<¤>Wildrose<¤> Skrevet 31. juli 2007 #1 Skrevet 31. juli 2007 Begge gutta mine plages med pollenallergi og matallergi. Så har størsten fått dyrehårsallergi og astma. Han har ikke hatt episoder med å være tett, slik som jeg forbinder med astma. Men han blir fort sliten og strever med å henge med på aktiviteter. Det er mye bedre når han nå har fått medisin. Så vil legen se på minsten også om han har astma. skal dit i dag. Tenkte bare jeg skulle høre med dere erfarne "astmafolk" litt først. Jeg hadde egentlig ikke trodd størsten hadde astma pga av at han ikke var tett sånn som jeg forbinder med astma. Han har bare blitt tungpustet og sliten etter aktivitet. Har jo også vært plaget med å være "harkete i brystet" på morgenen. Men han hadde da altså astma. Minsten har en utholdenhet i aktivitet som jeg misunner han. Men jeg har jo ikke noen å sammenligne han med. Han er kvikkere enn broren så absolutt. Og det ser ut som han henger med sammen med kompissene sine (han er 4 år). Men jeg har ikke sett han "ta seg ut" sammen med dem, så jeg vet jo ikke hvordan det er da. Men han har derimot hatt episoder (ikke så rent få) hvor han har blitt tett. De kommer nesten utelukket på natta. Da hoster han (som en hund) og skriker og styrer og det høres ut som han blir kvalt. Og det ender alltid opp med at han kaster opp. Først masse slim, så kommer mageinnholdet (anter han tar så i at også det kommer opp). Dette skjer uten at han er forkjølet. Når han blir forkjølet setter det seg i brystet på han og han blir veldig tett (vi må alltid ha efedrin stående tilgjengelig her) og en forkjølelse hos han varer alltid mye lengre enn hos andre. Han var ikke syk en gang før han var 14 mnd, og sov hele natta og var en "drømmebaby" til da. Men da starta han med disse tette episodene sine. Og det har jaggu meg vært masse nattevåk med han karen der siden da. (må legge til at han også har hatt refluksproblemer som har holdt oss en del våkne på natta) Huff, nå ble dette langt. Men det jeg vil frem til er om dere som har erfaring med astma tror han kan ha det, eller om dette kommer av allergien hans? Nå i sommer er første sommeren han har fått allergi medisin for pollenallergi, og vi har ikke hatt noen sånne tette episoder denne sommern.Han har sovet så godt som han ikke har gjort siden han var baby. Siste gang han var tett var han hos mine foreldre på våren og han hadde skremt dem skikkelig (til og med min mor som er vant til min lillebror som var vedlig plaget med falsk krupp og som også hadde ekte krupp (betennelse i strupehodet)) Da broren var til legen for dette måtte han blåse i et instrument koblet til dataen. Og han fikk ventolin og måtte båse på nytt (haner 8). Tror dere 4 åringen også må gjøre det? Tror nemlig det kan bli litt vanskelig å få han til å gjøre det riktig (han bare tuller når han skal blåse i brorens PEF)
Gjest Skrevet 31. juli 2007 #2 Skrevet 31. juli 2007 Tror du skal se hva legen mener om han har astma eller ikke. Men ville bare si at astma og allergi er noe likt, eller det henger litt i sammen. Har man allergi og allergitabletter hjelper så holder dette. Men blir han kortpustet og sånt, må han kanskje ha noe mere som hjelper på pusten når allergien dukker opp også..
<¤>Wildrose<¤> Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 31. juli 2007 Joa, hadde jo ikke ventet at noen her skulle stille diagnosen da. Mente vel mer å lufte tankene og høre hva andre med erfaring tror/tenker. Sånn for å være litt forberedt. Allergien hans er vi jo vant med (har jo levd med det i 8 år pga størsten da) men astma er så nytt for oss. Og skulle det vise seg at minsten og har det, så har de hatt forskjellige symptomer på det. Er det mulig at det kan vise seg på så forskjellige vis? (om noen hadde sagt til meg at en av mine gutter hadde astma og jeg måtte gjette på hvem, hadde jeg gjetta på at det var minsten)
Gjest Skrevet 31. juli 2007 #4 Skrevet 31. juli 2007 Ja, den er forskjellig. Men om det skulle vise seg at guttene dina har det, så anbefaler jeg deg å komme inn på Voksentoppen i Oslo, for en skikkelig utredning! Eller Geilomo? i Geilo.. Her er de kjempeflinke! Og guttene dine får den medisinen de skal ha, de prøver ikke ut masse forskjellig som leger kan gjøre.
<¤>Wildrose<¤> Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 31. juli 2007 Ja, har tenkt den tanken der. Men jeg har det liksom for meg at de som får komme dit er de som er ille plaget og så vet jeg ikke om mine kommer inn under den kategorien. Vel, de har jo litt å sti med da, spesielt størsten (masse allergi, astma, atopisk eksem etc) Men de skal begge til barnelege for nærmere allergitesting da. Får begynne der. Blir "spennende" å høre hva legen sier om minsten og astma i dag. Har også forstått det sånn at det er vanskelig å fastlå om barn har astma eller ikke, stemmer det? På størsten var det visst ikke tvil, han hadde sånne "astmalyder" sa legen, og han er blitt bedre med medisin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå