Gjest Skrevet 31. juli 2007 #1 Skrevet 31. juli 2007 I forrige svangerskap la jeg på meg 30 kilo. Jeg gikk riktignok ned alle sammen og enda noen til de første 6 ukene etter fødselen, men følte meg skikkelig stygg (!!! ja faktisk!!!!) de siste måndene av graviditeten. Dette syntes jeg var utrolig sårt og leit, og det hjalp ikke med kommentarer fra jordmor om "drikker du mye brus osv". Jeg liker ikke brus engang. Har egentlig alltid vært rimelig slank, 54-56 kilo fordelt på 160 cm så lenge jeg kan huske. Men dette forandret seg altså under graviditeten. Nå er jeg 3.5 månder på vei, og har allerede lagt på meg over 6 kilo!!!! Hvor skal dette ende??? Denne gangen tror jeg vektøkningen også er et resultat av at jeg har stumpet røyken, og derved både spiser mer og har lavere forbrenning. Jeg har også vært utrolig sulten disse ukene, og mat har hjulpet på kvalmen. Men nå sitter jeg altså her og vurderer om jeg skal melde meg på Grete Roede kurs for gravide. Hva er vitsen med å stumpe røyken, hvis jeg kompenserer med å spise masse og gjerne usunn mat? Noen med erfaringer???
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2007 #2 Skrevet 31. juli 2007 Kjenner til problemet. Veide 108 når jeg ble gravid (180 høy). Sluttet å røyke og la på meg 8kilo tvert... sukk.. veier vel ca. 120 nå. Hvor skal dette ende?? Er 25 uker på vei... Småspiser ikke men har til tider spist MYE til hvert måltid og gått mett hele dagen... sukk..
Heiaar har blitt 2-barnsmor Skrevet 31. juli 2007 #3 Skrevet 31. juli 2007 Først av alt. Gratulerer for at du har stumpet røyken! Tvil ALDRI på at det var rett. Stumpet den selv når jeg ble gravid. Gikk opp ca 25 kg i forrige svangerskap og må si jeg tenker ganske mye på vekta denne gangen. Jeg var ikke like heldig som deg å mistet alle etterpå. Har sliti med ca 10 kg i lang lang tid. Så lenge du gikk ned alt fort etter fødsel syns jeg du skal se på det som et tegn at kroppen din trengte litt ekstra i svangerskapet - du er jo så slank i utgangspunktet. Så lenge du prøver å spise forholdsvis sunn mat og du allikevel går opp skal du ikke ha dårlig samvittighet. Alle kropper reagerer jo forskjellig på svangerskap. Dytter du innpå junk og snop hadde jeg kanskje prøvd å minske det. Sørg alltid for å ha frukt hjemme. Funker for meg, hvertfall. Vi jenter er altfor opptatt av vekta, dessverre. Vi må prøve å nyte magen uten å la noen ekstra kilo ødelegge for oss. Lykke til :-) Klem
wini Skrevet 31. juli 2007 #4 Skrevet 31. juli 2007 Jeg er nok ikke helt i samme situasjon, men melder meg inn i "dårlig selvfølelse-klubben", er i 25. uke, har lagt på meg alt for mye.. har ikke lyst til å skrive det engang... Dette også som følger av at jeg sluttet å røyke og ble gravid 2 mnd senere, synes det er helt forferdelig kjedelig å se seg selv i speilet, og skulle bare ønske jeg hadde noen plagg som ikke fikk rompa til å se ut som ei låvedør med tilhørende t-shirts i stor str... Vel vel, jeg klager ikke og det hele er 100% verdt det, skal tross alt bli mamma, men godt at jeg ikke er alene om å tenke LITT ekstra over vekta. Var også ganske normal bygd før røykeslutt og graviditet, men motiverer meg med at det meste forsvinner igjen etterpå, og at om ikke alt så skal jeg hvertfall jobbe for å få det bort! Må innrømme at det var litt godt å høre at dine 30 kg ekstra forsvant igjen etter at barnet var født! Og jeg er stolt av å ha klart å holde meg unna røyken i nå snart 8 mnd, og ikke har utsatt den lille for den uvanen jeg hadde, så håper ikke du setter i gang med det igjen, stå på og hold det ut!!!
Ranveig R Skrevet 31. juli 2007 #5 Skrevet 31. juli 2007 Eg la på meg ca 25kg sist (og fram til veke 18 la eg ikkje på meg i det heile tatt..), men heldigvis følte eg meg "berre" gravid. Problemene kom derimot etter fødselen, fordi eg gjekk ikkje ned i vekt i det heile tatt. Til tross for at babyen var nesten 4,5kg, var eg 3 dagar etter fødselen berre 4kg lettare enn dagen før fødsel. Eg fullamma i 6 mnd, og gjekk opp ytterlegare 7kg i den perioden. Begynte på Grete Roede 8 mnd etter fødsel, var då 3kg tyngre enn som høggravid - og veldig frustrert! I løpet av to kurs gjekk eg ned 14kg, og var ca 12 kg over startvekta med førstemann då eg blei gravid igjen. Denne gongen prøver eg å vere veldig flink. Eg VEIT at det blir forferdeleg vanskeleg å få vekta til å gå nedover etter fødselen, og har vurdert å melde meg på GR-kurs igjen. Problemet er berre at det er ikkje kursstart igjen før i slutten av august, og då er det knappa 2 mnd til termin. Skulle helst ha gått kurs i heile sommar eg. Ser du har termin i februar, så eg trur nok eg hadde meldt meg på GR, viss eg var deg ja. Eg har i alle fall god erfaring med kurs. Og sjølv om du reknar med å gå ned greitt etter fødselen, er det frykteleg tungt å legge på seg så mykje på så kort tid. Det sliter på kroppen, og kanskje på sjølvbiletet... Nei, meld deg på kurs du, så får du i det minste eit lite "spark bak" som hjelp til å ha eit fornuftig kosthald. Lykke til )
Pimienta Skrevet 31. juli 2007 #6 Skrevet 31. juli 2007 Hvis du mistet alle kiloene på 6 uker, så var det nok ikke fett men mye vann du la på deg... Og det er jo helt normalt at vekta forandrer seg når man er gravid! Jeg la på meg ca 25 kg under forrige graviditet og gikk ned igjen 30 i løpet av et års tid. Da veide jeg 50 kg og var rimelig tynn. Denne gangen startet jeg med min normale vekt på ca 55 kg og har gått opp 10-12 på de første 6 mnd. Så det blir fort nærmere 20 før det stopper tenker jeg. Det er nok normalt for meg å legge på meg mye under svangerskap og jeg spiser stort sett sunn mat og trener, så bekymrer meg fint lite. Blir jo normal igjen etterpå. :-)
Gjest Skrevet 31. juli 2007 #7 Skrevet 31. juli 2007 Det er godt å se at vi er flere som er i samme situasjon ja! I hodet mitt ringer det jordmorens ord om maks 12 kilo, og jeg føler meg som en dårlig mor lenge før barnet er født. Men mulig det er jeg som er for opptatt av hva andre mener også. Jeg har noe å øve meg på der... Har ikke bestemt meg for GR ennå, synes det er fryktelig dyrt!!! Men kanskje det er prisen å betale for et tilfredsstillende selvbilde gjennom graviditeten.... Uansett, det er så bra å ha dere her inne!! Tusen takk for svarene!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå