Gå til innhold

vondt i magen av grøt

Anbefalte innlegg

Skrevet

tror Camilla ikke er helt klar for grøt enda. De siste dagene har hun vært kjempeurolig hele dagen og kvelden. Mistenker at det er pga grøten som hun fikk.

Hun fikk ikke grøt i dag men har likevel masse vondt i magen, kaldsvetter og blir overtrøtt.

Noen andre som har opplevd det? Hun virker ellers opplagt og våken til tross.

Spiser sine vanlige måltider mm, så hun har fremdeles matlyst iallefall.

Er spent på å se om hun er likedan i morgen, siden hun ikke har fått grøt eller andre smaksprøver i dag.

Tror uansett at vi utsetter videre prøvesmakinger noen uker ja :-)

hvordan går grøtspisingen hos dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Vi hadde noen dager med det samme ja. Men så kuttet vi grøt en dag. Så ble hun rolig. Deretter ble hun ok dagen etter da vi gav henne og nå ser det ut til å gå fint. Men vi har vurdert å bytte type grøt. Fikk tips om at Smart Club selger noe som heter hirse grøt fra Holle i den økologiske avdelingen. Den er visst veldig mild og fin. Ei i barselgruppa prøvde den ett par uker før de gikk over på vanlig grøt. Ellers har jo Sanasol hatt god erfaring med risgrøt. Her i gården går det i mais grøt foreløpig.

Jeg tror kanskje uansett de blir litt urolige de første dagene for det er jo helt nytt da...

Skrevet

Som nevnt får Mia risgrøt, hun fikk vondt av maisgrøten. Vi tar litt svisker i hver skål, så det skal bli litt løsere. Uten svisker ble det for hardt, og hun fikk det ikke ut (et kjent og skummelt problem). I går ble det også sånn, så da hadde jeg blandet den litt for fast. Nå er vi på 4 ts grøtpulver og masse mme. Hun får også fruktbeger en gang om dagen, tror det også gjør avføringen litt løsere.

Det er jo litt ekkelt at Camilla kaldsvetter, har hun feber eller er det når hun strever med magen? Stakkars lille, ikke lett å begynne med fast føde.

Skrevet

Hvor gamle er barna når dere begynner med grøt?

Ser at i "gamle" anbefalinger så anbefales det å begynne ved 4 måneder, mens de "nye" anbefalingene er å vente til 6 måneder.

Skrevet

Stakkars liten, det er ikke så lett å gå over til fast føde for disse små. Her har vi prøvd maisgrøt og det gikk bra. Men det var så små mengder at det skulle mye til for reaksjon. Vi har prøvd en del frukt, og som Sanasol sier blir det litt løsere mage av det.

Vi skal prøve mer grøt denne uken, men lager den veeeldig tynn foreløpig. Har hørt om den hirse-grøten og den er visst super. Veldig rik på jern.

Dere får prøve dere frem og så får vi håpe Camilla blir bedre i magen sin. Det er ikke noe morsomt når disse små sliter og har det vondt.

Skrevet

Jeg ville egentlig vente til 6 mnd, litt pga anbefalingene og litt pga Mia's historikk med magevondt, men sånn gikk det ikke og vi tok det like etter 5 mnd (idiotiske meg hørte på diverse familiemedlemmer som syntes synd på Mia som ikke fikk smake på mat *dum dum dum* og første gangen fikk hun kjempevondt, så hun var ikke klar). Vi begynte faktisk med litt frukt (banan og mango) når hun var 4 1/2 og det gikk bra. Grøten var litt mer heavy.

Skrevet

Camilla sov helt til 09:30 i dag! det er uvanlig, men så var hun oppe helt til klokka 23 i går pga vondt.

Våkna igjen klokka 02 av et hyl, men klarte å roe henne ganske kjapt ned igjen og hun sovna, spiste litt klokka 06 og sov så videre.

litt rart at hun var så urolig i går kveld, da var det jo over ett døgn siden hun fikk grøt. Men hun virker piggere i dag :-)

tok tempen på henne i går, men den viste nok ikke riktig (er pannetermometer), det viste nemlig 35 grader. Men så var hun jo kald og svett i panna.

Hun har ikke hatt problemer med avføringen sin, men de siste dagene har det vært mye mer enn vi er vant med. Men det ser ikke ut til å være vondt å få det ut iallefall.

Hun var relativt lett å distrahere og roet seg greit ned når hun fikk trøst og kos av oss. Da så hun også pigg og normal ut, fulgte godt med på ting rundt henne.

Men skikkelig ekkelt når hun kaldsvetta ja! Har våkna av hver minste lille lyd i hele natt. har nok "overvåket" henne i søvne tror jeg hehe

Men ettersom hun ikke virket slapp og allmentilstanden var relativt normal så så vi situasjonen ann.

Nå ligger hun og pludrer og koser seg i lekegrinda og foreløpig er alt ved normalen igjen :-)

Skrevet

Det høres bra ut!

Jeg var litt kjapp i innlegget mitt. Glemte helt å skrive at jeg følte med lille Camilla.

Når jeg hører at de kan få magevondt så blir jeg litt usikker på når vi skal prøve. Tror nok ikke jeg står klar med grøtskeia når hun blir 4 måneder nei, hun lider nok ingen nød med å kun få pupp - selv om jeg ikke nødvendigvis er fanatisk tilhenger av å vente til 6 måneder. Det var derfor jeg var interessert i høre nøyaktig når dere begynte (jeg vet jo at ungene er mellom 4 og 6 måneder).

Men kanskje det er en god ide å begynne med frukt i stedet for grøt, jf. Sanasol sin erfaring. (tenkte ikke på å gi kun svisker altså, men kanskje most banan eller eplemos)

Skrevet

hun er 4 mnd og 1 1/2 uke nå. Tror nok jeg venter en stund til før vi forsøker på nytt. Er jo ikke så lenge til vi skal på 5mnd kontrollen, da kan jeg jo høre hva HS mener.

Camilla har jo ikke hatt så veldig vektøkning, ligger litt under gjennomsnittet, litt derfor jeg tenkte at kanskje grøt var tingen å forsøke.

Men så lenge hun virker fornøyd ellers så tror jeg at vi venter litt til jeg :-)

Skrevet

Det finnes små fruktbegre fra 4 mnd, de er geniale. Mango - eple - pære - aprikos. Vi startet med noen ts av en sånn en. Man kan også skrape banan med en skje så det blir most, men da kan de bli litt harde i magen. Det gikk derimot helt fint med banan her. Lykke til :-)

Skrevet

Så bra hun fikk sove litt lenge og at grøten begynner å komme ut av systemet.

Vi begynt med smaksprøver da Erica rundet 4 mnd. Det er kun en liten skje eller 2 hver gang, og det er svært begrenset hva hun får i seg. Det samme gjelder frukt og avocado/potetmos; kun små smaksprøver for å teste det ut. Tror ikke vi slutter med mm enda, da det tar litt tid å bygge opp noe nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...