Gå til innhold

Nå er leieboeren i fengsel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

For drapsforsøk! drepte nesten to gutter her med jernstang... så vidt de klarte seg! kan jeg kaste han ut? vil ikke ha farlige folk i leiligheten min... det skjedde jo akkurat, så han er i fengsel nå, og blir nok sittende en stund... hvordan går man frem da liksom?

maks uflaks...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

å herregud.. det er jo ganske skremmende da. uff... Du kan si opp leieboeren.. men må vel følge kontrakt på oppsigelsestid. Standard kontrakt har vel 3 mnds oppsigelse?

Skrevet

OI, vet ikke om du kan si han opp. Men det hørtes jo veldig dramatisk ut. Tror ikke jeg hadde følt for å ha sånne leieborerer heller. Ring en advokat og spør hva du kan gjøre.

Skrevet

Hei,

Du har faktisk adgang til å heve leiekontrakten etter husleieloven § 9-9 bokstav e, som sier at det anses som vesentlig mislighold av leieavtalen dersom "leieren misligholder sine plikter på en måte som gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør". Det kommer da selvsagt an på hva avtalen du har med ham sier, men dersom dette er noe som har skjedd i leiligheten din, må du kunne heve avtalen med umiddelbar virkning.

Ellers må du nok sende ham oppsigelse, og gi ham tre måneders oppsigelsestid fra utløpet av kalendermåneden (dvs at det i dette tilfellet blir ca fire måneder). I denne perioden må han fortsette å betale leie (selv om han sitter inne, selvfølgelig), og gjør han ikke det får du uansett et krav mot ham (han har kanskje et depositum du kan ta av dersom betaling ikke kommer). At han er tatt for en såpass alvorlig forbrytelse må renes som "saklig grunn" for å si ham opp vil jeg tro, hvis ikke så kommer han vel antakelig til å slutte å betale leie før eller siden, og det er ihvertfall oppsigelsesgrunn..

Les mer om dette i husleieloven, link:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html

For øvrig kan det jo være at han også er interessert i å avslutte leieforholdet så snart som mulig iom at han jo ikke får bodd der mens han sitter inne. Så send ham en oppsigelse der du viser til at han har tre måneders oppsigelsestid, men at det lar seg gjøre å avslutte leieforholdet tidligere dersom han er interessert i dette.

Skrevet

Du kan jo evt snakke med namsmannen og spørre hvordan du skal forholde deg best mulig...

Skrevet

Det var på nyhetene i går? To unge menn som har angrepet to utenlandske med jernstang ikke sant?

Huff - håper du får han ut uten trøbbel.. faens jyplinger altså

lykke til

(leste sambo først... og tenkte aiaiaia... men men - det er jo bra det ikke var han da)

Skrevet

jepp... var det på nyhetene i går.... og på vg....

fytte fader altså... idiot!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...