis du føler du får dårlig oppfølging vil jeg anbefale deg å oppsøke noe som heter Oslo Jordmor som ligger på Sagene (så at du var bosatt i Oslo på nicket ditt).

Det koster 300 kr for en halvtime, men du får time raskt og de er utrolig hyggelige å prate med.

sjekk: http://www.oslojordmor.no/

Jeg var der en tur da jeg var litt frustrert over ferierende leger og jordmødre - og var superfornøyd!

Skrevet

Tusen takk, dere:) Det var mange gode råd. Jeg har liksom ikke vært så opptatt av disse kontrollene. Men når det er noe de mener bør sjekkes opp, så er det så dumt at det ikke går litt mer automatisk. Synes det er så rart at de bare kan avlyse timen min og deretter "glemme" meg bort.

Tenker jeg hører hos "oslojordmor". FInt tips. Da får jeg iallefall tatt kontroll nr. 3 før svangerskapet er over(!) hehe...

:)

Skrevet

Jeg vet ikke om dette gjelder deg... Men jeg fikk alltid litt høyere SF mål hos fastlegen enn hos jordmor. Jordmora mi sa at de hadde litt ulik metode for å måle. Rart igrunnen...

Skrevet

Det kan godt være:) Har jo bare målt én gang, så det er sikkert mange faktorer som spiller inn. Jeg fikk beskjed om at jeg godt kunne fortsette å holde meg under det grønne feltet, så lenge jeg fulgte min egen kurve.

Alt er helt sikkert i orden. Bare så dumt at avtalene går i vasken hele tiden, altså...

Skrevet

Tilhører legen din et legekontor der det er andre leger? Er det en vikar for legen din? Du kan jo egentlig gå til hvilken som helst lege for å få målt det... legen har som regel ikke så lang ventetid og styr med bestilling av time. Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...