Gå til innhold

Hvor tidlig kan man ha barnevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er nesten 2 mnd nå og vi er bedt i bursdag. (vorspiel og sikkert en tur ut)

Besteforeldre har sagt ja og hun tar flaske, da jeg ikke har mer melk grunnet brystredusjon.

Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du føler det trygg på at det går bra, hvorfor ikke?

Skrevet

Jeg synes man kan ha barnevakt når man selv føler seg klar for det!

Skrevet

Min gutt var 4dager fra 2måneder da vi hadde barnevakt for han førstegang.

Hadde pumpet meg og vi var sikker på at han tok flasken.

Gikk kjempe bra.

Vi hadde svigers hjemme hos oss da pga at de bor langt borte, men var kjempe deilig!

Syns virkelig at dere bare skal dra med meget god samvittighet.

Så lenge hun kjenner de og tar flaske skal du ikke tenke noe på det :)

Skrevet

Vi var på middag og konsert da snuppa vår var rett over 2mnd. Hun tok flaske med mm som jeg hadde pumpet klar, hun var enkel å legge på kveldene og det var mamma som passet henne - og hun hadde vært veldig involvert helt fra starten av siden hun gikk hjemme på den tiden jeg fikk henne. Føler du deg trygg på at hun føler seg trygg hadde jeg gladelig tatt turen ut. Trenger jo ikke "ta den helt ut" når du er ute, sånn at du er i stand til å være mamma dersom det skulle skje noe, evt hvis besteforeldre føler at de ikke klarer å gjøre baby helt trygg :o)

Skrevet

Hvis dere føler dere klare for dere, så dra og kos dere! Blir det for ille kan dere alltids dra hjem igjen. Alle trenger en kveld ute, og jeg tror ikke babyen har noe vondt av det=)

Skrevet

Her er kopi av noe jeg har skrevet tidligere.Har fått mye pepper for det,men husk det er ikke jeg som har satt opp denne listen,eller sagt noe av det som jeg når kopier over.Så får du tenker over selv,hva du vil gjøre.

Jeg la ut en tabell,som jeg har referter til tidligere,inne på småtroll,her er kopi:

Du skal regne månder på barnet på hvor langt tid du kan være borte fra det.Når det er fire månder kan du dobble tiden.Altså

1 mnd = 1time

2 mnd =2timer

3mnd= 3 timer

4mnd= 8 timer

5mnd= 10 timer

6mnd= (12 time) altså barnet kan ha en liten overnatting,levers på kvelden og hentes på morgene,dette vil nok overstige 12 timer,men på å ikke la det bli så mye mer.Barnet skal ikke ha vært våken i mange timer før det blir hentet

12 mnd= en helgeovernatting.

Dette fordi babyer har ikke evnen til å forstå at omsorgpersonen kommer tilbake og kan gå i i depresjon.Dette kan fungere slik at babye blir ekstra glad og fonøyd,for å holde på den omsorgpersonen de midlirtidig har,eller de kan skrike og hyle i sorg over omsorgspersonne de pleier å ha er borte,eller de kan trekke seg inn i seg selv.Denne depresjonen kan også dras videre med i livet og en kan bli deprimert uten at en helt forstår samenhengen i eldre aldra.

Dette er jo ikke 100% sikkerhet at barnet får en depresjon,men en har jo ingen garanti for dette.

og så la jeg til dette,for folk lurte veldig på hvem som hadde sagt dette da

som har sagt dette i BAM er psykolog Elisabeth Gerhardesen hun er spesialist i barne og ungdomspykologi og er sjefspykolog ved Baren og undomspsykriatisk poliklinikk i Karasjokk.

Hun har bakrgrunn fra helsstasjoner og er fortatter av boka " gode knep for småbarnsforeldre"

Hun er klar over at hennes advarsel om å være for lenge borte fra babyen skaper reaksjoner i disse "bevare-gnidten-i-forhold-tider" og hun ønsker på ingen måte å bagatellisere behovet or barnefri,men når egentid diskuteres må må ikke barnets behov overses.

Videre sier hun:Det er all grunn til å tro at små babyer ikke tåler lange adskillers særlig godt.Studier som er foretatt på litt eldre barn har avdekket at barn reagerer på at omsogspersonene forlater dem.

Helt små barn forstår ikke at du bare forlater det for en kort tid,det blir på samme måte som at kjærrsten din,som du er hodstups forelsket i,plutselig og uten forvarsel forsvinner i flere dager uten at du vet hvor vedkommende er.Så dukker hmed ett din elskede opp igjen med et stort og overstrømmende smil-som om alt var i skjønneste orden-tenk deg følelsen.sier hun.

Tidligere mente man at babyer ikke klarer å skille foreldrene fra fremmede,dette stemmer ikke.

De aller fleste mødre føler ubehag ved å forlate babyen sin,er et naturlig insting som må tas på alvor sier hun ( dette tolke jeg dit henn at det våset om at jeg har det verre enn babyen når jeg er borte fra den ikke stemmer) Hun sier videre at hun er overbevist om at også små babyer,akkurat som eldre barn,føler samme ubehaget og den samme uroen som mor føler ved adskillelse.

hun ser ikke bort fra at lange fravær og mange fravær fra babyen kan ha innvirkning på barnets selvfølelse senere.

Fravær kan skpe uttrygghet,usikkerhet,og uforutsigbarhet.Mye kan reperes etter hvert,men hun synes dette er en riskiko man ikke bør utfordre for mye.

Derfor er det så viktig med stunder alene.Ta en dusj i ro og fred.Far må ikke alltid være nummer to,advarer hun.

Jeg synes bare det er verdt å tenke over det og ikke la babyer som er nyfødte være på overnatting hos andre,uten at det er helt nødvendig og ta seg en fest,ser jeg ikke på som nødvendig.

Skrevet

vi hadde barnevakt (besteforeldre) for mini da han var rundt den alderen der... Gikk helt fint det altså:-)

Skrevet

En ting til jeg vil legge til,er at når to går i fra hverandre,er det mange barnepsykologer som anbefaler at barnet ikke har overnatting hos den av foreldrene som ikke har den daglige omsorg frem til det er 18 mnd og helst ikke før det er 24 mnd.

Da tenker jeg litt slik,hvis ikke den andre forelderen,som barnet ikke bor hos,ikke er god nok til å overnatte hos,hvordan kan andre voksne gode omsorgpersoner være det???

Skrevet

Si meg en ting, hvordan blir det folk av unger i land der de ikke har 1 års permisjon etter fødsel? Feks USA? De har 6 uker. 6 UKER!!! Før mor må ut i arbeid igjen og nejda ikke alle mamma'er i USA er stay at home mums. Herregud.. det er helt for jævlig at det skal gies dårlig samvittighet fordi man er borte fra ungen sin i noen timer.

Skrevet

Mamma til en stor og en liten; slappe av? :) Ikke vondt ment, men du tar ofte av når folk spør om ting...klart alle vil ha råd, men det blir litt voldsomt iblant! Spes med "bombesikre" råd fra fagpersoner om ting som egentlig er veldig subjektivt.

Når man kan ha barnevakt? Når man føler for det vel!

Skrevet

Når DU føler DEG klar for det! =)

Skrevet

Vel,når folk ber om råd i slike sammenheng,synes jeg at det er greit å legge ut denne listen,så får folk selv bestemme om de synes det er noe i den eller tenker at jeg tar sjangsen på at det ikke er noe i den.Ingen av oss her inne vet om det er det eller ei,bare refere det jeg har lest.

Skrevet

Bare gå ut og kos dere om dere føler dere klar for det;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...