Gå til innhold

Nå kommer snart banden!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

:) Ikke så farlig som det høres ut.

Stebarna mine på 15 og 16 1/2 kommer hit på ferie, vet ikke hvor lenge.

Merkelig hvor lite et hus blir med 4 tenåringer i hus, mot normalt 2. I den alderen er det jo fysisk umulig å sitte, det ligger lange slamper i alle møbler!!

Mye moro og leven i huset, blir moro for lillegutt å ha 4 storesøsken å mase på!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, lille gutt får det nok fint! De små elsker jo eldre søsken.

Vi nyter ennå stille dager mens de to eldste i huset, begge tenåringer, fortsatt er på ferie med sin far. Vi savner dem så klart, men det er deilig å bare kunne konsentere seg om de minste i familien noen uker.

Ha voksentid om kvelden. Det er jo luksus. Kan tenke meg litt den følelsen når den yngste flytter hjemmefra, trist og tomt - men deilig å få huset for seg selv!

Skrevet

det bør ikke skulle være luksus med voksentid om kvelden, selv med tenåringer i huset. tenåringer skal jo være en del på vift og ute med venner, eller ha venner på besøk. tv-stuer ol kommer jo inn her.

om tenåringer ikke helt fikser denne prosessen, løsrivningen fra foreldre bør en fremdeles kunne kreve forvente litt voksentid på kvelden. det går an å ha tider der en ber dem om å gå på rommet for resten av kvelden fordi en som voksne trenger litt tid.

dette gjelder i alle familier og alle forhold, men det er vel ofte enda mer nødvendig når en snakker om sammensatte familier. vi har tenåringer i huset og det er ikke snakk om at de skal sitte oppe med oss hver kveld. det er jo mye bedre om denne prosessen skjer naturlig, at de holder på med sitt, men det bør også oppmuntres til det.

vet du ikke spurte om råd angående dette, og selvsagt må folk få gjøre hva de vil, men siden det virket som om du ser på dette med voksentid om kvelden som et gode, som du ikke kan ha fordi du har barn, så ville jeg bare si at joda, det er fullt mulig å ha voksentid fordi om en har tenåringer i huset. jeg er vant med det selv også fra min egen ungdomstid, at av og til fikk vi beskjed om å finne på noe annet, men som regel løste det seg selv.

Skrevet

Regner kanskje med at du svarte mest på det Travelmor skrev, for jeg nevnte ikke voksentid. Men har lyst til å kommentere litt lell...

Mine/våre tenåringer flyr ut og inn hele dagen og kvelden, men har faktisk innetider å forholde seg til.

Tv-stue er det faktisk ikke alle som har!

Mine barn har hver sin lille reisetv på rommet, men forlanger da ikke at de skal gå dit?!?

Her i huset er det faktisk vi voksne som går og legger oss først, gidder ikke henge oppe til "unga" legger seg.

Og ikke minst, syns faktisk det er koselig å være sammen med dem!

Voksentida tar vi etter vi har lagt oss, ligger og skravler lenge før vi sovner. :))

Tror forresten jeg hadde blitt ganske sur hvis jeg hadde fått beskjed om å fjerne meg fra stua på en helgekveld...

Skrevet

Til Proff og Næsing. Tenkte jeg skulle kommentere innspillene deres, syns dere har gode poeng begge to. Det er nok fullt mulig å ha voksentid og tenåringsbarn samtidig. Vår utfordring som har fem barn i spredt alder boende her, er at skal hvert barn bli sett og hørt, så er det nesten ikke voksentid igjen. Barn skal jo bli sett og hørt. Det hører vel med til en god oppvekst, at foreldrene har tid til dem, også på kveldstid. Vi bor over flere etasjer, men det ser ut til at det er mest koselig å være i hovedetasjen sammen med oss voksne.

De minste hos oss holder det gående frem til 8. De eldste kommer gjerne inn etter det. 13-åringen litt før. H*n som snart er 16 noe etter. De har selvfølgelig innetider. Ganske strenge også i følge dem selv:-)

Næsing: Det høres kjempefint ut å skravle lenge før man sovner.. Men babyen vår som sover inne hos oss, våkner av det minste knyst. Så voksentiden finnes kun i små posjoner i hverdagen. Derfor setter vi nok ekstra pris på de barnefire kvelder vi får i løpet av ett år når de eldste er hos faren sin.

Skrevet

Skjønner godt hva du mener med baby på rommet, er først de siste mnd vi har hatt soverommet for oss selv.. Og før den tid, var det om å gjøre å være heeelt stille!

Barnefrie kvelder høres ut som en utopi for meg, mine barn har ikke sett faren sin på 8 1/2 år, så de er her alltid.

Men før en får sukk for seg, har de flytta hjemmefra!!

Men selvfølgelig skjønner jeg jo at du nyter det, skulle bare mangle!!

Skrevet

poenget med innlegget mitt var jo først og fremst at om en ønsker, savner tid sammen som par, så må en jo kunne ta seg tid tilhverandre og ikke la være med det av hensyn til ungene, så fremt det er noenlunde normale forhold, alle er friske og greie og alt er bra. samme hvor gamle ungene er!

jeg synest av og til det er på sin plass å minne om at en ikke er en egoist ved enhver anledning en setter sine egne behov før ungene sine. for av og til er det faktisk slik at de voksnes behov kan være viktigere.

det er faktisk noe av det beste en kan gi til barna sine å være fornøyd, lykkelig og tilfreds, både som individ og som par, slik at en får stabile trygge familie forhold. ungene tåler det, og en trenger ikke ha dårlig samvittighet for det.

hadde selv barnevakt i går, mens jeg var på venninnebesøk, det var litt mamma ikke gå, mamma jeg vil også være med, men var nok ikke lenge etter jeg gikk ut døra før det var helt ok å være hos bestemor og bestefar. dette har jeg og faren ofte gjort for å gå på fisketur og båtturer, bare oss.

selvsagt må det jo være balanse, snakker ikke om at en skal kaste ungene på dør og ikke ta seg av dem, men sier at en gang i blandt må en jo kunne ta seg litt tid tilhverandre uten dem. det betyr jo ikke at en ikke liker å være sammen med dem, det betyr jo bare at av og til er det greit å kun være mor og far.

synest alt for mye er lagt opp til at en skal ha dårlig samvittighet ovenfor ungene, at en ikke gjør det bra nok om en ikke yter 110% dag og natt. her må en jo som voksne av og til kunne bestemme selv hvordan en best kan få balanse i eget hjem, ikke alle har praktisk anledning til å gjøre det akkurat slik som dere gjør ting, og det betyr jo ikke at alle andre gjør det feil.

mulig en kan vri litt på det du sier også, å si at dere lurer dere unna og stenger døra til soverommet og lar barna seile sin egen sjø, mens dere koser dere alene på senga. jeg mener selvsagt ikke at det er tilfelle men ble litt provosert av innlegget ditt, forsto ikke helt hvor du ville hen? mener du at vi ikke synest det er koselig å være med ungene våre fordi vi av og til sier at i kveld er stua for voksne? eller fordi vi av og til gjør som vi vil, fordi om noen blir sure? har forresten ikke tv stue vi heller, men det står høyt på lista om vi flytter, og med tenåringer i huset har vi blitt vist bort fra stua før vi også :-)

mye annet spiller også inn her, men er en av mine kjepphester at det faktisk er lov å tenke på seg selv av og til også, og det er jo et viktig budskap ungene kan ta med seg videre i livet, at det faktisk er lov for mann og kone å sette kjærligheten og romantikken først, vi er jo rollemodeller for barna på godt og vondt. ikke bare tar de med seg det vi gjør feil, men de tar jo også med seg det vi gjør bra.

Skrevet

Var da ikke meningen å provosere i det hele tatt! :)

Hvordan folk ordner det i sitt eget hjem er deres egen sak.

Er vokst opp med at alle er sammen, og sånn har vi det også. Uten dermed å si at det er galt hvis andre velger annerledes.

På ukedagene jager jeg unga ( kan vel knapt kalles det når de nærmer seg 14 og 16 ) i seng før oss, men vi sitter som regel ikke oppe etter det.

I helgene legger vi oss tilnærmet samme tid som i uka, og skjønner godt at de vil være lenger oppe.

Men jeg skal innrømme en ting, og det er at vi ikke er flinke i det hele tatt til å reise på kino feks...

Og det er pga av minstemann, som har vært en tosk til å sove. Har ikke hatt samvittighet til å overlate han til andre på kveldstid, da det har vært leven uten like...

Men skal ta til meg det du sier om viktigheten av voksentid og romantikk, og prøve å bli flinkere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...