Gå til innhold

Noen som har greie på fødselspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller foredrepenger eller hva det heter...

Mitt spm er: Det er en begrensning oppad til 6G. Betyr det at dersom jeg velger 54 uker med 80% lønn og tjener mer enn 6G så vil beregningsgrunnlaget likevel være 6G eller betyr det at beløpet som utbetales ikke vil overstige 6G?

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tjener du mer enn 6G vil du kun få utbetalt oppad til 6G (idag ca 377 000 pr år).

Så får du 80% eller 100% av dette beløpet alt etter hvor mange uker du skal ha i permisjon.

For ditt vedkommende, om du tjener mer enn 377 000 pr år vil de alikevel regne 377 000 kr og så får du utbetalt 80% av dette beløpet pr mnd.

Skrevet

Tror det beste er å ringe NAV. Jeg tolker "opp til 6G" at det er opp til dette beløpet du vil få maks, uansett hvor mye over dette beløpet du tjener. Dvs at dersom du tjener veldig bra og 80 % overstiger 6G, så vil du kun få maks 6G utbetalt. Tror ikke man skal tolke det dithen at man tar utgangspunkt i 6G og så beregner 80 % av dette (etter min mening blir dette feil tolkning, fordi "opp til" betyr jo nettopp opp til, og det blir det jo ikke dersom man tar 80 % av 6G)

Skrevet

Reglene er slik at dersom du tjener over 6G og velger 80 % stønad i 54 uker (inkl. pappaukene), så får du 80% av 6G. Dersom du velger 100 % i 44 uker (inkl. pappaukene), så tar fødselspengene utgangspunkt i 6G. Pr. dags dato er G=66 812. DVS 6G= kr. 400.872. Enkelte bedrifter velger å betale "mellomlegget", dvs de betaler det som overskrider det folketrygden betaler. Dette må du sjekke med arbeidsgiver.

Skrevet

I tillegg bør du sjekke med arbeidsgiveren/forbundet din om de betaler det evt mellomlegget. Dette er i så fall tariffestet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...