minførstebaby Skrevet 31. juli 2007 #1 Skrevet 31. juli 2007 Heisann... Først og fremst så må jeg bare få sagt at det er leeeeenge til jeg skal føde... men jeg gruer meg såå fælt... Jeg har hørt så mange skrekk historier... men har også hørt noen fine historier... Revner alle som føder? Hva får man tilbud om når man er på sykehuset og skal føde? Men vi kvinner er i grunn laget for å tåle å føde,... har en venninne som sier at hun vil heller føde en gang til enn å være tilskuer... Keisersnitt er vel ikke noe man be om heller... ?? Jeg håper jeg kan føde vanlig... Huff, for en pingle jeg er....
fricke *med Lone Amalie*^^ Skrevet 31. juli 2007 #2 Skrevet 31. juli 2007 er helt normalt å være litt nærvøs da. er selv førstegangs, så vet ikke hva jeg begir meg ut på... ville nok se bort i fra alle historier jeg hadde hørt jeg og konsentrere seg på å lage min egen=D vi er som du sa laget for å føde, og kroppen din vet hva den skal. og vi får masse god hjelp underveis av leger og jordmødre... er ikke alle som føder som revner nei, på lik linje som at ikke alle synes det er grusomt å føde, på lik linje som at noen synes å føde er det værste som finnes=D du skal nok ikke se bortifra at du får føde vanlig, når den tid kommer. er lov å ha sine pinglete øyeblikk.. ha folkusen på det positive du... du kommer nok klare deg fint, akkuratt som meg når den tid kommer=D
venter_trollunge_nr2;) Skrevet 31. juli 2007 #3 Skrevet 31. juli 2007 Det er som regel skrekk historien enn hører..... men det er mange som ikke har noen traumatisk opplevelse av fødselen. Selv er jeg f. eks mer redd for å få en sprøyte enn å føde..... Og nei ikke alle revner, en venninne av meg fikk ikke en skramme, selv ble jeg klipt (noe jeg syns var helt grusomt da jeg leste om det før jeg fødte, men merket det ikke engang og de må gjerne gjøre det denne gangen også) og revnet heller ikke. Og jeg kan skjønne venninnen din som heller vil føde enn å være tilskuer, for det er jo vondt, men trur ofte det er nesten like vondt å se på at en man er gla i har det vondt uten at enn får gjort noe. Keisersnitt kan virke som en grei løsning fordi man slipper å trykke ut noe stor igjennom noe lite, men trur veldig mange som tar keisersnitt også har sitt å slite med etterpå. og at det ikke alltid er like hyggelig det. Å nei noen pingle er du ikke, da er du uansett ikke aleine om det.....
minførstebaby Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 31. juli 2007 Takk Det er vel normalt.... Jeg ønsker deg lykke til.... håper det går bra med deg...Sant nok,vi må lage oss vår egen erfaring, kanskje det ikke er så verst uansett?? Ble litt revet med der,litt optimistisk på slutten der ja hehehe... Lykke til med babyen og gratulerer og, førstegang.... spennende dette .... kan jeg få spørre når du gikk på ultralyd? når er det vanlig?
Tussa og Sofie Skrevet 31. juli 2007 #5 Skrevet 31. juli 2007 Hei! Jeg er også førstegangs og det er fortsatt 3 mnd til jeg skal i ilden, men klart man tenker litt på det for du vet ikke hva du har i vente. Jeg leser alle fødselshistorier og ser jo at det er store forskjeller i OPPLEVELSE! Noen er også litt ekstra glad i å male fanden på veggen og man hører jo ofte skrekkhistoriene. Jeg har ikke tenkt til å ha noen forutinntatte meninger om hvordan min fødsel skal bli. Jeg tenker å ta det som det kommer, og snakke med jordmor om hvilke alternativer jeg har ifht smertestillende osv og prøve å ikke ha noen planer for hvordan jeg tror fødselen min skal bli. Jeg tenker at det ikke er noen spesiell grunn til at noe galt skal skje med meg, men tar utgangspunkt i at jeg får en helt normal fødsel. Det er forskjellig hva slags tilbud du får ifht hvilket sykehus du skal føde på. Jeg skal på ahus og der er det ikke lystgass, men epidural, akupunktur, badekar blant annet og jeg er åpen for det meste. Det finnes jo også saltvannspapler, pudentalbedøvelse (lokalt i skjeden) og sprøyte med morfin som sm.stillende. VI kommer til å klare det helt fint tror jeg, vi har ikke noe valg, hehe, det er liksom ikke reverrsibelt nå.
minførstebaby Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 31. juli 2007 Heisann..takk for det... Du venter nr 2,..grattis.. man er sikkert så lei på slutten at det eneste man vil er å få babyen ut..... Lykke til med baby nr 2... takk godt vi er flere "pingler"
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 31. juli 2007 #7 Skrevet 31. juli 2007 Du er nok heeeelt normal!! Men når det nærmer seg termin så er du veldig klar for å føde, det kan jeg love deg!! Jeg fødte datteren vår i fjor sommer og det gikk kjempefint. Ja det er vondt, men det går over og er fort glemt. Og så er det faktisk greit å vite at man faktisk fikset det!! Jeg ble klippet og revnet litt men kjente ingenting av det. Og man blir seg selv etterpå! Tenk på alle pysene som har født før og overlevd.....det var det modern sa til meg før fødselen. Og det hjalp! ;-)
J@h@ Skrevet 31. juli 2007 #8 Skrevet 31. juli 2007 Mine fødselshistorier har vært nok til å få hvem som helst til å kansellere! De har vært skikkelig traumatiske, men likevel, her er jeg...... på vei med nr 3!! Ok, så jeg kan ikke si jeg akkurat gleder meg til fødselen eller resten av graviditeten, men du verden så jeg gleder meg til det hele er overstått!!! Det er bare sååååå verdt det uansett!! Og de færreste opplever totalruptur, jeg revnet bare så vidt med mine 2, selv om førstemann fakstisk satt fast leeeeeenge og hadde veldig stort hode! Prøv å tenk positivt!!
Spirevipp med go`gutten Skrevet 31. juli 2007 #9 Skrevet 31. juli 2007 Vet du, jeg var utplasert på fødeavdeling noen dager da jeg var 12 uker på vei. Fikk vært med å se på to flotte fødsler, og nå gleder jeg meg til det er min tur! Den ene fødselen var litt kompisert, men de fikk ut babyen med tang til slutt. Hun dama ble klipt litt, og jeg spurte henne dagen etter om det gjorde vondt, men hun sa at hun kjente det jo men at det var det siste hun tenkte på der og da.Til tross for det syns jeg det så ut som en fin fødsel, og jeg ble ikke skremt. Den andre fødselen var helt uten kompikasjoner, og det så ut som en nydelig fødsel! Jeg tror mange har sine egene fantasier om det å føde, og ofte er fantasiene nok litt verre enn det som kan bli virkeligheten. Utrolig kjedelig å gå hele svangerskapet å grue seg for noe som kan bli en topp opplevelse. Håper virkelig du klarer å glede deg til fødselen, da tror jeg du har mye mer å stille opp med når dagen kommer! Lykke til :-)
minførstebaby Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 31. juli 2007 Heisann svirrevipp,endelig gravid... Gratulerer med spiren:) Jo,jeg håper det jeg også... Jeg tror alle fødsler er ulike.. Jeg skal tenke positivt... Det er jo verdt det og.. Hvis det er mega vondt så blir babyeb født med husarrest!! Hehehe..... Jeg gleder meg ihvertfall utrolig masse til å bli mamma,til å se babyen min,våres baby:D Jeg føler meg bare så heldig.... Når har du termin? Jeg nærmer meg 3 mnd, og tiden går så utrolig seint... Det er sikkert fordi det er min første og fordi jeg er så utrolig spent og ikke minst nysgjerrig:D Tusen takk og lykke til da
Bea har snart 4 barn? Skrevet 31. juli 2007 #11 Skrevet 31. juli 2007 eg har født tre ganger, alle uten smertestillende, og eg sier eg vil heller føde 5 babyer enn å borre en tann............................revnet ikkje på to av dei(ene var 4545gr) men sydde 2 pyntesting siste gangen.men det kjente eg ikkje verken da det skjedde eller etter på bare akurat da dei sydde, HUSK at det er dei grusomme fødslene som kommer best frem over alt, det er dei historiene som en husker........................og kanskje en del av dei er litt overtramatisert? ikkje alle men noen. Ofte kan din mors fødsler vere en peike pinn men ikkje alltid. Vil du høre om mine fødsler, bare fine så send en personlig melding
Gjest Skrevet 31. juli 2007 #12 Skrevet 31. juli 2007 Så fin tråd! Jeg er også veldig bekymret for fødselen, men ble litt beroliget nå. Og HI! Du er absolutt ingen pingle. Er jo noe ingen av oss har gjort før eller vet hvordan blir, så ikke så rart vi er litt nervøse! Jeg håper og tror at vi kanskje ser litt annerledes på ting når terminen nærmer seg, vi er leie av den store magen og ikke klarer å vente på å se det lille nurket vårt! Jeg tenker også litt på alle de som har gjort dette før oss og som gjør det om og om igjen. Dessuten tenker jeg på alle de andre gangene jeg har hatt vondt hvor jeg ikke har fått noe sååå fint igjen for det etterpå.
Synnøve_Solbakken Skrevet 31. juli 2007 #13 Skrevet 31. juli 2007 Joda var jo ganske vondt, men det er en smerte som er "positiv" fordi man skal få møte barnet sitt. Gruet meg ikke til den første fødselen, og gruer meg ikke denne gang. Man får en styrke oppi det hele, dessuten er det rart hvor glad man blir når riene enedlig setter inn (for de som er så heldig å gå tiden ut) Ville ikke tenkt så mye på at dere gruer dere, heller på hvordan dere kan få en fødsel dere kommer gjennom. Min tanke er "epidural" hehe Men ikke planlegg for mye, blir sjelden sånn likevel...
minførstebaby Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #14 Skrevet 31. juli 2007 Tusen takk til alle gravide søstre og mødre
fikk jente 090108 Skrevet 31. juli 2007 #15 Skrevet 31. juli 2007 Jeg venter nummer to, og gruer meg ikke til fødselen i det hele tatt. Førstemann kom for 1,5 år siden og jeg har ingen traumer i forhold til fødselen. Jeg ventet og ventet på at jeg skulle få så vondt at jeg trodde jeg skulle dø, men det kom ikke så langt i det hele tatt!!! Epidural var ikke i mine tanker!!!! Lystgassen funket kjempebra. Men vi som har hatt sånne fødsler roper nok ikke høyest.
Gjest Skrevet 31. juli 2007 #16 Skrevet 31. juli 2007 Heisann! Jeg fødte mitt første barn for en uke siden, og var også redd for dette med revning, klipping, tang og vakum osv. Nå har jeg altså født, revnet (grad 2 - dyp) og måtte ha vakum-hjelp. Men vet du hva? det gikk helt fint! Med tanke på revningen så er ikke selve revningen så vond, men det kan være ganske sårt i stingene etterpå. Men ... det får man smertestillende mot så det ordner seg også. Det verste ved hele fødselen min var etterpå, for i dusjen etterpå så besvimte jeg og slo halebenet mitt i flisgulvet ... og det var vondt det! Det ordner seg nok for deg også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå