linda87<3 Nathalie 5/9<3 Skrevet 31. juli 2007 #1 Skrevet 31. juli 2007 Ligger som sagt i flere tråder under her på sykehuset, i fare for å føde fortidlig. Er nå i uke 29+2, livmorhalsen min var i forrige uke 3mm. Lurer på hvis jeg skulle føde nå (hadde vært veldig takknemlig om det gikk noen uker til) hva kan jeg forvente av komplikasjoner, hvor lang tid bruk av cpap, kuvøse, sonde? sykehus opphold? hva med å gå ut da vi kommer hjem? Hva er lov/ikke lov? besøk hjemme? er veldig glad for svar, må jo være mest mulig forberedt, selvom jeg tror hverdagen blir annerledes uansett hvor mye jeg leser meg til
Guttemamma x 3 Skrevet 31. juli 2007 #2 Skrevet 31. juli 2007 Jeg fødte i uke 32 så det kan ikke sammenlignes helt, men her er min erfaring. Ettersom du ligger på sykehuset allerede rekker du å få lungemodningssprøyte (det rakk ikke jeg). Da går det som regel greit med lungene. Sikkert behov for litt cpap, men ikke så lenge. Babyen har som regel litt problemer med å holde temperaturen så det er vanlig at de ligger i varmeseng (ikke kuvøse). Du må regne med pumping og sondemating den første tiden. Babyen er ikke sterk nok til å spise nok mat på egen hånd, men det blir tilrettelagt slik at du kan amme så mye som mulig i tillegg for så å gå over til bare amming fram mot hjemreisen. (ev. flaske hvis du ikke ammer) Sykehusoppholdet blir vanligvis til termin +/- 2 uker Da vi kom hjem, var han bare 2,2 kg så vi måtte vekke ham og starte en nytt måltid hver 3 time døgnet rundt. Litt styr, men etterhvert så gikk det seg til (han begynte å våkne av seg selv). Ellers hadde vi besøk som vanlig, men ikke av noen som var syke. Fikk tett oppfølging av helsesøster og fysioterapeut på helsestasjonen. Helsesøster hadde ikke peiling på premature så henne kunne vi ikke stole på, men fysioterapeuten var flink.
lilleSol Skrevet 2. august 2007 #3 Skrevet 2. august 2007 Hei. Hvordan går det? Ligger du fortsatt? Mi prinsesse kom i uke 31+4. Jeg var heldig og rakk å få lungemodning før fødselen. Hun var koblet til C-pap i 6 timer. Ellers pustet hun bra. Jo lenger du klarer å knipe igjen jo bedre, men skulle du føde no er sjansene store for at alt skal gå bra. Du må regne med et par uker i kuvøse og mating i sonde. Det blir oppturer og nedturer på sykehuset. Husk å ta deg "fri" av og til. Hvis ikke kan dagene bli ganske tunge. Vi skrev dagbok fra dagene på sykehuset. Dette var veldig godt for oss. Der skrev vi både opp-turer og ned-turer. Limte inn bilder osv. Barnet trenger mye ro. Ha derfor ikke for mange på besøk. Når du kommer hjem bør du sørge for at de som kommer på besøk ikke er syke. Om de er forkjølet bør de ikke komme i nærheten av barnet. Du kan sikkert ta med babyen på trilleturer, men vent et par uker. Det viktigste er å redusere smittefare fra andre. Det kommer til å bli mye fokus på vekta. Stol på deg selv og ikke stress for mye med dette. Lykke til. Klem fra Solveig og Cathrin
linda87<3 Nathalie 5/9<3 Skrevet 2. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 2. august 2007 Takk for svar Ja, ligger ennå, 29+4 i dag. Har fått lungemodningssprøyter så de får i allefall virket. Det ble bestemt i går at de ville ikke ta noen ny måling av livmorhalsen denne uken, fordi den er så kort, og skulle den ha blitt kortere ville jeg mest sannsynlig fått rier sa legen (huff, skummelt), i tilegg mente han at det var stor sjanse for å provosere frem rier eller i værste fall vannavgang ved en innvendig undersøkelse nå. Dette er forferdelig skummelt, og får noe nytt å bekymre meg for hele tiden. Bare det går fint med piken i magen skal jeg ikke klage! Komer nok med flere oppdateringer jeg Klem Linda
¤ my precious ¤ Skrevet 3. august 2007 #5 Skrevet 3. august 2007 Hvordan går det, er du fortsatt gravid? Håper dere klarer å holde snuppa inne noen dager til, hver dag teller :-) Jeg født i uke 33+5, så ikke så tidlig....Men jeg rakk bare å få 1 av 2 lungemodningssprøyter...en alt har gått veldig fint :-) Ville bare ønske deg lykke til! Dette klarer dere sammen! :-)
camor Skrevet 15. august 2007 #6 Skrevet 15. august 2007 Hei! hvordan går det med dere????????? jeg har ei jente født i uke 30 030407 veid 1775gr 42 lenged. hadde ikke noe problem bare en gange puststoppe 2 sekunder. fikk litte puste hjelp først dag ellers går det veldig bra. ho begynt med maisgråt i dag veid 5535 gr før i går og lager masse lyder, liker å le å se veldig bra. det bilr annerledes fra barn til barn. ho gulper mye det er bare det. vi er veldig heldig. beklager men jeg kan ikke skriver så godt norsk. Kommer fra angola lykke til til deg glemt å si kuvøse bare tre dager sonde 2 uker.varmemadrass to dager alarm i senga 3 dager . jeg lå der 3 måneder og etter fødsel vi ble der 1 måneder. det var ikke moro. men men jeg er glad nå. håper det går bedre med deg også
linda87<3 Nathalie 5/9<3 Skrevet 16. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 16. august 2007 Hei. Ligger fortsatt, 31+4 i dag , er 3 uker siden livmorhalsen ble målt til 3mm, har ikke hatt noen innvendig måling siden da. På søndag er de vist nødt til å se hvordan ting ligger ann der (om det er mye/lite åpning) for de vil vite hvor nære jeg er en fødsel, noe jeg helst ikke ønsker å vite. Men de vet vel best. Håper iallefall jeg ligger til over helgen. Takk for alle svar og lykke ønskninger Klem Linda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå