mamma tiL 1stor+2små Skrevet 31. juli 2007 #1 Skrevet 31. juli 2007 http://www.dagsavisen.no/innenriks/article307792.ece Hva slags tanker gjør dere om dette?
Stratos med 3 barn Skrevet 31. juli 2007 #2 Skrevet 31. juli 2007 Har diskutert denne i hele dag jeg, men jeg kan jo fortsette her. Tar uttalesen om lange reiser først jeg Hva er en lang reise? Fly til Spania = ca en 3 1/2 time. Bil til hytta = ca 4 1/2 time. På hytta har vi ikke strøm, ikke vann osv osv. Vannet er i brønn, der sauer og kuer driter Aldri blitt dårlige vi altså, men alikevell Også er det ikke kjøleskap, så mattilsynet hadde nok funnet gal temp på maten der tipper jeg. I Spania kjøper vi vann på flasker og kan enkelt dusje og vaske oss ved behov. Maten tror jeg er like bra som ved et hvilket som helst utested i Oslo i jaffa :/ Også MÅ man jo ikke reise når det er som varmest! Jeg dro i mai jeg, da var det helt greit, men ingen sydenvarme. Så hva er enkli lang reise? Det lurer jeg på!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 31. juli 2007 Kopiere inn,hva jeg svarte på skravle De advarer mot lange reiser og hva er det???Skal en bare ta en time eller to turer fra hjemme,eller kan en reise innen europa?Det synes jeg var litt dårlig med artikel at det ikke kom frem tydelig nok,for dette er noe jeg ønsker å tenke mer over i alle fall. En annen ting,jeg har mer enn en gang ristet på hode av folk som reiser til syden midt på sommeren,med små barn.Så bare hvor uttilpass gullgutten var de dagene vi hadde varme her,og så drar folk med små unger ned til steder der en får opp til 30 grader,ja gjerne mer. En annen ting,jeg også la merke til er dette av snitte All forskning viser at mye nærhet med foreldre i kjente omgivelser gir trygge og sosialt sterke barn. – Jeg opplever imidlertid at mange foreldre tror at ulike og hyppige barnevakter fra tidlig alder og mange reiseopplevelser gir trygge og sosialt sterke barn. Men det er faktisk det motsatte som skjer. Det siste gir større risiko for utrygghet hos barna, sier Vaglum. Helsesøstrene har allerede merket at mange småbarn sliter fordi foreldrene fortsetter å føre et hektisk sosialt liv. – Vi ser stadig flere stressede små barn. De sliter oftere med søvn- og konsentrasjonsproblemer, sier Ersvik. Kanskje den oversikte jeg har vist til ikke er så dum alikevell. I denne repotasjen,sier de også at der er mange som er umodne og for egoistike til å få barn,som fortsetter sitt liv som de har gjort før.Noe jeg også flere ganger har vært inne på her,at en ikke kan.Har en fått barn,må en også ta ansvaret for det.
Stratos med 3 barn Skrevet 31. juli 2007 #4 Skrevet 31. juli 2007 Jeg sier bare en ting jeg! Drit og dra med alle eksperter og forståsegpåere! Frem til den dagen de kan komme frem til en enstydig mening eller i hvertfall kan si at dette gjelder generelt, men at de fleste eller mange barn tåler unntak, tenker jeg heretter å bare være mor! Mamma med liv, lyst og hjerte og skulle det da bli noe galt, får jeg heller brenne i helvete den dagen jeg dør! Litt lei av vissvass om dagen ja
Gjest Skrevet 31. juli 2007 #5 Skrevet 31. juli 2007 Jeg er enig i at man ikke bør reise på lange eksotiske reiser, med det mener jeg steder man må ha vaksine for å reise. At man ikke skal reise til sydlige strøk innenfor Europa det første leveåret er tull. Jeg tror ikke barnet har vondt av en 4 - 5 timers flytur. Mange fullammer også, slik at barnet ikke blir utsatt for matforgiftning. Vil også nevne at jeg er enig i at barnet trenger faste rutiner, og alle med vettet i behold forstår vel at barnet ikke har godt av å sitte i barnevogn dagen lang mens mor skravler på kafe, eller rusler på kjøpe senteret. Barnet trenger oppmerksomhet og stimuli. Men HI, jeg er fortsatt ikke enig i den teorien du til stadighet kommer opp med om hvor lenge vi kan være borte fra barnet osv. men den diskusjonen tar vi ikke nå)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 31. juli 2007 Jeg kan være enig med deg i at ekspertene kan godt bli enige seg i mellom og ikke komme med hundre forskjellige meninger,på like mange eksperter,men det jeg mener er at hvert av det som ekspertene sier,er verdt å stoppe opp og tenke over om det kan være noe i det de sier.Ikke bare tenke,at dette går ut over meg,jeg blir ikke så fri hvis jeg følger dette,så det er bare tullprat.Sier ikke at du sier det stratos. En annne ting,jeg har enda ikke lest noe om at noen har anbefalt å reise langt bort med barna sine,at det skal ha en heldig virkning på barn. At barn er forskjellige og trenger forskjellig oppfølging er klart,men det finnes grunnleggende rettningslinjer som er lik for alle
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2007 #7 Skrevet 31. juli 2007 Jeg og min sambo skal til syden i mars med vår da 5 mnd gamle gutt. Vi har leid en leilighet og skal bo der som vi skulle ha bodd hjemme. Gran Canaria. Norske leger er det der, derfor har vi valgt akkurat dette stedet i tilfelle noe skulle dukke opp. Ingen ekspert ville fått meg på andre planer. Vi skal bruke tiden, bort fra kulde og snø slaps, til å la vår lille baby få oppleve litt varme - borte fra norsk kulde og massevis av klær. god tur til oss!!!
Mamma til to tette Skrevet 31. juli 2007 #8 Skrevet 31. juli 2007 La de som ønsker å spre sin eventyrlyst til ungene gjør det. Jeg har jobbet mange år i reiselivsbransjen og har sett at når de eventyrlystne får barn så slutter de enten å reise eller så tar de med ungene. Veldig mange reiser til eksotiske strøk i løpet av permisjonstiden og får mye god tid sammen som familie samt mange nye opplevelser. Mauritius er blitt kjempepoppis, spesielt siden du slipper vaksiner. Synes du en 4 timers kjøretur til hytte med utedo er stress så får du heller være hjemme. Jeg har fulgt med oppveksten til flere av disse barna av eventyrlystne og de er utadvendte, trygge barn. De er vant til å være med på tur og takler å sove i en annen seng enn sin egen. Foreldrene legger selvsagt opp til tur på barnas premisser med kort kjøreturer, siesta når det er som varmest osv osv. Sambo og jeg har selv reist masse, opptil 4-5 turer per år. I år belager vi oss på å være hjemme siden vi fikk barn i april. Men vi har allerede begynt å planlegge for neste år og gleder oss til å ta med oss gutten vår på reisemål. Siden vi er såpass reisevante så tror jeg at vi klarer å avgjøre hva som er et barnevennlig reisemål. Det blir nok turer i Europa de første årene. Men folk får gjøre som de vil men det er ikke alle som kan ta til takke med at Kristiansand Dyrepark og Danmark er de eneste barnevennlige reisemålene de neste 10 årene!
Stratos med 3 barn Skrevet 31. juli 2007 #9 Skrevet 31. juli 2007 Nei nei nei, jeg sender tom barnet mitt i bhg jeg, mye fordi jeg vil la eksperter uttalelser for om jeg er på rett vei Men da velger jeg altså det fremfor å ha han hjemme..... Og det finner jo sikkert du høl i hue! Det er bare det at jeg tror alle får med seg all denne motstridene informasjonen og uansett så må vi til slutt velge hva som er rett for oss og barnet. Noen ganger tar vi kanskje feil, men jeg tror mange av oss tar veldig ofte rett også! For selv om det finnes mange "tullinger" i dette landet går det jo godt, noe som skulle tyde på at det finnes en og annen med vettet i behold også En heldig virkning kan en reise ha for barna på feks følgende måte: jeg og mannen min eier et hus og vi bruker mye av tiden vår på å holde dette i orden, ved siden av jobb osv osv. Guttungen vår ser aldri noe til dette fordi vi aldri holder på sammen og dessuten tar det meste etter at han har lagt seg. Innimellom trenger vi å koble helt av! Og det er fælt å si det, men vi kan ikke kunsten med å gjøre det hjemme. Det er alltid noe som skulle vært gjort i et hus, en nabo som trenger hjelp eller et familiemedlem som stikker innom. På tur får vi være i fred! Nå slapper vi like godt av på hytta altså, men som jeg skrev over ser jeg ikke helt forskjellen på vår kommelige hytte og en reise til spania utenfor sessong. Kanskje setter vi ikke direkte sønnens fokus i sentrum, for vi burde jo heller forandret personligheten vår og klart å ikke gjøre no hjemme, be naboen om andre etter hjelp og sende familie hjem igjen..... Men vi føler altså at vi får maks tid til hverandre borte hjemme fra innimellom! Så er det slik at det er borte bra og hjemme best når vi kommer hjem igjen Og denne totale avkoblingen hvor vi er sammen 24/7 og ikke behøver å bruke tid på å lage mat engang gjør godt for oss. Og guttungen får maks oppmerksomhet og jeg kan ikke fatte at han ikke har utbytte av det! Litt usikker på de grunnleggende retningslinjene! Alle vet da at de trenger omsorg, mat osv, men det er jo heller ikke her utfordringen ligger..... Utfordirngen ligger jo nettopp de steder vi diskuterer og det hadde vi ikke gjort hadde det ikke vært for at det finnes forskjellige meninger om det, også hos ekspertene
Mamma til to tette Skrevet 31. juli 2007 #10 Skrevet 31. juli 2007 Noen liker seg gjerne best i sofakroken og flott for dem. Men enig med deg Stratos, vi har hatt utrolig godt av turer i løpet av vårt forhold. Man blir jo nesten forelsket på nytt fordi man får masse tid, energi og opplevelser sammen. Som sagt har vi ikke reist på tur med småen ennå men kan ikke tenke noe annet enn at han også vil ha godt av opplevelser som f.eks å bade i sjøen og se mamma og pappa glade og lykkelige. Folk burde slutte å lese alt eksperter kommer opp med og heller følge magefølelsen og det som er rett for deg og din familie. Nå gjaldt vel egentlig artikkelen om hektiske livsstiler som ble fulgt etter man fikk barn, som kafebesøk og mye stress. Og det kan jeg forsåvidt være enig i, jeg så ihvertfall at sovingen til småen forbedret seg fra en hektisk uke der vi fartet på besøk, hyttetur, butikker osv. til en uke der vi stort sett var hjemme og kun ut på trilleturer. Men man kan jo ikke skjerme barna helt heller, så lenge vi er med som stabile og trygge foreldre så tror jeg de kan takle det meste
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2007 #11 Skrevet 31. juli 2007 mamma til stor og liten...jeg klarer ikke helt å få tak i hva DU mener. Er du imot å reise på tur med baby eller ikke?? Hva mener DU? Vi har vært på tur med begge våre små da de var 5 mnd og 6 mnd i syden. Ikke i den varmeste perioden for det er ubehagelig både for oss og de små. Det vi vinner på det? Vet du hva det er? Ro og fred, uten telefoner - besøk og forstyrrelser fra venner og familie. Vi får tid for oss selv og bare oss selv. Folk får finne ut hva de vil selv, men jeg synes oppriktig synd på folk som tror babyer har vondt av å forflytte seg fra A til B.... Ville selv ikke vurdert eksotiske reiser med babyer, men det er pga. 13-15 timer på fly etc. Men en tur til Spania osv med babyer...hallo??? JA...selvfølgelig må babyen være frisk på forhånd. Utrolig overbeskyttende generasjon dette her....heligvis gjelder det ikke for alle. Og heldigvis, sier nå jeg...har barna mine ikke en overbeskyttende mor og far!!!!! Vi tar alle forhåndregler....men hva mener du, mamma til stor og liten...det er noen retningslinjer vi alle skal følge?? Da vi fikk babyer kom ikke babyen med bruksanvisning, men vi følger sunn fornuft, barna våres behov og kjenner dem godt.....hver og et foreldrepar på se an sine barn og babyer...selv om en reise ikke her heldig for 1 baby, kan samme reise gå problemfritt for en annen baby. Den som vet fasiten på det: foreldrene. Men som sagt: jeg får ikke helt tak i hva DU mener, kanskje jeg har misforstått deg - det eneste jeg får inntrykk av at du er helt avhengig av hva en ekspert eller to uttaler seg om før du gjør noe med barnet ditt.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2007 #12 Skrevet 31. juli 2007 Hvorfor være avhengig av at eksperter skal bli enig? Det blir de jo aldri...forskning er jo ikke en konstant ting, og det er hundrevis av forskere der ute....og tro at de skal bli enige...hallo??? Jeg velger å lytte til min egen magefølelse, morsinnstinkt og ikke minst mitt barn. Er ikke avhengig av at ekserter skal bli enige om noe...er egentlig ikke avhengig av eksperer i det hele tatt...
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2007 #13 Skrevet 31. juli 2007 Vi har flydd til Boston, USA 3 ganger etter at vår gutt ble født. Første gang var han 6 mnd. Gikk helt fint. Sover store deler av flyturene, får pupp og stell og har det så fint. Enig med ei over her: overbeskyttende generasjon!! La folk gjøre det de vil.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #14 Skrevet 31. juli 2007 Vel,jeg kopier over noe som en annen skrev inne på skravle,synes det er fornuftig skrevet og jeg kan skrive under på alt det hun skrev,så kanskje du forstår bedre nå,hva jeg mener,hvis ikke,skal jeg prøve å si det med min egen ord. Barn er forskjellige og tåler ikke eller har godt av det samme, men å tro at vi foreldre bestandig vet hva som er best for våre barn, det er tull. Akkurat som på andre områder er vi i stor grad påvirket av media og andre menneskers forventninger. Vi tar utgangspunkt i vårt egent forhold til foreldrene våre og hvordan vi selv ble oppdradd. De aller fleste her inne ønsker bare det beste for sine barn, men å vite hva som faktisk er det beste det er ikke lett. Det er desuten veldig enkelt å finne undskyldninger for hvorfor man gjør ting som mn selv har lyst til og å neglisjere faresignaler. Barn er tilpassningsdykktige og fungerer under mange forskjellige forhold. Det er ikke det samme som at det er det beste for dem. Hvis vi foreldre faktisk viste hva som var best for våre barn ville vi ikke hatt så mange stressede barn, så mange overvektige eller så mange bortskjemte ungdommer som er vant til at alt blir ordnet for dem. Det er veldig bra at det settes fokus på hva som faktisk er bra for barn, ikke bare på hva de kan greie seg fint gjennom.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2007 #15 Skrevet 31. juli 2007 Fortsatt litt usikker på hva du mener, men hva ville du gjort/ikke gjort? Reiser ikke du på utenlandstur med familien (og babyen) din overhodet? Hvis jeg ikke husker feil, har du et barn på 8-9 mnd? River du av deg håret når du hører foreldre, voksne foreldre som IKKE skal feste, bare kose seg, dra til f.eks Gran CAnaria i januar (langt unna den varmeste perioden)? Mener du virkelig at folk med baby ikke skal reise ut av byen før barnet er stort, dvs. et par år eller mer? Du har ikke sagt det, men jeg får som sagt ikke helt tak i hva du mener.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #16 Skrevet 31. juli 2007 Hm,jeg vet ikke hvor langt en kan reise med barn,dette kom jo ikke frem i denne linken,noe jeg synes var utrolig dårlig. Har ikke tenkt over at når folk ikke reiser på den varmeste tiden at det skal være noe skade for barna,så lenge flyreisern ikke blir på mange timer.En tur til spania,hadde jeg ikke sett på som galt,men skulle ønske at de som utalte seg i denne linken,kunne vært litt mere presise.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2007 #17 Skrevet 31. juli 2007 Men da spør jeg deg, mamma til stor og liten. Hvis du og din mann tar med babyen deres til Spania, f.eks utenfor sesongen når det er "norsk temperatur" der nede. La oss si flyreisen, ferien og det som hører med er helt topp. Dere koser dere og babyen din koser seg. Hvis du da kommer hjem, og så leser du eks. i et blad at babyer under året ikke bør fly mer enn maks 2 timer....vil du da IKKE dra på en slik tur igjen, fordi akkrat den uken sier den ene eksperten at han ikke synes noe om det...eller vil du bruke dine egne eraringer og tenke: for oss går sånne turer fint? Det jeg lurer på i grunn, er du så bundet til hva du leser, hva en ekspert eller to skulle uttale seg om?? Bare et spørsmål...ikke kritikk...litt undring kan man vel si ;o)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #18 Skrevet 31. juli 2007 Jeg er blandt dem som ser meg selv som meget oppegående,men vet at alt vett ikke ble utdelt meg og at jeg ikke har flere tusen barn til å forske på,så hvis jeg hadde lest en godt begrunte artikkel om at dette ikke er bra for barnet hadde jeg nok ventet til det var bra for barnet. Små barn har vanskeligheter med å få vise hva de egentlig føler og ting trenger ikke å komme til syne før mange år etter. Det er så mange som tror de er eksperter selv og lukker ørene for hva ekspertene råder dem til.Dette tar jeg som at de ikke vil høre på ekspertene,fordi dette begrenser deres frihet.
Murmeline Skrevet 31. juli 2007 #19 Skrevet 31. juli 2007 GJESP!!! At ikke agurksesongen er over enda! Såkalte nyheter om sommeren er ofte preget av dårlig journalistikk, feriementalitet på desken, og er egentlig ikke nyheter i det hele tatt.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #20 Skrevet 31. juli 2007 Jeg hadde ikke lest dette før
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2007 #21 Skrevet 31. juli 2007 ...betyr det at siden det i denne artikkelen ikke sier noe om HVA en lang reise er...du holder deg hjemme i hagen i sommer med babyen din til ny ekspert kommer hjem fra ferie og uttaler seg??? Sorry, litt sarkatisk sagt, men synes du virker så snever i din tankegang. Sikkert kjempe god mor og omsorgsperson, men på kanten til det hysteriske. Sikkert ikke at du opplever deg selv slik, men av "oss andre her" så virker du overbeskyttende. Du kjenner vel signalene til din baby bedre enn det du sier?? Hvertfall er min sønn...han er snart 3 mnd, VELDIG flink til å uttrykke misnøye. Og jeg hadde ikke hatt noen betenkelighet med å ta ha med på flytur. Hva kan skje? Jo en flystyrt...nå snakkker jeg ikke om tur til Østen...men eks. til Spania, eller Frankrike etc...toppen 3 timer. Flyr til Frankrike selv hver sommer, og de babyene jeg ser ombord sover mesteparten av tiden. Mitt råd til deg: Stol på deg selv og babyen din....
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #22 Skrevet 31. juli 2007 Jeg sier ikke at jeg holder meg hjemme og så lenge de ikke sier hva en lang reiser er,må det jo bli opp til oss foreldre og finne ut av hva en lang reiser er,en tur til spania ser jeg ikke som det. En annen betenkelighet med spania på sommeren er jo varmen,at folk vil utsette sine små for slik en varme,forstår jeg ikke.Mange skrev her inne,da det var varmt i været at småen ble i ulaget av det,noe jeg også merket på gullgutten,forstår derfor ikke hvorfor folk skal reise på den tiden av året.Spar ferien til sen høst,tidlig vinter og ta en tur da,er mitt råd
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2007 #23 Skrevet 31. juli 2007 Det er jeg vel veldig enig med deg i. Jeg ville heller ikke reist midt på sommeren til Spania når varmen er som den er nå nedover Europa. Derfor reiser vi til Spania i februar/mars med vår baby på langtidsferie. Men, når det er sagt...neste sommer skal jeg ta med babyen min til USA (østkysten) for å vise han frem til familien min. Jeg tror gode forberedelser er nøkkel til en vellykket tur. Nå skal de sies at når jeg flyr til USA så flyr jeg 2, 5 timer til Island, et opphold der, så 4-5 timer videre til østkysten...så ikke noe verre enn en tur til Spania. De babyene som klarer seg best i den verste varmen nedover i Europa er sikkert de som er født der....ikke vet jeg...tror hvertfall at foreldre gjør sitt beste uansett for babyene sine.
Gjest Skrevet 31. juli 2007 #24 Skrevet 31. juli 2007 en tur til spania ser jeg som null problem.. og det er min personlige oppfattning. selv dro vi iår på bil tur fra akershus til nordland!!!! og det var IKKE bra vil jeg påstå. men jeg har besteforeldre på 85 år og de ville så gjerne se vesla før de blir borte. vi kjørte om natten så martine sov hele tiden med matpause bare mellom 19-og kl 07. dette er hennes vanlige sovetid. hele dagen campet vi.helt til det var natt for henne igjen men selv om hun var fornøyd hele tiden og alt gikk greit føltes det ikke bra! nei mye heller fly tur sier jeg!! alle får ha sin mining og jevnt over kjenner jo foreldrene barnet sitt best men som skrevet over her så er de faktisk ikke alltid at vi velger rett... biltur tar jeg ikke igjen i alle fall. lærer av mine feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå