Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Angst! Har fått helt krisevondt i ene beinet. Har slitt litt med det før også - i følge fysio så er det rent muskulært pga overbelastning.

I dag (eller i går er det blitt nå) så fikk jeg endelig anledning til å vaske og rydde hjemme i vårt oppussingskaos + at moren min kunne hjelpe meg. Gikk helt i høygir i 9 timer. Rimelig kaputt på slutten, men helt fantastisk å få gjort 18 timers arbeid på en dag - fikk skikkelig fred i sjela for første gang. Hadde vært helt katastrofe å komme hjem til et sånt hus fra barsel.

Men etter at jeg hadde sittet og hvilt på terrassen og blitt litt kald, så har ryggen slått seg helt vrang. Høyrebeinet knekker under meg så snart jeg legger vekt på det. Har prøvd varmt bad men det hjelper ikke. Verker og iler så jeg ikke får sove der jeg ligger i min mors trange gjesteseng med stor mann med lange armer og bein overalt. Får helt angst av tanken på at fødsel kan starte når som helst nå 6 dager før termin.

Noen som har noen gode råd? Rimelig vanskelig å få tak i fysio eller lege nå i ferien, for ikke å snakke om hvordan jeg skal komme dit? Lift + luftabmulanse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, det hørtes ut som noe av det samme som jeg har vært plaget med denne gangen - jeg har fått konstatert bekkenlåsning (ikke løsning, men låsning). For meg har det hjulpet veldig å gå til kiropraktor og få løst opp (dvs knekt opp), samt gå mye turer. Gjør j**lig vondt på kvelden etter lange turer, men da blir dag(ene) etterpå MYE bedre. Gikk en topptur i ferien hvor jeg var helt ferdig etterpå, men da var jeg helt fin i rygg/bein i 4-5 dager etterpå. Jeg pleier å bli bra over natta - er bra på morgenen og så kommer det utover dagen.

Kiropraktoren anbefalte også fysisk aktivitet så mye jeg klarer - er i full jobb som er relativt stillesittende så jeg passer på å gå en liten tur morgen og kveld.

Vet ikke om du får noe hjelp ut av dette - håper du er bedre nå og at det har sluppet litt i løpet av natta!

Skrevet

Takk for trøst!

Har vært hos manuell terapeut, men syntes triggerpunktsmassasje hos vanlig fysio funket best, selv om det er djevelsk vondt. Men nå er de begge på ferie, slaskene!

Enig i at fysisk aktivitet hjelper, og har vært mye fysisk aktiv hele svangerskapet. Og her er det faktisk omvendt - stikksmertene blir bedre av å få igang sirkulasjonen. I følge fysio er det rent muskulært, og bekkenet mitt er tipp-topp. Så det er bare en overbelastning som gir den infernalske stikkingen - selv om det kjennes som isjasnerve i klem.

Har nå utviklet enn sexy gåteknikk der jeg ikke tråkker ned på helen, bare på tærne - da funker det sånn passelig å komme seg fram.

Argh! 6 dager til termin!

Skrevet

Jeg kjenner ikke til disse smertene, men vet om en øvelse som er god for isjasnerven.

Ligg på siden med bena lett bøyd. Strekk det øverste benet frem og legg helen i gulvet, med tåen pekende opp. Jo lenger opp du legger beinet, jo mer strekker du...

Kanskje det hjelper?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...