Gå til innhold

Tenker dere over hvor mye barna deres er ute å leker

Anbefalte innlegg

Skrevet

og hva slags mat dere lager,hvor mye kalorier og fett og slik det er i det??

Ble litt inspirert av en annen tråd her.

Gullgutten min er så liten enda,at det er ikke så mye vanlig mat han spiser,men da min prinsesse var liten,så tenkte jeg nøye over hva hun fikk å spise og fikk kun snop på lørdagene.Nugatti og loff var kun på lørdagene det også.

Hun fikk ikke se mer enn en time på tv til dagen,lite playstasion og lite data.Motiverte henne til å være ute å leke.Jo,større de blir,jo vanskeligere blir jo akkurat det da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

de får lov til å spise så mye de vil, så lenge de spiser sunn mat. godterier er stort sett på lørdager eller hvis vi er på tur, har ferie el---

Tenker ikke over hvor mye de er ute eller leker, de går jo i barnehagen begge to og der er de masse ute. Når de kommer hjem er det stort sett bare å spise, slappe av en time og så legge seg..

Skrevet

Dattern min er 3 år. Jeg er bevisst på at hun skal väre ute å leke uansett sol eller regn. De leker jo ute i bhg hverdag og om det ikke öser ned så leker vi ute hjemme efter middag og.

Selv har jeg hatt anorexia og har idag ett meget vanskelig forhold til mat - vil IKKE påföre noe slikt til datteren min så hun spiser vanlig sunn mat i de mengder hun ösnker - syltetöy som pålegg iblandt, is når det er sol og varmt (har jo begrenset seg i sommer ha ha h a) Loff og nugatti har vi ALDERIG i huset, dattern vår digger frukt så her starter dagen m ett eple og noen druer eller banan för frokosten serveres. Lördagsgodt iblandt andre ganger oppskåren frukt m vanilje kesam. Men det er inget problem med henne for hun er slank . Må kjöpe bukser med regulerbar strikk i midjen ellers henger buksene på knärene. - Hun er ikke mager altså , men kroppsbygningen er vever så hun veier sundt og godt for sin benbygning.

Skrevet

Ja,selvfølgelig skal barna spise så de er mette,det er ikke det jeg mener,men det bør være sundt.

Skrevet

Ja det er jeg enig med deg i. De fleste burde nok vært mer i aktivitet enn de er i dag, men vi har rett og slett ikke tid. Sambo jobber ofte kvelder, så jeg er alene med to små. Ikke hjemme før 1700, da skal middag lages, vi skal spise og rekke å kose oss litt før barna er i seng 18.30 og 19.00...

Skrevet

Jeg går ikke rundt å teller kalorier og fett nei. Men jeg er nøye på å kjøpe brød som er grovt (for jeg merker at de som ser grove ut kan være fine). At han får i seg frukt og grønt, at middagen består av kjøtt/fisk, grønnsaker, potet/villris/fullkornspasta. + at pålegget er godt og sunt.

Ellers syns jeg det er viktig å ikke være nazi når det gjelder å kose seg litt. Feks. kan man skeie ut en dag midt i uka med å bake en kake. Og kommer ikke til å være en mamma som har regler på hvor mange kaker ungen får ta i bursdagsselskap feks. (det har jeg sett mødre gjøre).

Jeg tror at barn får det best med en sundt og godt forhold til mat. Dersom man er alt for streng, kommer ikke det ungen til godet det heller. Men for all del, man kan ikke skeie ut hver dag;)

Skrevet

vanligvis får guttene kun godteri på lørdager, men i ferien osv sklir det litt ut (besteforeldre kommer m godteri osv.) 6-åringen vår blir ganske høy på sukker, dermed er vi nødt til å være konsekvente. Vi har også grenser for dataspill osv, det er vi nødt til spes for 6-åringens del, som godt kunne ha vært på dataen hele dagen. Guttene er heldigvis veldig glade i å være ute, så egentlig er det ganske lettvindt:)

En annen ting: frukt er forbruksvare hjemme hos oss, men det irriterer meg at det er sååå svindyrt!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Min er jo bare 17 mnd. men vi er mye ute! På stranden, lekeplass, på besøk, bader og div. Det er noe vi begge er opptatt av!

Vi spiser for det meste sunn mat, men kjøper vi Mc Donalds f.eks får han happymeal han og!

Har ingen faste dager med godterier, men får det nå og da!

Vi er mer opptatt av sunne fritidsinteresser, mye ute i lek osv. enn vi er av om han får en bolle eller sjokoladebit.

Men, vi er nøye på tannpuss, sunne hovedmåltider og tran.

Skrevet

Ja.. Småen er mye ute hver dag uansett vær (med unntak av når han er syk) så det tenker vi ikke så mye over.

Men ja, kosthold er vi veldig opptatt av og har vært nødt av å være opptatt av.

Han har voldsom melkeallergi, en litt lettere allergi mot egg (får bare utslett) og intoleranse mot hvete og hvitt sukker (gir ugrei mage, forstoppelse ol.).

Går for det meste i frukt, grønt, og fisk og vi passer på å variere mye + at han får kosttilskudd (tran og vitaminer + + ).

Skrevet

Jeg tenker på det.

Jeg tenker at jeg burde lage mer mat fra grunnen av, og være mer bevisst på hva vi lager: Mere fisk og mindre posemat. Karbonadedeig istedet for kjøttdeig, osv.

Foreløpig er hun ikke vanskelig å aktivisere, 2 år og høyt og lavt, og vi har så dårlig tv-forhold at vi ikke har begynt med barnetv ennå.

Vi har nok utfordringer foran oss.

Skrevet

maskinen klikket litt her..

men..

hører stadig mange si "må jo få kose seg litt" og refererer da gjerne til sjokolade ol. Det er ok. Småen har fått smake melkefri sjokolade og en sånn "gummi"bjørner fra helsekosten.

Men.. han kan like gjerne kose seg med en skål friske melonbiter, ananas, mango, papaya ol.

Vi er ikke født med godissuget.. det er noe vi "lærer" oss.

Barn som ikke har smakt, brus og godterier savner heller ikke smaken/effekten av det.

Småen her har smakt brus, men likte det ikke (verken med eller uten kullsyre). Ikke er han noe særlig begeistret for snop heller, tygger litt på det før han spytter det ut i søpla. Sardiner og oliven der i mot sklir rett ned.

Tydelig at dette med kosthold går kun på vaner.

Skrevet

Tener du for å forhindre overvekt?

Da må jeg svare nei når det gjelder maten. Iallfall den veien du tenker på. Her har (for gutten sin del) aldri overvekt vært noen trussel, men motsatt. Han ligger langt under den berømte kurven til HS, og trenger hver en kalori jeg kan hoste opp. Ikke "hjelper" det på vekta at han er rotor, ute å leke dagen lang, og skjelden i ro. En vanlig dags matinntak for han er tilsammen: en skive med pålegg (max!), en halv kjøttkake, en gullrot og kanskje en yoghurt om humøret er på topp. Da er det ikke mulig å få i han mere. Så jeg har tatt meg i å smøre ekstra smør på skiva, dyppe fiskebitene i rømme, latt han få loff til frokost, eller hatt rosiner i yoghurten.

Godteri begrenser jeg jo til lørdagene, men helt ærlig hadde det ikke gjort meg noe om bukser i str 98 hadde holdt seg oppe på han, er tross alt to mnd siden han ble fem. Men de er heldigvis for korte da, hehe, så her brukes 104, med belte! ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...