ღZalina med Robin og Isabelleღ Skrevet 31. juli 2007 #1 Skrevet 31. juli 2007 Jeg er ganske spent på hvordan lillegutt på 19 mnd vil reagere på lille baby som mamma komme hjem med snart. I dag spurte jeg hvor babyen til mamma var, og han tok og løftet opp dyna og nusset meg på magen. Så jeg håper virklelig at det går kjempe bra og at han ikke blir så sjalu at han slår eller noe.. Men det tror jeg ikke, bare vi er flinke til å gi han masse oppmerksomhet og kos, sammen med baby hvordan gikk det for dere å komme hjem med en liten en?
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2007 #2 Skrevet 31. juli 2007 det er viktig å ikke presse den nye på barn man har fra før.. la de vise interesse for babyen først.. og ikke glemme å ha litt alenetid med bare eldstemann.. kanskje spesiellt med mammaen.. la pappa ha baby litt og sette seg i et rom alene å lese en bok sammen eller pusle litt.. og viktig å ha tid ammen alle sammen også.. går nok fint skal du se:)
ღZalina med Robin og Isabelleღ Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 31. juli 2007 andre med erfarliger?
marghald Skrevet 31. juli 2007 #4 Skrevet 31. juli 2007 Dette er jeg også veldig spent på! Har en gutt på 4 år fra før vi, da. Han er veldig spent, og virker veldig klar for å bli storebror. Men... jeg har en magefølelse på at ting ikke alltid går som forventet. Han er ekstremt opptatt av meg om dagen, og har 1000 spm i forhold til hvordan ting skal bli når babyen kommer. Jeg og mannen min har ihvertfall bestemt oss for å ikke ta imot familiebeslk de to første dagene etter at jeg kommer hjem fra sykehuset.(De kan seff komme på sykehuset da...) Vi vil gjerne ha et par dager for oss selv for å bli litt kjent med babyen - og ikke minst for storebroren sin skyld.
ღZalina med Robin og Isabelleღ Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 31. juli 2007 Sånn vil vi også ta det, den første stunden er bare for oss. slik at han kan få god tid til å bli kjent med baby og ikke føle at det blir noe stress.
lb71 Skrevet 31. juli 2007 #6 Skrevet 31. juli 2007 vår minste jente er 3,5 år og hun gleder seg mer enn noen. Hun har krysset av på kalender i mnd. vis og venter og venter. Daglig sier hun at hun gleder seg så veeldig til Robin kommer og at hun skal kose og kose med ham. Tror nok hun kommer til å takkle det bra og trives som storesøster men litt sjalusi og trass på dårlige dager er vi helt sikkre på at det blir. Viktig som nevnt ovenfor at hun fremdeles får enetid med både mamma og pappa innimellom. Så sterkt at dere ønsker å være alene med babyen/familien de første ukene. Det hadde aldri jeg klart og sikkert ikke ønsket heller. Klarer nok ikke å vente med å vise prinsen frem for familie og venner.
ღZalina med Robin og Isabelleღ Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 31. juli 2007 familie skal få lov til å komme, venner for komme etter dem.. vi får nok masse besøk på sykeshuset om jeg ikke tror feil.. Men jeg synes det er viktig at lillegutt også får sjansen til å se baby aleine. Det er ganske mange venner, som vil komme.. de kommer nok uansett. hehe så vi får ta ting som det kommer. og prøve å gi Robin mye kos og at han får være med på ting.. han elsker jo å hjelpe til.. så jeg kan jo spørre om hva som helst.. ig han gjør det... Dette skal nok gå bra.
lb71 Skrevet 31. juli 2007 #8 Skrevet 31. juli 2007 tenker det skal tære på vår tålmodighet innimellom når de små skal "hjelpe" med alt. Vår lille Celine er også veldig hjelpsom... og det kan ofte bli dobbelt arbeid Nå skal jo hun gå i barnehage som vanlig da så får vi ha tålmodighet og la henne hjelpe av hjertens lyst når hun er hjemme. Tenkte å ta henne fri en uke eller to når den lille kommer slik at hun får bli kjent med ham. Ååå jeg gleder meg til å få en liten baby igjen. Selv om det er 3 gang føles det like spennende og fantastisk. Kunne han bare komme nå snart........
ღZalina med Robin og Isabelleღ Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 31. juli 2007 hehe, det blir nok baby på oss alle sammen og vi får nok stolte søsken til dem også..
frodig Skrevet 1. august 2007 #10 Skrevet 1. august 2007 Jeg har to gutter fra før , og den ene begynner i første klasse i den tiden han blir storebror. Jeg tror det er viktig å ikke overfokusere på den nye babyen, men gi storebror like mye oppmerksomhet som han vanligvis ville fått. Tror nok at det er svært viktig å ikke få barna til å føle at deres identitet er knyttet til det nye barnet, men at den er den samme som før. Samtidig er det, som mange sier, bra at de kan føle mestring og stolthet/slektskap/kjærlighet overfor lillesøster/bror. Men dette må skje på eget initiativ og uten at vi voksne hele tiden insisterer på at de skal delta. Hadde god erfaring med denne strategien når eldstemann ble storebror forrige gang. Har ennå ikke opplevd noe sjalusi her hjemme. Håper det skal gå like greit denne gangen også, men man har vel aldri noen garanti...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå