Anonym bruker Skrevet 31. juli 2007 #1 Skrevet 31. juli 2007 Er det noen her som ikke skal amme? Jeg er så usikker på hva jeg skal. Jeg har egentlig ikke lyst, men alle sier det er så lettvint og at jo det må jeg. Lurer da litt på å kanskje amme bare helt i starten evt. Men det bør jo være like greit med morsmelk erstatning?
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2007 #2 Skrevet 31. juli 2007 Du velger jo selv om du vil amme eller ikke. Det er vel din private sak? Er mange fordelere med å amme, men det pleier å bli glade barn ut av de som ikke blir ammet også.
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 31. juli 2007 #3 Skrevet 31. juli 2007 Med forrige mann ammet jeg til å begynne med, men mistet melken i løpet av de første 8 ukene. Deretter fikk han morsmelkerstatning. Det fungerte helt fint. Veldig kjekt viss vi skule bort eller noe slikt. Jeg hadde 3 flasker som jeg kokte og brukte etterhvert. Lget ikke istand masse melk om morgnen for å ha hele dagen. Har hørt noen gjør det. Jeg laget til etterhvert som jeg skulle bruke det. Ferskest mulig melk syns jeg var viktig.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2007 #4 Skrevet 31. juli 2007 Får du til å amme, hadde jeg ikke vært i tvil. For barnets del er det flere fordeler med morsmelk enn med erstatning. (Immunforsvar, sunt fett, ikke kumelkproteiner etc). Selv er jeg førstegangs, så erfaring har jeg ikke, men tenker at det må da være fordel å ha medbrakt fersk melk, passe temperert i stedet for å måtte styre med flaske og oppvarming?
Gjest Skrevet 1. august 2007 #5 Skrevet 1. august 2007 jeg ammet forrige gang i 6 mnd og har tenkt det denne gangen også. men andre skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre! hvis du velger å bruke mme så er vel egentlig ikke det noe andre har noe med, selv om alle sikkert mener det godt når de sier at du burde amme... jeg ammet selv i 6 mnd med førstemann, men det var en god del mme på slutten ja! helt til å begynne med lengtet jeg hjem til babyen min bare jeg måtte dra alene på butikken, men etter noen uker/mnd så var en handletur alene eller en tur på kafe med venninner godt også, så da var mme god å ha for pappan som også hadde lyst å være alene med babyen vår!
@nemone Skrevet 1. august 2007 #6 Skrevet 1. august 2007 Hei, smart å tenke på dette i forkant, jeg gjorde ikke det forrige gang, tok det bare som en selvfølge at jeg skulle amme. Men det var virkelig ingen selvfølge. Fikk det ikke til. Og følte et voldsomt press på det å skulle amme, og nederlagsfølelsen var total da vi ikke fikk det til (hadde melk i massevis så det sto ikke på det). På sykehuset jeg lå på var det noen ordentlige burugler som for meg fremsto som de reneste ammenazistene - var liksom ikke måte på hvor viktig det er. Tårene rant, ungen skrek, vi hadde noen fæle dager. Og ja, det er klart at morsmelk er bra for barnet - men ikke for enhver pris. Som flere andre har skrevet - dette er ditt valg, og ditt alene. Jeg opplevde å måtte forsvare meg ved flere anledninger fordi vi brukte flaske - det er så mange forståsegpåere der ute som skal bry seg. Jenta mi fikk utpumpet morsmelk og mme de første månedene, begynte med fast føde da hun var 4 mndr i tillegg til mme. Hun har ennå ikke vært syk (er nå snart halvannet år) er ikke overvektig (lang og slank) og er blid og fornøyd. Sjekk flaskeposten.org for tips og triks ifm flaskemating (eller forumet for flaskematere på dinbaby.com for den saks skyld)- det er litt mer styr, men det viktigste er at ungen får mat! Man kan dra på turer med flaske også - ta med termos med varmt vann, en boks med NAN, flaske og en kopp. Tar 2 minutter å varme opp. Eller 30 sekunder i microen. Hvilken løsning man velger er opp til hver og en! Jeg valgte å pumpe morsmelk i starten for at vesla skulle få i seg disse dyrebare dråpene, men trappet ned ganske kjapt, det tar fryktelig mye tid. Se an når barnet kommer og gjør det som er best for dere - ikke la andre bestemme for deg.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2007 #7 Skrevet 1. august 2007 Enig med det de fleste sier. Dette er noe vi må finne ut selv. Jeg har stor tro på at det er viktig at matstunden blir en kosestund ikke en stress situation. Jeg kjenner jenter som ikke har hatt melk, babyer som har nektet å ta pupp (hun pumpet i ett år å ga på flaske) og jenter som rett og slett har HATET det opplegget med pupp og melk og baby. Mange fordeler med pupp. Fordel med flaske er at andre kan mate også som f.eks far Jeg var kjempe heldig da en av mine beste veninner fikk barn rundt den datoen jeg selv skulle fått det barnet jeg mistet. Ved mitt første møte med han fikk jeg han i fanget med en flaske og så kunne jeg sitte der og grine litt og mate han, bedre terapi kunne ikke jeg fått. Han og jeg er kjempe kompiser i dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå