Aurora jenta mi Skrevet 30. juli 2007 #1 Skrevet 30. juli 2007 jeg har ikke søkt stipend fordi jeg akkuarat har litt over grensa (yrkedsrettet attføring) samboer har begynnerlønn, men er vel en 350.000.vi har ikke råd til å betale ned 2 studielån nå..har jo haugevis av regninger og billån og diverse.trodde at jeg bare kunne gi beskjed til lånekassen at jeg er fulltidsstudent fra og med august.men neida..forstår det slik at siden jeg ikke søker ( og ender opp med ca 0 i stipend) og ikke vil ta lån..men ikke har råd til å betale ned nå..og vi ligger akkurat på grensa til rentefritak...så kan jeg kun utsette nedbetaling? i 3 år...hva med det siste året på studiet da..som er 4 år..? er det noen andre som har fått utsatt betaling og rentefritak de årene kun ved å ringe inn og gi beskjed om at dere er studenter? er jo laaaaaaaaaaaaaaaaang kø på tlf til lånekassen nå...så jeg har ikke ringt enda.plis svar..sitter og tenker her i nattetimene
Gjest -<<- Skrevet 30. juli 2007 #2 Skrevet 30. juli 2007 "Fulltidsutdanning Tar du fulltidsutdanning og har rett til støtte, har du samtidig rett til rentefritak i så lang tid som det kan bli gitt støtte. Forutsetningen er at du består utdanningen. Når du tar utdanning uten å søke støtte, må du søke om rentefritak og betalingsutsettelse for hvert undervisningsår." (http://www.lanekassen.no/templates/Page____5607.aspx) Studiet ditt er vel berettiget til støtte fra Lånekassen selv om du velger å ikke søke lån, og dermed skal du kunne få fritak fra renter og avdrag til denne utdanningen er ferdig.
Gjest Skrevet 30. juli 2007 #3 Skrevet 30. juli 2007 Jeg vet ikke helt hvordan reglene er, men har kanskje en løsning. Men da må du ha veldig god viljestyrke. Du kan jo ta opp studielån nå og sette inn dette på en høyrentekonto. Da vil du få renteinntekter på disse pengene. Når du er ferdig med utdannelsen kan du betale alt tilbake med en gang. Du har da hatt et rentefritt lån så lenge du studerer og vil tjene renteinntekter, som du enten kan bruke til å betale på det lånet du allerede har, eller noe annet. Dette fordrer selvfølgelig at du klarer å la pengene stå i fred i disse årene. Uansett, lykke til!
Mrs. Bouquet Skrevet 30. juli 2007 #4 Skrevet 30. juli 2007 Kan ikke svare på spørsmålet ditt. Men et forslag er å ta opp fullt studielån til å betale studielånet, og sette resten av lånet på høyrentekonto. Når du er ferdig å studere betaler du inn alt du har på høyrentekontoen. Mulig du ikke taper noe på det.
Aurora jenta mi Skrevet 30. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 30. juli 2007 gurimalla sier jeg bare..mange kloke hoder her inne:) selv ser jeg alt veldig firkantet og ender alltid opp med å betale mer for mindre:) godt jeg har tenkt å fordype meg i norsk og religion de siste 2 årene og ikke tall.he he.skal undersøke alt dette...skriver ned tipsene dere gav!! tusen takk for hjelpen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå