Gå til innhold

Rødvin !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette innlegget skriver jeg ikke for å lage spetakkel , men for å vidre formiddle det min Jordmor sa til meg!

Under hele svangerskapet mitt har folk sagt , helst litt voksne : Ta deg et glass rødvin , det gjør ingen skade!

Eller , en øl kan du drikke med god samvittighet! Mor skal ha det like bra som barnet ;)

I Australia er det vanlig å drikke litt vin under svangerskapet!

For ca 10 år siden var det mange som drakk Akevitt her i Norge , pga Gallestein , her i Norge.

Så kom vi på første gruppe møte hos jordmor. Alle vi fikk spørre litt løst & fast om kosthold , røyk , bekkenløsning , og dette med alkohol.

Kan man virkelig drikke rødvinn/øl- eller Alkohol generelt under svangerskapet?

Jordmor spør først , hvem her har drukket alkohol.

Ingen av oss hadde gjort det.

BRA! Sa hun , dere skjønner: Det er bedre om dere dropper rødvins glasset nå mens dere er gravide , sparer det til babyen er født så gir dere babyen den alkohol enheten, dere tenkte å drikke, dirkete på flaska og gir babyen slik! Det er mindre skadelig!!

Babyen ligger i rødvinen/øl èt dere drikker , å svømmer i alkohol!

Så kjære vakre med gravide. Ikke drikk alkohol! Ikke ett glass engang!

Vet dere at det står 27 gravide damer i min bo by i KØ , på blåkors for å komme seg inn på avrusning. Å de 27 er over 4 mnd på vei!!

Det står 62 stykker å venter på avrusnings plass på blåkors , i Norge i dag! Alle disse er passert 4 mnd!

Hvor sykt er ikke dette!

Og for de som lurer: Ja alkoholen er mere skadelig en røyken ! Men røyken er meget skadelig for fosteret!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har fått vite både av legen min og jordmor at i siste halvdel av savngerskapet så er det ikke noen fare å ta seg ett lite(understrek) glass vin(unge folk, så dette er ikke bare gamle holdninger...). Men blir nok ikke å gjøre det uansett, trenger jo ikke den vinen heller da ;)

Skrevet

Siste halvdel ja , men det er fordi det setter fart på fødselen. Hvilket er et gammel kjærringråd , som funker veldig bra faktisk! :)

Men tidligere i svangerskapet 1-2 & første del av 3 trimester, skal man holde seg langt unna. Rødvin som blir drukket på termindato er noe annet , for da er det for å få han ut ;)

Skrevet

Jeg drikker ikke, av èn eneste grunn;

Hvis det er noe galt med barnet, så kommer jeg alltid til å lure på om det er på grunnlag av det glasset jeg drakk. Misdannelser og denslags får man ikke gjort så mye med, men jeg gjør iallefall mitt for å unngå det så langt det er mulig. Skal ikke ha på samvittigheten min at jeg muligens skadet babyen min fordi jeg ville nyte litt alkohol på en varm sommerdag!

Skrevet

Litt alkohol blir som denne røykedebatten vi har hatt her inne på søndag..Vi velger jo selv hvordan vi vil leve og hvilke forutsetninger vi vil gi babyene våre. I sør-europa er drikkevanene annerledes, mer liberale. Mange jenter har drukket mye før de får bekreftet at de er gravide. Forskning på alkohol og babyer tilsier at alkohol ikke er bra, men at en liten "uheldig "episode eller 2 ikke tar skade. Verst er det i 1.trimester og spesielt i uke6 bør alkohol unngås. Vi velger selv hvor liberale vi være, selv unngår jeg alkohol totalt. Jeg elsker et glass kaldt hvitvin, men har ikke smakt vin siden jeg planla å bli gravid og sluttet på p-piller.

Skrevet

Man velger selv, men det anbefales ikke. Jeg har skrevet oppgave om dette under studiet og kommer til å holde meg langt unna. Allikevel; det er vanlig i flere land å ta seg et glass vin til lunsj, også under svangerskapet (Frankrike,spania, portugal etc) ), men det er vanlig å blande den ut med vann siden man skal tilbake på jobb. Mulig de blander den ut?

Ikke vet jeg, men jeg tør ikke, i tilfelle det skulle bli noe problem.

For de som lurer hva følgene av alkoholdinntak blir, er det bare å søke opp Føtalt Alkohol Syndrom på internett.

Dette kommer nok ikke av bare et glass vin under svangerskapet, men mildere utgaver av syndromet kan visst oppstå.

Også må jeg si vi har vært flinke i denne debatten, ingen har forløpig slengt dritt til noen.. hurra for oss!

Skrevet

Ja, forløpig ingen sure anonyme eller noe drittkasting, hurra. Men må bare kommentere litt ang det å drikke for å få igang fødsel. Tror ikke det er særlig lurt, ivertfall ikke i store mengder(for å døyve smerter..?) eller for å lette utdriving. Ikke heldig for et barn å komme til verden med promille.. det mener nå jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...