Tussi og Maja Skrevet 31. juli 2007 #1 Skrevet 31. juli 2007 Vi har vært på ferietur til Trøndelag, og fartet litt rundt der i to uker. Vi kom hjem fredag kveld. Turen har gått relativt greitt, selv om hun har vært litt skeptisk til nye steder og nye folk. Hun har vært litt mamma- og pappa-dalt. Det har medført at hun har vært mye i fanget, og hun har ligget lite og lekt alene. De siste dagene der oppe, begynte hun å våkne veldig tidlig på morgenen ( kl 04.00 og kl 04.30). Det førte til at duppene på dagen også ble kortere, og hun ble irritabel. Vi tenkte at det ville ordne seg når vi kom hjem, og vi var tilbake til "normalen" igjen. Men det ser ikke ut som om det har hjulpet noe særlig. I natt sov hun fra halv ni til fem. Da fikk hun mm, og vi la henne håpefult tilbake i senga. Hun lå å pludret litt, var tydelig trøtt, men kviknet til og ble sint da vi ikke plukket henne opp. Til slutt kapitulerte vi ca 06.15, og tok henne opp. Hun ble trett på nytt etter å ha vært våken i tre timer. Da sov hun en halv time. Når hun våknet var hun blid en liten stund, før hun på nytt ble irritabel. Prøvde å legge henne ned etter tre kvarter. La henne i vogna, og satt og vugget på verandaen. Men det hjalp ikke. Måtte bare ta henne opp til slutt. I det siste har hun sovet kun åtte-ni timer om natta (uten å våkne), og tilsammen ca to timer på dagen (oppdelt i mange små dupper). Det er tydelig at det er for lite. I tillegg har hun begynt me noen voldsomme hyl. Hun gråter ikke, men gjør det for å få viljen sin. F.eks når hun ikke vil ligge alene i lekegrinda. Og i de siste dagene vil hun enten være i fanget eller bli bært rundt omkring, så det har blitt en del hyling. Det har sikkert en sammenheng med at hun er trøtt og sliten. Vi prøver å overse disse hylene, slik at hun ikke skal lære seg at hun får viljen sin bare hun hyler. Men det er jaggu vanskelig for det skingrer i ørene. Og hun gir seg ikke så lett. Akkurat nå ligger hun i senga og hyler. Vi skal teste ut Ferbers (?)metode... Skikkelig kjipt å sitte å høre på. Noen som har gode erfaringer for å få snudd en ond sirkel og få de til å sove mer? Virker som om jo mindre hun sover på natta, jo mindre sover hun neste dag også.. Slitsomt!
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 31. juli 2007 #2 Skrevet 31. juli 2007 Uff, det høres slitsomt ut. Er nok fælt å høre på de hylene. Jeg har dessverre ikke så mange tips, vi har det litt sånn her vi også, hun sover 10 timer om natta men ellers er det ganske likt. Jeg spurte HS hva vi kunne forvente av alenetid på de små rundt denne tiden, og hun sa lite. Det er helt vanlig at de hyler og vil bli plukket opp. Jeg sa at jeg må ha henne PÅ meg hele dagen, hun sa det var greit og helt å forvente. Nesten litt overraskende synes jeg. Håper bare jeg ikke gir henne dåelige vaner med å plukke henne opp hver gang. Håper Ferbers funker for dere, gir du beskjed hva som skjer? Lurer nesten på om vi skal prøve vi også, det er helt ekstremt til tider :-/ Lykke til! Tenk på at det er for hennes eget beste!
måken og vesla Skrevet 31. juli 2007 #3 Skrevet 31. juli 2007 Huff, det hørtes slitsomt ut! Men det høres ut som om det stemmer at dårlig søvn på dagen også gir dårlig søvn på natta og vise versa. Ut fra det jeg har lest bør du prøve å hjelpe henne til å sove bedre lurer på dagen. Du må prøve å legge henne ned når hun er trøtt, og det er viktig at det skjer før hun blir overtrøtt. Jeg fikk et tips om å følge særlig godt med om lag 2 timer etter at hun våknet sist - og her i gården fungerer det kjempegodt. Jeg legger henne bare ned, og hun sovner. Men så kommer lengden på luren. Vesla her sover mellom 20 og 40 minutter. Ut fra det jeg har lest bør en bruke de knepene en bruker for å få dem til å sove (feks smokk, trilling, byssing, pupp - hva som helst) for å få henne til å forlenge luren. Jeg har prøvd dette selv, uten å lykkes altså...Vesla her sover fortsatt korte lurer på dagen, men så lenge hun nå sover godt på natta og ikke er sur, så syns jeg det er greit. Når det gjelder natta så har jeg ikke noen gode tips. Vesla har våknet noen få ganger - og da har jeg lykkes med å bare la henne ligge, dvs. hun sovner igjen.
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 31. juli 2007 #4 Skrevet 31. juli 2007 Hei, Jeg har heller ikke spesielt gode tips for natta for her sover hun godt når hun først har sovnet og vi håper det fortsetter sånn. Men dagene her kan også være slitsomme. Her virker det som hun blir mer grinete hvis hun våkner så tidlig som syv. Hvis hun våkner etter åtte går det stort sett veldig bra. Men hun har også periode nå hvor hun sier klart i fra at alene det vil vi ikke være. Dvs at hun skriker til vi kommer til henne og da stopper det helt opp. Tydelig at hun gjør det bevisst for hun stopper med en gang og hvis vi går fra henne starter det igjen. Her sover hun også mange korte lurer på dagtid. Hender hun slår til med en lang en på ettermiddagen, men det er sjelden. Kommer ann på hvor mye vi har vært på farten. Men da vi kom tilbake fra Kristiansand brukte vi også noen dager på å få roet henne ned igjen til å leke litt for seg selv. Men det kan jo hende det er tenner på gang siden hun er så urolig. I tillegg må hun jo vende seg til alt hjemme igjen. Helt enig med deg i det med skrikingen. jeg har også skikkelig problemer med å la henne ligge.
Millapril Skrevet 31. juli 2007 #5 Skrevet 31. juli 2007 Huff, dette hørtes slitsomt ut. Har dessverre ingen gode råd, bortsett fra å fortsette med å være konsekvente på legge tider og rutiner. Det har fungert bra her i gården. Merket at hun ble litt urolig på kvelden da vi var på ferie, men vi behold samme rutine og da gikk det greit. Slet litt da vi kom hjem, men etter 2 dager var alt som før igjen. Vi merker også forskjell om hun ikke får sovet fra seg om natten, da blir dagen tung. Dere får prøve ut Ferber metoden, selv om det er skikkelig kjipt å høre på gråting. Vet om flere som har hatt hell med denne metoden. PS: Vet ikke om du så artikkel i VG på søndag, men jeg tar den med på treff i morgen. Den handler om søvn og barn
Tussi og Maja Skrevet 1. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 1. august 2007 Takk for tilbakemeldingene! Det er mulig det bare er en vond sirkel vi må klare å snu. En kompis av meg som hadde samme problemet fikk tips om å legge barnet en time tidligere enn vanlig. Det endte med at barnet våknet en time senere enn vanlig (slik at hun altså begynte å sove to timer lengre enn før). Så i går kveld tenkte vi å prøve det. Så vi la henne en halv time tidligere enn vanlig (skulle egentlig legge henne en time før, men så ble det ekstrableieskift osv som ballet på seg :-) Og det endte faktisk med at hun sov mer i natt enn hun har gjort i det siste. I tillegg har hun sovet litt bedre dupper i dag. Så vi krysser fingrene for at det fortsetter slik. Ferber metoden brukte vi bare en gang i går på dagen. Grusomt å sitte å høre på henne, men hun sovnet til slutt, og sov mye lengre enn en vanlig dupp. Ellers har hun vært grei til å sovne, så vi har sluppet å bruke den... Nå krysser jeg bare fingrene for en god natts søvn på vesla i natt også!
Två små trollungar Skrevet 2. august 2007 #7 Skrevet 2. august 2007 Får håpe hun fortsetter å sove lenge om nettene, det er slitsomt for alle når ungene er grinete! Ferber prøvde vi bare om natten her, siden det fungerer ganske bra med soving på dagen hos oss. Hvis dere (til allesammen) tester Ferber metoden helt ut, så husk bare at barna skal være minst 6 måneder..., men Maja er vel noe slikt nå. Det viktigste tenker jeg er å være konsekvent og gjøre likt hver dag, så lærer de sannsynligvis etter hvert! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå