blond Skrevet 31. juli 2007 #1 Skrevet 31. juli 2007 Bruk minst halve melmengden med fint hvetemel. Tørrgjær trenger 40-50 grader for å heve; bruk temp.måler hvis du ikke stoler på deg selv. Fersk gjær er mer følsom og skal ha ca 37 grader. Bruk minst en t-skje salt per brød Bruk minst 1 ss olje per brød Kna deigen for hånd 10 minutter La forheve 45 minutter i ovnen, sett på lampa og ha bakehåndkle eller plast over Når du baker ut brødene er det en fordel om det er lunt i rommet og det må ikke være trekk Ikke kna mye etter første heving, bare form dem til brød Etterhev 30 minutter (i ovnen med lampa på som ved forheving) Ta ut av ovnen når det er ca 10 minutter igjen av hevetiden og sett på stekeovnen.
semma Skrevet 3. august 2007 #2 Skrevet 3. august 2007 Supre tips! Tusen takk!! ..men bare ett sp.mål: Du skriver ta ut av ovnen når det er ca 10 min igjen av hevetiden... mener du at jeg skal ta plast/håndkle ut , la brødene være og så skru på stekeovnen?
Mi tesoro *220307* *101109* Skrevet 3. august 2007 #3 Skrevet 3. august 2007 Jeg forsto det slik at brødet skulle ut av ovnen når det var 10 min. igjen av hevetiden. Så skrur du på ovnen og brødet hever ferdig på benken i 10 min. mens ovnen blir varm
blond Skrevet 4. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 4. august 2007 Ovnen trenger vanligvis ca 10 minutter til å varme seg til steketemperaturen, derfor er det lurt å ta ut deigen så lenge før du skal steke bakverket. Det kan beholde klede/plasten til ovnen er varm. Viktig å sette den på et trekkfritt sted, ellers faller deigen sammen. Hvis du skal pensle bakverket før steking er det lurt at væsken har romtemperatur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå