Gå til innhold

Nå er jeg fly forbanna!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på ferie-i morgen og besøke min slekt. Jeg har ikke vært og besøkt de på ti år og hele slekta skal samles denne uka. Vi har visst om dette siden jul, har fått ferie fra jobb for lenge siden og beregnet utgiftene. Samboer sa fra da vi flyttet sammen at han ikke hadde penger til mat og slikt, bare egne utgifter og husleie + strøm. Han jobber hver dag fra kl 8 til kl 17-18 og tjener greit, men grunnen til at han ikke har mer til overs er gjeld som han vil, og jeg er enig i at han bør bli kvitt fort så den er grei. Men- nå får jeg vite I DAG at han ikke har lagt av penger til ferie fordi han har sagt til meg at han ikke har penger til mat og slikt så han har regnet med at jeg skal betale ferie for begge. Han hadde ikke beregnet å bruke en krone! Jeg har satt av halvparten av det ferien koster men ikke mer. Så får jeg også vite at disse to ukene har han jobbet for å betale tilbake penger han skylder jobben fordi han har levd på lånte penger i tre mnd nå! Til tross for at han går på jobb hver eneste dag! Og han er 20 tusen på etterslep nå. Så jeg må betale hans del av husleie og strøm i to mnd fremover nå pluss mat og annet. Bilen som jeg trodde var hans/vår er leaset og det fikk jeg vite her om dagen. Han har sagt det er 170 tusen igjen på lånet på den og jeg bidrar også på bilen og har tenkt selv om jeg nesten aldri bruker den selv. Han arvet en del penger etter jul og han betalte ned noe av gjelden, men resten har han sløst bort på klær og andre dyre vaner. Mens jeg er mest hjemme fordi jeg må kjøpe mat til oss og har derfor ikke råd til masse klær, kino, byturer og lunsj ute.

Har jobba ræva av meg i juli og tjent kjempe bra og gledet meg veldig til bra lønn i august og endelig ha litt overskudd til litt høstklær til meg selv. Ungen begynner i barnehage nå og trenger også masse nytt i den forbindelse. Faren klarer ikke engang å betale bidrag til tross for bra lønn og har ikke tenkt å bidra med en krone til barnehagestart. Egro, jeg må betale alt selv der også. Hele augustlønna kommer til å gå med til å dekke mine og samboers utgifter, barnehage og utsyr til det og mat. Jeg kommer ikke til å ha en krone igjen til meg selv privat! Og dette her får jeg beskjed om NÅ! Vi skal også kjøpe hus sammen, noe han har mast om. Vi har fått lån, han sa han hadde råd til de månedlige utgiftene og skulle betale halvparten av matutgifter fra august av da han har byttet jobb og gått mye opp i lønn. Det var planen og avtalen som jeg har forholdt meg til. men så får jeg nå vite at han kommer til å ha kjempe lite utbetalt i to mnd frem! Blir IKKE noe huskjøp på lang tid ihvertfall! Det tør jeg ikke å gå inn i!

Faens møkk! Jeg elsker han, vi har det egentlig kjempe bra sammen og jeg kommer ikke til å gå fra han. Men er kjempe frustrert og forbanna akkurat nå! Jeg ser at det mest fornuftige er å droppe ferien, men jeg trenger sårt ferie nå og det er veldig viktig for meg å møte familien min. Aner ikke hva jeg skal gjøre akkurat nå....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra på ferie uten han. La han være hjemme alene uten penger. God tur!

Skrevet

Slike mennesker er som barn , de fortsetter til man setter ned beinet og holder det man truer med.

Dra på ferie alene, og kos deg med barnet/barna, la han få orden på sin del, be han flytte ordne opp for seg selv først så kan du og dine gjøre det dere føler for uten å være avhengiv av han.

Skrevet

Hvis samboeren din er så uansvarlig synes jeg du skulle kreve at du styrte økonomien fulstendig fremover. Alt dere begge tjener går inn på din konto som han ikke har tilgang til. Du betaler ned hans lån ol og så ffår dere begge to en sum til eget forbruk. Husk å klippe alle kredittkort.

Jeg synes heller ikke du skulle kjøpe hus sammen med ham med det første.

Aner ikke hva dere bør gjøre med ferien.

Skrevet

Det vil også si at lar du han slippe vekk med slik oppførsel vil det si det samme som å la han fortsette. Altså han slipper billig unna

Skrevet

Dra på ferie uten han går jo ann, men det er jo en fare for at om han sitter hjemme uten penger så låner han bare mer. Det går jo også ut over deg siden. Ikke lett.

Skrevet

Hva med å kreve at han selger noe av det han eier for å dekke gjeld og så låner du ham feriepengene?

Skrevet

Det er en så ond sirkel! Og jeg er nå redd det finnes mer utbetalt som jeg ikke vet om! Han lyver om nesten alt som har med penger å gjøre. Det er veldig fristende å lete igjennom alt av papirer her nå mens han er på jobb, men jeg vil ikke snoke i tingnene hans heller. Det blir ikke noe huskjøp på lang tid ihvertfall. Det er helt sikkert. Det dumme er at han liker å fremstå som at han har så god råd. Kjøper svindyre klær, sier at han har kjøpt masse ting selv som viser seg at han har fått av jobben og broren, spanderer øl på venner, har alltid råd til å spise ute og bli med på ting osv...

Jeg vet at jeg må sette foten ned, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det og er så redd det vil blåse seg opp til et så stort problem at det blir slutt. Men jeg kan ikke leve livet mitt sammen med noen som gjør slike ting heller... Svarte faen....tror jeg er gravid også. Er det mulig?!

Vi kan desverre ikke reise alene heller. Da måtte vi tatt fly og det er det ikke penger til akkurat nå. Hadde jeg visst det på forhånd hadde det vært greit. Jeg har greit med penger og er aldri blakk og betaler alt jeg skal. Vi mangler aldri noe og koser oss innimellom, men store utgifter trenger jeg å vite om i god tid før. Spesiellt nå som jeg plutselig må forsørge en voksen til.

hi

Skrevet

og nedprioritere seg selv, mens partneren bruker penger på byturer, klær og hobbyer, er at partneren lett vil se på deg som kjedelig og miste litt av respekten for deg. Jeg har selv vært gjennom et forhold med en mann som var uansvarlig i forhold til økonomi, og vet dette er veldig vanskelig. Men tror du har mye å tape på å fortsette med å være den snille og litt dørmatteaktige partneren. Vis heller at du er glad i deg selv, og at dine interesser og behov er like viktige som hans. Hos meg var det sånn at jeg alltid var den som måtte sette av penger til slutten av måneden, og dermed unnet meg selv lite bortsett fra det mest nødvendige. Jeg er heldigvis økonomisk fornuftig, og hadde dermed alltid penger i bakhånd i tilfelle sønnen vår trengte noe. Eksen hadde god råd de første dagene i måneden, men bekymret seg ikke for at vi trengte mat også de siste ukene før lønn.

Hos oss toppet det seg da eksen hadde brukt opp pengene som lånet skulle betales med, etter at jeg hadde overført dem til vår felles regningskonto et par dager før lånet ble trukket. Han hadde altså brukt opp 7000 kroner på et par dager, mens jeg var bortreist og besøkte familie og venner. Og hadde dermed ringt banken og ordnet det så han slapp å betale noe den måneden, mens rentene ble lagt til neste innbetalings termin. Dermed fikk vi en ekstra stor innbetaling neste måned, og jeg spurte han hvorfor det var sånn. Han forklarte dette med at han hadde flyttet innbetalingsdatoen til tidligere i måneden, men da burde jo innbetalingen vært lavere enn normalt. Så han skulle ringe og sjekke dette. Jeg ringte selvfølgelig selv, og fikk vite at det ikke var betalt inn noe forrige måned. Ble selvfølgelig fly forbannet, men da ble han sur for at han hadde sagt at han selv skulle ringe... Idiot, orker nesten ikke å tenke på den tiden jeg hadde med han. Kommer frem så mange dårlige minner.

Jeg mener du bør reise på ferie for deg selv, og kose deg. Prøv å finn en billig flybillett, eller ev buss eller togbillett. Ekspressbussene nå for tiden er veldig behagelige. Så kan han få sitte hjemme med dårlig råd. Og si klart fra til han om at dette ikke kan aksepteres. Hos oss ordnet vi det sånn at jeg fikk disponere både mine og hans utbetalinger, men det var jo ikke det jeg egentlig ville. Og han tok jo uansett opp kreditter som ikke jeg visste om.

Jeg tror at jeg hadde foreslått å bo litt fra hverandre. Ikke gjøre det slutt, men tvinge han til å bli litt mer fornuftig økonomisk sett før dere ev flytter sammen igjen. Du er mer verdt enn å ha en mann som bare prioriterer seg selv. Nå har jeg en mann som er mer opptatt av å skjemme bort meg enn seg selv, og det føles himla bra. Og jeg er også hele veien bevisst på at jeg selv fortjener like mye som han, på alle områder. Og i og med at jeg setter meg selv og mine egne behov litt høyere, stråler jeg også ut en holdning av at jeg er verdt å bli satt pris på.

Gratulerer med en ev ny graviditet. Dette går bra.

Skrevet

Hvis han har råd til å gå ut å spise, så har han da vitterlig "penger til mat og slikt"!

Dyre klær og spandering får vente til han er gjeldfri! Det virker ikke som han her er helt voksen.

Du må kunne unne deg ting, du også, høstklær, ol.

Hvordan kan du leve sammen med en mann du ikke kan stole på? For all del, ikke gift deg med ham (ha i så fall særeie), og sikre deg selv og barnet slik at han ikke trekker dere med i det økonomiske dragsuget.

Skrevet

HUff....sorry hvis jeg skremmer deg...men LOV MEG HI EN TING: ALDRI ALDRI KJØP HUS MED DEN MANNEN!!!!! Kjøp deg noe selv heller....han der minner meg voldsomt om eksen til ei i slekta..huff... Tro meg...så fort han har rydda opp så roter han det til igjen...og HVIS det skal funke så må du ha full styring på både dine og HANS penger...dvs han kan KUN få lommepenger..da kan dere kansje klare det..men ikke la ham styre noen av pengene....da går det garantert lukt til helvete med både hus og økonomi.

Skrevet

Takk for svar!

Vi dro ikke på ferie. Jeg presset han til å legge alt på bordet i går og om han snakket sant, skylder han fortsatt gamle jobben noen kroner og han får stusselig lite utbetalt i to mnd nå. Jeg ba han ringe banken og be om å kun betale avdrag på lånet de neste 3 mnd og så klart ifra om at han ikke kan bruke en eneste krone på annet enn regninger og bensin til bilen. Matpakke hver dag (det har jeg selv) og at han må spørre meg før han sier ja til bytur/lunsj/kino osv med venner. Jeg skal da betale husleien for han og jeg skal ha de pengene tilbake senere.

Men klart jeg er bekymret! Jeg er veldig bekymret. Kan ikke fatte at han har levd på lånt lønn i tre mnd. At det går an å ta en så dårlig avgjørelse! Han burde jo heller tatt seg en litt kjip jobb i en mellomperiode så hadde han ihverfall tjent penger. Han har begynt i ny fast jobb nå hvor han tjener opp i mot 400 tusen i året, så håper det vil rette seg opp fremover. Men det stoler jeg overhodet ikke på. Så jeg skal styre med de viktigste utgiftene som kan skade meg som husleie/huslån, strøm osv pluss disponere matbusjett og slikt. Men er så lei meg for at han har jugd til meg. Kommer til å bli fryktelig vanskelig å stole på han igjen. Og jeg skal jammen meg ut og handle ny kåpe og støvletter til meg selv og skikkelig vinterdress og sko osv til ungen min etter alt annet er betalt denne mnd. Og jeg skal kose meg ellers også. Jeg er flink, tjener godt, jobber mye, gjør alt husarbeid, lager alt av mat og betaler det jeg skal, så skal jammen meg kose meg litt med mine egne penger også!

Ellers er han en veldig god og snill mann. Jeg er hans første kjæreste og han flyttet hjemmefra for første gang nå. Selv om han er eldre enn meg. Jeg flyttet hjemmefra for 5 år siden og har klart meg selv siden det. Det er en treningssak å disponere penger riktig, sjonglere jobb og hjem og barn osv.... Så jeg lar han få en sjanse til og skal tvinge han med i matbutikken så han ser hva det koster, tvinge han til å se over mnd. utgifter og han må bare innse at man ikke kan svi av 5000 kr på klær hver mnd og det er lov å drømme om en a4, men man MÅ ikke ha den bilen for det.....Er bedre å være fornuftige med penger nå, så vil vi sitte godt i det innen vi fyller 30 og da får vi lagt et godt grunnlag for resten av livet.

hi

Skrevet

Det er alltid kjip å vite alt i siste liten...

Skrevet

Her tror jeg du må ta full styring av økonomien!!! Sett opp et fullstendig budsjett med ALLE fast utgifter for hele året. Regn ut hvor mye det blir i snitt hver mnd, rund litt opp og lag en regningskonto hvor dere begge setter inn det samme beløpet hver mnd og trekker alle regningene fra.

Du burde jo nesten skaffe deg full oversikt over hans kontoer også, og bare gi han lommepenger :-/

Reis på ferie uten han, og jeg hadde nektet å kjøpe hus med han før han legger seg helt flat og gir deg full kontroll på økonomien. Han må jo bare våkne opp og skjønne at faste utgifter, mat etc kommer foran dyre vaner og andre ting.

Skjønner at du er forbannet!

Lykke til ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...