Anonym bruker Skrevet 30. juli 2007 #1 Skrevet 30. juli 2007 Jeg må innrømmet at jeg har ikke lest eller synget for min som nå er 5 mnd.. er sikkert en dårlig mor i øynene på mange her inne. Det jeg gjør er at jeg pleier å la han ligge å utforske ting selv nede på matta si. Han kryper også rundt nå, så han utforsker og får nye inntrykk hver dag. Noen ganger har jeg pleid å sitte med han å se på bider i noen myke bøker han har. Da si hva som er på bildene. Men leser ikke noe,føler det er bedre når han skjønner mer av det, om dere skjønner. Føler heller ikke for å synge for han.. Flere enn meg som ikke gjør dette? Eller er jeg en forferdelig mor?
¤ my precious ¤ Skrevet 30. juli 2007 #2 Skrevet 30. juli 2007 Jeg synger masse for og sammen med babyen min(har er snart 4 måneder), da smiler han og ler, og sparker med bena...Noen ganger virker det som om han lurer på om jeg er riktig klok, ser på meg med store, brune, undrende øyne :-) Har bare lest for han etpar ganger, men da har han sovnet i armene mine - så venter litt til med det :-)
Rogalandsjente -og lillegull:) Skrevet 30. juli 2007 #3 Skrevet 30. juli 2007 Du er da absolutt ikke en fæl mor om du ikke leser eller synger for gutten din!!! ) Jeg leser og synger masse selv, men andre ganger bare prater jeg om bildene i bøkene.. Kan egentlig skjønne hva du mener med at han ikke skjønner hva du leser likevel, en del av disse barnebøkene går på rim og de liker å høre rim fra de er små... Men hovedsaken er at barnet ditt liker stemmen din..! Så om du leser fra boka eller prater med barnet ditt må vel bli akkurat det samme! )
mammatilpia Skrevet 30. juli 2007 #4 Skrevet 30. juli 2007 Jeg vil anbefale babysang (eller musikk fra livets begynnelse) til alle med baby. Sang, regler og bøker stimulerer barna og er morsomt både for mor og barn. Hvis man går hjemme alene blir det mye av de samme sangene, men hvis man går på kurs får man inspirasjon. Selvfølgelig er du ikke en dårlig mor, bare fordi du ikke synger og leser. Du gjør sikkert noe annet som babyen din setter pris på. Babyen min har f.eks.ikke vært med på babysvømming eller babymasasje. Man kan ikke rekke over alt heller.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2007 #6 Skrevet 30. juli 2007 Synger masse, jeg...ennå jeg har verdens grusomme sangstemme. SAng også mye mens jeg var gravid. Leser eventyr for han når han ligger på fanget mitt og koser...skjønner selvfølgelig ikke et kvekk...men han liker nærheten det gir, stemmen min etc.
Gjest Skrevet 30. juli 2007 #7 Skrevet 30. juli 2007 Synger for minsten på 7 mnd, har gjort det fra starten av. Men det blir mye "Mannen var ute etter øl" og andre uegnede viser, for jeg husker nesten ingen barnesanger! Han elsker de store Tassen-bøkene, dem pleier vi å titte i sammen.
Gjest Skrevet 30. juli 2007 #8 Skrevet 30. juli 2007 Men hva har sang og lesing med å være god eller dårlig mamma?
Tinaisme Skrevet 30. juli 2007 #10 Skrevet 30. juli 2007 Er egentlig veldig dårlig til å lese for henne.. Men vi synger ganske masse da.. Synger for det meste bake kake søte.. ) Ler å koser seg da!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 30. juli 2007 #11 Skrevet 30. juli 2007 Jeg synes ikke du er en dårlig mor om du ikke synger og leser for babyen din,selv om jeg gjør det. Greit det kan være utrolig koselig for babyen å bli sunget for og hvis en lærer barna til å bli lest for i tidlig alder,kan de like bedre å lese når de blir større,men at du er en dårlig mor for om du ikke gjør det,vil ikke jeg skrive under på.Du gjør,eller kommer kanskje til å gjøre noe som vi som synger og leser for barnet ikke kommer til å gjøre,som er positiv for det. Kos deg med babyen og gjør ting sammen med den som både du og h*n setter pris på.
Nr-3-i-Magen Skrevet 30. juli 2007 #12 Skrevet 30. juli 2007 Jeg synger nattasanger, også har jeg prøvd å lese, men ho vil bare spise på boka istedenfor, så det går ikke helt bra...
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2007 #13 Skrevet 30. juli 2007 Ååå...du burde lese for babyen din.kjempeksoelig. Og som en lenger oppe sier, da lærer du babyen tidlig å bli lest for. Kjemepviktig når babyen din blir eldre å bli lest for i forhold til lese og skrive opplæring etc..
Gjest Skrevet 30. juli 2007 #14 Skrevet 30. juli 2007 Har ikke gjort det jeg nei... Gutten min er altfor turbo til å sitte i ro å høre på at jeg synger/leser for han ja..! 5 mnd :-)
VinterSol+2 Skrevet 30. juli 2007 #15 Skrevet 30. juli 2007 det viktigste er jo at baby hører stemmen din, og at du gir nok kos og nærhet. alle har sin stil. jeg syns ofte det å synge en sang (feks ro ro din båt) mens jeg gjør små bevegelser (feks lar baby holde rundt fingrene mine, og så gjør vi robevegelser..) er lettere enn å sitte å snakke masse som baby ikke forstår... føles litt mindre keitete, på en måte.. eller så snakker jeg en del med babyen når det ikke er andre der. litt sånn "snakke med seg selv"-prat,,, hun skjønner jo ikke hva jeg sier likevel. viktigste er tonefallet osv. "å lese for babyen" er jo så ymse da. til HI; du "leser" jo på akkurat riktig måte i følge disse "leseveilederne" fra GoBoken da,, lar barnet titte, peker litt og blar i mykbøkene. du er vel ingen dårlig mor vel! tror ikke noen mener det. hahaha, "mannen var ute etter øl" ja.. hihi. jeg har vært babysangleder tidligere i gamle jobben min, så jeg kan en del barnesanger, men ofte synger jeg mye rart jeg og.. hihi.. det som faller en inn, lissom!
Gjest Skrevet 31. juli 2007 #16 Skrevet 31. juli 2007 Minsten her er 6,5 mnd, og jeg har nettopp begynt å synge for han den siste mnd ca jeg! ...og lese... ) Det med synginga gjorde jeg ikke fordi jeg syns jeg er sååå dårlig på å synge!! Men så gjorde mamma'n min det, og jeg så hvor mye han likte det! Så da satte jeg i med stemmen min når han skulle sove! Hva gjør han?? Han begynner å LE!!!! Uff, jeg ble nesten flau, hehe! Men han lo jo bare fordi han likte det, tihi ;oP Fant ut at det ikke var no greit å synge han i søvn, for han ble så glad og hyper av det, men så prøvde jeg igjen etter en liten pause, og nå sovner han av det ;o) Jeg har sunget "når trollmor har lagt sine 11 små troll..." siden han var 5 mnd, og idag (1,5 mnd senere) kikka han på meg og sa han "oj oj oj" og "boff" i refrenget hver gang! det var så søtt!!! la seg med hodet til siden og lukket øynene når jeg sang sangen, men når refrenget kom kikka han opp på meg igjen "oj oj oj"... "boff" jeg synger bare når jeg er alene, eller når mamma'n min er der da, for jeg liker egentlig ikke å synge, men når det er for lillegutt elsker jeg det. fordi jeg ser han liker det <3 fikk en bok i posten, og jeg leste den for han. når jeg så at han faktisk viste interesse for det meldte jeg han inn i go'boken, så nå blir det bok-lesing oxo fremover! og svar på spm: NEI, du er ingen dårlig mor!!! ) men du burde synge for småtten når du er alene me'n - det er så KOSLI!!! du får masse igjen for det, jo mer du synger =o)
Matheo*sin*mamma* Skrevet 31. juli 2007 #17 Skrevet 31. juli 2007 eg læs ikke så mye me min, han har ikke ro i ræva tel det, ska bære fær å kryp å ta i fra meg boka å sånt, så e ikke så lætt å læs...hehe men av å tell kan han sett litt i ro vess det e lyd i bøkern. men bruk å søng tel han, men han sett bære i ro vess det e en sang dær vi må gjør bevægelsa, som sånn klappe søte og ro ro til fiskeskjær.. bruk ikke å søng eller læs tel han når han ska lægg seg, før da bi han bære våken og ska prøv å strækk seg etter boka fra sænga si. åsså e han kjæmpe gla i å hør på musikk på tvn eller anlægge, da flir han og ser på meg...hehe! må vær litt futt i sangan. han e 9 måna. syns appselutt ikke du e nå dårli mor før du ikke læs kvær dag me han, man må jo lik det skjøl og før at ungen ska syns det e arti sekkert:P
meg & to små vampyrer Skrevet 31. juli 2007 #18 Skrevet 31. juli 2007 Meg eller mannen leser for ham når han skal sove om kvelden, synger nattasanger. Og så synger vi vanlige sanger utenom, av og til barnesanger og av og til vanlige sanger. Han liker best vanlig musikk, da smiler han veldig og koser seg. Han liker godt patti smith, bob dylan og johnny cash bl.a.
Grigri m/3 gutter Skrevet 31. juli 2007 #19 Skrevet 31. juli 2007 Jeg synger en god del for min gutt og har gjort det siden begynnelsen. Det var litt rart til å begynne med, for før han ble født gjorde alltid sambo narr av meg når jeg sang, så jeg sang ikke så mye. Nå er jeg vant til å synge for ham, til og med sambo tullesynger. Jeg har noen faste sanger som han kjenner igjen (Per Spelmann, i natt jag drømde, Anne Knutsdotter ++) og som hjalp litt når han f.eks. var vanskelig å få i grøt. Har ikke sunget for ham på senga. Jeg leser også for ham, han liker det godt, så sant han ikkke er trøtt eller blir distrahert av andre ting. Han har en tøybok med figurer som skal rives av(borrelås), den elsker han og ser forventningsfullt på meg hver gang han river av en, for da sier jeg bestandig WHEEE! Leser andre bøker også eller snakker om bildene og peker, og han ser og tar på og sånn. Er selv lesehest og har hatt så mye glede av bøker hele livet, jeg vil at han også skal bli glad i å lese.
morra di Skrevet 31. juli 2007 #20 Skrevet 31. juli 2007 Vi synger mye hver dag, men har ikke lest noe enda. Han er seks mnd.
manonym Skrevet 31. juli 2007 #21 Skrevet 31. juli 2007 Synger hver dag, gjort siden han var liten (6 måneder nå). Men nettopp begynt å lese for han siden han til nå helst bare vil ha tak i boken å spise den=) Men nå liker han veldig godt en bok om Gogo fra Goboken.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 31. juli 2007 #22 Skrevet 31. juli 2007 Kjære HI, du er da absolutt ingen dårlig mamma fordi om du ikke leser for barnet ditt:) Jeg synger for lillejenta og pappan spiller gitar:) Hun har også en bok bra Goboken som hun liker å se i. Ellers tar jeg henne på armen og går tur rundt omkring og forteller; ser på sauer, blomster, pus, kanin osv osv - det liker hun.
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 31. juli 2007 #23 Skrevet 31. juli 2007 Vi synger hele dagen her:) Jeg og Aila'n og pappa'n synger nesten mer enn vi snakker. Hehe. Har ikke begynt å lese for henne enda, hun er bare ti uker og blir bare sur hvis jeg har en bok i tillegg til henne på fanget, men vi sier mange rim og regler, Storfornøyd med å ha fått liten ja, for da er det ikke så rart å oppføre seg så rart som vi gjør her hjemme:)
Alba44 Skrevet 31. juli 2007 #24 Skrevet 31. juli 2007 Leser ikke ennå. Litt for tidlig det ) Men synger og spiller musikk for han.
Gjest Skrevet 31. juli 2007 #25 Skrevet 31. juli 2007 Vi synger og sier regler hele dagen. Men har ikke prøvd lesing enda, han er bare straks 3 mnd. Nattasang har jeg ikke vært så flink til, for han blir så søvnig av å få pupp, og når jeg da setter i gang med å synge etterpå så våkner han og blir gira igjen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå