Gjest Skrevet 31. juli 2007 #1 Skrevet 31. juli 2007 Jeg er nå 18 uker gravid med mitt andre barn. Forrige svangerskap gikk knirkefritt, og jeg jobbet til 3 uker før fødsel. Jeg har aldri vært sykemeldt i hele mitt liv (er 30 år nå) - med unntak av en uke nå før sommeren (svangerskapsrelatert) Problemet er at jeg er mye svimmel, og er veldig plaget med hodepine. Stresser jeg litt, får jeg så vondt i hodet utover ettermiddagen at jeg legger meg før kl sju. Paracet tar jeg, men prøver å begrense det pga babyen. Fastlegen har konstantert svangerskaps migrene (har migrene også til vanlig, men sjelden) - og dette gjør seg utslag i kraftige synsforstyrrelser med påfølgende mild hodepine (ikke den sinnsyke migrene hodepinen) Jobben min er i et service yrke med utrolig stor kundemasse og mye løping. Det er kjempeartig, og jeg stortrives på jobb - men når det nå fører til massiv hodepine og svimling - har jeg mest lyst å be om en sykemelding. Ihvertfall redusert arbeidsdag, sånn at jeg kan ta kontorarbeidet og la det bli med det. Er det en tvilsom grunn til å få sykemelding ? Jeg har ikke så lyst å be om det, siden jeg er relativt frisk når jeg er hjemme (eller har ferie som nå) Hva er egentlig vanlig ? Jeg har jo en tre åring som også teenger en fingerende mamma...
Gjest -<<- Skrevet 31. juli 2007 #2 Skrevet 31. juli 2007 Kommer vel an på legen, men høres ut som en holdbar grunn det - i hvert fall til delvis sykmelding.
~Snublefot~ Skrevet 31. juli 2007 #3 Skrevet 31. juli 2007 Jeg ville absolutt gått for en delvis sykemld i det minste. Ingen som har godt av at du jobber deg syk, vel?
fru tekopp Skrevet 31. juli 2007 #4 Skrevet 31. juli 2007 Jeg ville snakket med arb. giver og bedt om å få tilrettelagt arbeidet i forhold til hva du føler du greier. Husk at du skal ha krefter til 3-åringen din og til deg selv og babyen i magen. Hva med mulig redusert arbeidstid en periode? Kanskje problemene dine blir litt mindre om du ikke jobber så mye? Syns ikke det er tynn grunn til sykemelding. Bedre å være ærlig overfor arb. giver og innrømme at du trenger litt mer ro en periode enn å plutselig "møte veggen". Lykke til!
Gjest Skrevet 31. juli 2007 #5 Skrevet 31. juli 2007 Jeg har snakket med min overordnede (jeg er selv en del av ledelsen) og spurte hva han mente var best for bedriften. De kan tilrettelegge, men ikke til en 100 % kontorstilling i tillegg til det han selv må gjøre på kontoret. Derfor ble vi enige om at jeg skulle jobbe på kontoret ca 50 % som jeg har gjort til nå - og be om å bli sykemeldt resten siden det er den andre "aktive" delen av jobben jeg ikke klarer nå. Da taper ikke bedriften penger på å "lage" en stilling til meg som ikke egentlig trengs. Jeg er bare usikker på om jeg kan be om det ovenfor legen. Har som sagt ikke vært sykeeldt før - og vet ikke hvor mye som skal til...
Kamomille Skrevet 31. juli 2007 #6 Skrevet 31. juli 2007 høres egentlig ikke ut som du er syk i den forstand som kreves for å bli sykemeldt, men du kan fort bli det dersom du ikke stresser ned! At du har en 3-åring hjemme skal egentlig ikke vektlegges - det er det som kalles sosiale bakenforliggende årsaker, og gir i utgangspunktet ikke rett til sykemelding. Du bør snarest ta deg en prat med arbeidsgiveren din. Du har krav på tilrettelegging slik at du ikke stresser så mye. dersom du klarer kontorarbeidet, burde du få drive mest mulig med det. Dersom arbeidsgiver IKKE kan tilrettelegge, synes jeg du kan be om delvis sykemelding.
BlueDome Skrevet 31. juli 2007 #8 Skrevet 31. juli 2007 om arb.giver ikke kan tilrettelegge, har du ikke da krav på svangerskapspenger ?? hmm..mener å huske JM pratet om dette, og at det var noe hun kunne ordne. Migrene har jeg selv hatt ( forsvant etter graviditeten) og DET er egentlig en grunn nok - au au au ! Men ikke alle leger/arb.givere som mener det da.. usikker jeg altså, men hadde nok pratet med JM ang svangerskapspengene..
Gjest Skrevet 31. juli 2007 #9 Skrevet 31. juli 2007 Blir nok ikke noe problem å få 50% sykemelding. Du vil jo da få feriepenger av dine 50% på jobb, pluss for noen uker fra NAV. Tidligere fekk ein ikke feriepenger av svangerskapspenger, men det er mulig dette er forandret på nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå