Aurora jenta mi Skrevet 30. juli 2007 #1 Skrevet 30. juli 2007 jeg har ikke søkt stipend fordi jeg akkuarat har litt over grensa (yrkedsrettet attføring) samboer har begynnerlønn, men er vel en 350.000.vi har ikke råd til å betale ned 2 studielån nå..har jo haugevis av regninger og billån og diverse.trodde at jeg bare kunne gi beskjed til lånekassen at jeg er fulltidsstudent fra og med august.men neida..forstår det slik at siden jeg ikke søker ( og ender opp med ca 0 i stipend) og ikke vil ta lån..men ikke har råd til å betale ned nå..og vi ligger akkurat på grensa til rentefritak...så kan jeg kun utsette nedbetaling? i 3 år...hva med det siste året på studiet da..som er 4 år..? er det noen andre som har fått utsatt betaling og rentefritak de årene kun ved å ringe inn og gi beskjed om at dere er studenter? er jo laaaaaaaaaaaaaaaaang kø på tlf til lånekassen nå...så jeg har ikke ringt enda.plis svar..sitter og tenker her i nattetimene
Gjest -<<- Skrevet 30. juli 2007 #2 Skrevet 30. juli 2007 "Fulltidsutdanning Tar du fulltidsutdanning og har rett til støtte, har du samtidig rett til rentefritak i så lang tid som det kan bli gitt støtte. Forutsetningen er at du består utdanningen. Når du tar utdanning uten å søke støtte, må du søke om rentefritak og betalingsutsettelse for hvert undervisningsår." (http://www.lanekassen.no/templates/Page____5607.aspx) Studiet ditt er vel berettiget til støtte fra Lånekassen selv om du velger å ikke søke lån, og dermed skal du kunne få fritak fra renter og avdrag til denne utdanningen er ferdig.