Gå til innhold

Ang. SFO- dere som har barn der

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det alltid like kaotisk der?

Datteren min har første dag der i dag, og inntrykket mitt er ikke akkurat positivt..

Vi fikk brev i går (...) om at de første ukene skulle første klasse være adskilt fra de andre for at de skulle få en mykest mulig start.

Da vi kom opp i dag, var det barn overalt.

Greit nok, de hadde sagt på forhånd at det var litt kaotisk de første dagene..

Vi fant ingen voksne som jobbet der, de måtte vi lete etter.

En av dem snakket såvidt med datteren min, og krysset henne inn på en liste. Så spurte hun om datteren min ville bli vist rundt, før hun gikk.. (Gudene vet hvor)

Følte meg litt masete, men syntes jeg måtte spørre litt mer da..

Så jeg spurte hva som skulle skje denne dagen og resten av uken siden det ikke sto så mye om det i brevet.

"Neii, jeg tror ikke vi skal så mye. De skal bli kjent med lokalene"

Og så gikk hun også.

Det er greit det altså, men skal de fikse det på egen hånd eller?

Jeg vet at snupp er stor nå, og at hun klarer masse selv, men hun kjenner jo ingen der..

Hun har gått i barnehage i en helt annen bydel, så hun kjenner ingen av de andre som skal begynne..

Til slutt gikk hun bare og satte seg ned i en sofa alene, og bare stirret ut i luften.

Jeg fikk henne til å sette seg og tegne med noen andre barn, og da begynte hun såvidt å snakke litt med en jente ved siden av seg.

Jeg gikk hjem da, orket ikke å være der mer.

(Høygravid og hormonell til tusen)

Faren hennes er der fortsatt altså!

Æsj altså, hun hadde gledet seg til i dag, men jeg hadde ikke sett for meg at de skulle bli sånn som dette..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og ja, jeg vet at de er få voksne og mange barn på SFO, og at det ikke er som i barnehagen.

Men dette er første dag da, skal hun liksom bare sitte der alene?

Da jeg gikk, stod to av de som jobber der ute og drakk kaffe, synes ikke det var så stilig heller jeg..

Kunne aldri drømt om å gjøre noe sånt når jeg har barn på tilvenninning i barnehagen.. (Jobber i barnehage selv..)

Skrevet

Jeg har jobbet i SFO i mange år, og ja, det er kaotisk de første dagene. Både personalet og ungene trenger litt tid for å bli kjent, ungene for å bli kjent i lokalene, med de andre ungene osv, men synes det kanskje hørtes litt rart ut at ikke de voksne var mer tilstede sånn du beskriver det... Jeg ville nok gitt det litt tid, det pleier som sagt å være litt kaos i begynnelsen, men om det fortsetter ville jeg tatt kontakt med SFO-leder :-)

Skrevet

Det er greit nok det altså, men skal de liksom bare sitte der alene hele dagen da?

Skrevet

Nei, det er akkurat det jeg reagerte på også, at ikke de voksne var mer synlige og mer obs på ungene... Men som sagt - se det an litt, tipper jenta di finner seg bra til rette etterhvert som hun blir kjent med ungene i klassen sin, med de voksne og med inne- og utemiljøet :-)

Skrevet

det hørtes ikke noe koselig ut! hadde reagert akkurat lik deg. her har vi fått masse info, tror opptil 3 brev i løpet av sommeren. oppstartsdagen var det først samtale med en voksen på ca 1 time deretter omvisning.. så kunne man velge om barnet ville være litt aleine eller om forelderene skulle være den første dagen.. heldigvis var det lite unger der, ca 15 tror jeg..men virket litt kaotisk her og men de voksne var utrolig imøtkommende og tok godt i mot barnet..håper jenta di finner noen å leike med snart da, går sikkert bra med henne : ) lykke til

Skrevet

Det må jo bare bli bedre enn det der..

Mener ikke å være vanskelig her altså, men det var bare så ekkelt.

Hun finnes ikke sjenert heller, det gjorde det liksom ekstra ille at hun gav helt opp..

Skrevet

Så mye info dere fikk, da..

Vi kunne bare gå når vi ville i dag, visstnok.

Koselig for henne å være alene der, vil jeg tro..

Har bare fått det brevet i går hvor det ikke stod så mye.

Det vi har fått før har bare vært bekreftelse på plass, i tillegg til et ark om evt. inntektsbekreftelse.

Her var de 50 førsteklassinger + barn på 2-4 trinn.

Håper det går bra jeg og.

Skrevet

Jeg følte det også slik da vesla begynte på SFO og skole i fjor... Er enda ikke komfortabel med SFO, men skolen er bedre etter at de fikk byttet lærer ved påsketider... Syns det er lite kvalitet på SFO og betjeningen er ikke akkurat imøtekommende. Synd at det skal være slik, men vesla takler det bedre enn meg og etter noen måneder gikk alt bedre.

Lykke til - håper det snur seg fort :-)

Skrevet

Æsj så kjipt...det er jo viktig at de voksne tar imot ungene på en skikkelig måte.

Jeg har også hørt at det er litt sånn på Sfo, men hos oss har det ikke skjedd...enda.

Nå er vi i en litt annen situasjon, for vår kjenner veldig mange av de som begynner samtidig. Og de har klart å holde 1-klassingene for seg i en egen avdeling.

Håper det blir bedre i morgen da, og at dattern din hadde en noe bedre opplevelse enn deg.

Skrevet

Håper det jeg og.

Faren hennes sendte akkurat en sms om at det gikk bedre nå, hun hadde funnet seg en jente å leke med ute. :)

Skrevet

Jeg syns også overgangen fra barnehage til Sfo var veldig stor. Og syns den første tiden det var litt småekkelt å levere guttungen der.

På Sfo her er de vel rundt 100 barn,og voksne vet jeg ikke helt. Men mindre enn jeg likte til å begynne med.

Guttungen tilpasset seg fort han,og han likte friheten den gav,ungene må selv bestemme litt hva de skal bruke tiden på,men om kreativiteten svikter,så hjelper de voksne til med aktivisering. De har ikke voksne som hele tiden henger over de,og her falt det i god jord,guttene leker i timesvis i en liten skog på skolen. De voksne ser til de innimellom for å sjekke at alt går bra for seg.

Mitt inntrykk er at selv om det er lite voksne,så er de flinke. De har god kontroll på ungene,og ungene lyer som oftest. Tror nok også de voksne er flinke til å IKKE stresse i situasjoner som kan oppstå iløpet av en dag. De deler også ungene opp i mindre grupper,så blir det mer oversiktlig,og det er lettere og sette igang aktiviteter (feks et rom med eventyrlesing,et rom med leker av div. slag). Her har de også utedager der de går på tur,griller om det er fint vær,går på aldershjemmet og steller i hagene :-)

Men klart innimellom kunne de nok vært flere voksne,men mitt inntrykk er alt i alt bra :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...