Gå til innhold

Klarer vi å sette av 24 000,- i mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på å gå skikkelig inn for å sette av penger så vi får råd til hus etterhvert! Bor nå i 3-roms leilighet for en utrolig billig penge (i forhold til beliggenheten), 5500 i mnd + strøm. Her er planen vår da:

flytte inn i 3-roms sokkelleilighet i huset til pappa. Da betaler vi bare for strøm. Er jo så kjipt når så mye penger blir "kasta bort" i leie i året! Nå om dagen klarer vi oss på 8000,- etter regninger er betalt. Føler oss rikere enn noen gang faktisk :P Men det kan jo ha noe å gjøre med at vi er såpass unge og 8000,- er mye penger for oss.

Sambo har fått seg ny jobb og tjener utrolig godt som selger :)

Sambo: 34 000 i mnd/ 23 000 etter skatt

Meg: 18 200 i mnd/ 12 740 etter skatt

+ barnetrygd

Tilsammen: 36 640,-

Spare i måneden: 24 000,- (288 000,- i året)

Vår samlede årsinntekt: 626 400,-

Om tre år begynner vi også med hundeoppdrett, så da blir det litt penger på det og.

Er dette opplegget i det hele tatt mulig? Og hvor lang tid kommer det til å ta før vi får råd til hus i tilfelle? Vi kommer fra Jessheim og har ikke særlig lyst til å flytte her i fra. Men det er blitt så utrolig dyrt her nå! Og vi har lyst til å bygge nytt hus, med utleiemulighet (da er det penger å hente der og!). Huset koster ca. 1.5 mill fra Mesterhus. Hvilke utgifter kommer ved siden av utenom tomt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan jo låne penger også da.. dere får låne 2.5 ganger inntekten deres.. så dere kan låne ca 1.5 mill...

det er alltids ekstra-utgifter ifm husbygging - sjekk med husleverandøren..

er dere flinke å spare i to år så kanskje dere realistisk kan sitte med en egenkapital på 400.000 og da er dere jo godt i gang.. men tomt koster jo også litt på jessheim da

lykke til

Skrevet

hmm, vi valgte å kjøpe leilighet i eidsvoll vi.. den gav vi ca 1 million for, og den er tilsammen med all bodplass litt over 100 kvm. men selve boa er på 80 da.. her har vi to soverom og det er såå koselig her synes vi da.. to andre leil i huset og stor hage.. her betaler vi ca 5000 kr i lån og renter hver mnd:) så vi har det greit.. bedre å betale på noe eget..

kjenner mange som leier for mer enn det liksom og det hadde ikke vi giddi:) hus er ønskelig etterhvert men leilighet er suverent til ungen blir litt større.. så vi tenker at når vi selger så får vi jo igjen minimum det vi gav (forhåpentligvis da) og da har vi jo litt egenkapital der som vi legger i huset.

hadde jeg vært dere hadde jeg sjekket med banken hvor mye dere kan låne og lånt med engang jeg:) førstehejmslån får dere låne hele summen til gunstig rente..

lykke til.

Skrevet

Visst det ikke er lagt opp til vann og kloakk på den tomten dere skal kjøpe, så kommer jo det utenom. Sprengningsarbeid, grunnmur. De 1,5 mill for huset er helt sikkert utenom grunnmur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...