Gå til innhold

Klarer vi å sette av 24 000,- i mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på å gå skikkelig inn for å sette av penger så vi får råd til hus etterhvert! Bor nå i 3-roms leilighet for en utrolig billig penge (i forhold til beliggenheten), 5500 i mnd + strøm. Her er planen vår da:

flytte inn i 3-roms sokkelleilighet i huset til pappa. Da betaler vi bare for strøm. Er jo så kjipt når så mye penger blir "kasta bort" i leie i året! Nå om dagen klarer vi oss på 8000,- etter regninger er betalt. Føler oss rikere enn noen gang faktisk :P Men det kan jo ha noe å gjøre med at vi er såpass unge og 8000,- er mye penger for oss.

Sambo har fått seg ny jobb og tjener utrolig godt som selger :)

Sambo: 34 000 i mnd/ 23 000 etter skatt

Meg: 18 200 i mnd/ 12 740 etter skatt

+ barnetrygd

Tilsammen: 36 640,-

Spare i måneden: 24 000,- (288 000,- i året)

Vår samlede årsinntekt: 626 400,-

Om tre år begynner vi også med hundeoppdrett, så da blir det litt penger på det og.

Er dette opplegget i det hele tatt mulig? Og hvor lang tid kommer det til å ta før vi får råd til hus i tilfelle? Vi kommer fra Jessheim og har ikke særlig lyst til å flytte her i fra. Men det er blitt så utrolig dyrt her nå! Og vi har lyst til å bygge nytt hus, med utleiemulighet (da er det penger å hente der og!). Huset koster ca. 1.5 mill fra Mesterhus. Hvilke utgifter kommer ved siden av utenom tomt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ville jo tro at med de inntektene så får dere lån på minst 1,5 mill!

hvis dere er førstegangs hus-lånetagere, så stiller komunen som kausjonist,så dere får lån til laveste rente!

dere tjener fint lite på å være gjeldsfrie..for da må dere betale formueskatt! ville tatt opp huslån nå jeg!

Skrevet

MEN vi har ikke inntekta mi nå.. Ikke før fra neste høst. Og vi må ha over 2 mill tilsammen med lån + egenandel tipper jeg. Har egentlig ikke særlig peiling :P

Skrevet

Enig med Lykkelig & Lykkeliten :)

Skrevet

Men, kan dere ikke ta opp lån etterhvert da? Er det ikke sånn at man får ca 2-3 gangen det man tjener i lån?

Så da trenger dere vel ikke å spare i mange år framover ihvertfall.

Men, applaus til dere hvis dere klarer å spare 24000 i måneden, det er jo kjempebra :)

Skrevet

Et nøkternt hus koster ca 1,5-1,8 mill sette opp...så kommer tomt osv utenom...pluss de offentlige avgiftene.

Skrevet

Sånn uten å tenke meg om, kan det jo hende dere kan klare å spare så mye. Men det er jo bare dere som kan avgjøre det. Utgifter utenom tomt, tja... hvor skal man begynne? Men har dere tenkt å bygge helt uten lån?

Diverse papiromkostninger til bank, kommune, byggefirma...

Tilkoblingsavgifter - vei, vann, kloakk, telefon (?), elektrisitet, byggestrøm (ikke billig), tv (kabel?)...

Har dere tatt med alt innomhus i de 1.5 mill? Tapet, flis, parkett, varmekabler, varmepumper, skal dere bytte ut de standard kjøkkenskapene?, baderomsinnredning (på alle bad)

Absolutt verdt å se på de forskjellige alternative oppvarmingsmetodene som finnes i tillegg til strøm og ved... Vet ikke hva dere er vant med...

Lykke til, det er en slitsom men kjempeartig prosess:)

Skrevet

dra ned i banken og snakk med dem!

egenandel trenger dere ikke så lenge dere er førstegangs!

ville ha satsa på å bli huseiere med en gang jeg:o)

Skrevet

Sprenging/tilrettelegging av tomt.

Tilkobbling av vann/kloakk.

Innvendig rørleggerarbeid.

Elektriker.

Avgifter til staten.

Inredning.

Hvitevarer.

Maling, tapeter og gulver.

I følge andre husbygger jeg kjenner må man regne med at prisen blir betraktelig høyere enn den summen dere betaler for kun for huset.

Hent inn prisoverslag fra alle instanser dere kommer til å ha bruk for, sett opp et budsjett og se nøye over alt.

Lykke til

Skrevet

En tommelfingerregel jeg har hørt er: huspris x 2 + tomt

Skrevet

Det som da er viktig er å sette inn sparesummen på sparekonto umiddelbart etter utbetaling, og sette veldig bestemte regler for når dere kan sette inn mindre en måned eller ta ut av denne kontoen. For det kommer jo sånne situasjoner med jevne mellomrom, der man kan føle behov for å ta fra sparepengene.

Skrevet

vi tjener bare 500 000 i mnd og får lån på hvertfall 1,5

Skrevet

Bare 500 000 i mnd og får låne 1,5 mill, hehe, du skal ikke spare mange måndene før du har SPART 1,5 mill. Tihi, fnis

Skrevet

hadde vært knall det ;) MEN nå er vi begge bare 18 år da. og jeg vil ikke bygge før jeg kan få drømmehuset :P hehe. vil heller spare 4 år og få drømmehuset enn å få et hus som jeg er halvveis fornøyd med. men er jo så dyrt her på jessheim |-) skal dra med sambo til banken en av de nærmeste dagene ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...