Gjest Lenchen Skrevet 31. juli 2007 #1 Skrevet 31. juli 2007 Datteren min på 9 år sover så dårlig om nettene for tiden. Hun har mye mareritt, og ligger i sengen sin å gråter av mørk-redsel og fortvilelse over ikke å få sove. Vi har prøvd alt! Jeg legger meg sammen med henne i sengen hennes når hun våkner, eller hun får komme å ligge i sengen vår, jeg sitter på sengekanten hennes å stryker på henne til hun sovner igjen (ofte ikke før det har gått over en time). Nå er jeg sliten! Det har aldri vært et problem før. Hun har vært DET sove-mennesket hele livet sitt, så er det ikke typisk at hun slutter å sove når jeg blir gravid??
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 31. juli 2007 #2 Skrevet 31. juli 2007 Så vondt hun må ha det!:-( Nå vet jeg ikke hva annet som har skjedd i livet hennes, så går utifra at dette skyldes at hun har fått vite at du er gravid. Stemmer det? Vet ikke hva slags lesestoff som finnes om dette, men det hadde kanskje vært lurt å ta dette opp med lege, jordmor eller psykolog for å få hjelp hvis du ikke finner en løsning selv. Virker som dette er en reaksjon på nyheten...ofte får en søvnproblemer pga ting i underbevisstheten, så kanskje dette er måten psyken hennes reagerer på bli storesøster. Kanskje er en del av henne livredd for at mamma slutter å elske henne når den nye babyen kommer? Hvor mye snakker dere om dette på dagstid forresten?
Bdancer Skrevet 31. juli 2007 #3 Skrevet 31. juli 2007 Tror du må finne ut grunnen til at hun ikke sover... du sier hun har mareritt? Spør hva hun drømmer om... det kan være noe i livet hennes som ikke er som det skal... noen/noe som plager henne...
Bohema77 Skrevet 31. juli 2007 #4 Skrevet 31. juli 2007 Kan hun ha sett noe på tv /video som hun har blitt skremt av? unger jør jo ofte det, og vil ikke fortelle foreldrene fordi de i utgangspunktet ikke får lov å se på det/har gjort uten lov. Prøv en dag med "terapi", vær sammen med henne hele dagen. Gjør noe fysisk aktivt på ettermiddagen og roe henne ned på kvelden, se om hun da blir litt sliten og klarer å sovne. Hvor er pappa? Ser han samme reaksjon som deg?
Gjest Lenchen Skrevet 31. juli 2007 #5 Skrevet 31. juli 2007 Ja, det er mye mulig at årsaken er at hun akkurat har fått vite at hun skal bli storesøster. Hun har ikke lyst på søsken sier hun. Vi prater mye om det, og hun forteller om marerittene sine, men babyen er hun ikke glad for. Pappaen hennes har en liten sønn (2 år gammel), så hun vet hva det dreier seg om. Tror hun er litt redd for å dele oppmerksomheten. Det er luksus å være enebarn ;-)
Gjest Skrevet 31. juli 2007 #6 Skrevet 31. juli 2007 Hei! Mange barn går igjennom en periode med redsel og mareritt og livet blir slitsomt for både foreldre og barn..oftest er denne perioden pga tanker rundt abstrakte ting som død, fødsel, og andre ting/situasjoner som er vanskelig å forstå eller se for seg. Barn kan undre seg over alt ting og mye nytt kan virke skremmende.. Jeg kan godt forstå at du blir sliten:) Har det hendt noe annet i familien, venners familie eller miljøer datteren din omgås i? Ikke sikkert hun vet det selv en gang hvorfor hun blir redd. Så godt at du tar deg tid til henne:) Dette går nok over, og det er helt normalt,men snakk med henne og prøv å finne ut av hva dette skyldes. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå