Gå til innhold

Noen som har tenkt på "naturlig fødsel"???


Cindy_jah

Anbefalte innlegg

Jeg har liggi på sykehuset i 9 dager nå og samla meg MASSE info om diverse fødetilbud sykehuset mitt tilbyr. (SUS-stavanger universitetssykehus)

 

Der hadde de noe de kalte "fødeloftet" hvor de lot kvinnene gjøre mest mulig av fødselen på egenhånd. Hvor de hadde badekar og akupunktur som smertelindringer. Dette var egentlig først og fremst et tilbud for andregangsfødende ol.

 

Men jeg har tenkt litt på dette, og det virker som om et spennende prosjekt. Men, lurer litt på om jeg burde vente med dette til neste barn?

 

Noen som har noen råd eller erfaringer fra dette tidligere? Fortell litt om det isåfall..vurderer det faktisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er noe du må bestemme selv, men når jeg fødte første var det veldig godt å ha masse erfarne folk rundt meg. Hadde heller ikke det tilbudet over her, men hadde nok ikke vurdert det heller. Venter nr 2 nå, og vil nok gjøre det på samme måte.

Men er dette noe du virkelig ønsker, så hvorfor ikke prøve?!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Du kan jo ha en "naturlig fødesl" selv om du er på vanlig fødeavd/stue og har erfarne/profesjonelle folk rundt deg.

 

Jeg har selv 2 barn som begge er født på naturlig måte, uten noen form for smertestillende, men på vanlig fødestue.

 

Lykke til med valget ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også tenkt litt på dette nå. Dette blir mitt andre barn og har jo litt lyst å prøve uten smertestillende...

 

Men tanken på hvor vondt det var med første (ble satt i gang) så vil jeg ikke være så veldig langt unna lystgassen og epiduralen..=o)

 

Som førstegangs er det litt lurt å være på en "vanlig" føde avdeling, men føde uten smertestillende er jo veldig avgjørende på hvordan fødselen blir...

 

Foreslår at du tenker igjennom alle mulige alternativer som kan skje under en fødsel...

 

Men du velger jo helt klart selv=o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under min første fødsel brukte jeg kun badekar og akkupunktur. Egentlig funket ingen av delene noe særlig for meg. Skulle ha lystgass på slutten, men det bli ikke til at jeg kom inni det.

 

Så det ble en naturlig fødsel på meg første gang. Syntes det gikk kjempe fint. Hadde en grei og forholdsvis rask fødsel.

 

Men så er vi forskjellige da, så det som funker for noen, vil kanskje ikke være like bra for andre. Du får nesten bare tenke deg godt om og velge det du føler mest for.

 

Kommer nok til å satse på naturlig fødsel denne gangen også. Vurderer litt om jeg vil ha steriltvannskapsler. Vi får se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

 

Sist fødsel hadde jeg epudiral, og den ville jeg ikke ha vært for uten.. Låg i 26 timer så den hjalp meg med den siste cm.. Har lyst å ha de hjelpemidlene rundt meg som jeg kan... Jeg fikk bade i badekar og det var veldig deilig... så denne gangen vil jeg også som sist ha tilbud om smertestillende... Synst det var greit med folk rundt meg.. Var jo bare jordmor der helt til slutt... Men denne gangen vet jeg litt mer hva jeg går til... Det blir jo "naturlig" fødsel for det.. Barnet kommer ut der det skal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg fødte såkalt naturlig med begge mine barn. Hvis du med naturlig mener uten smertestillende. Jeg ble igangsatt 19 dager over tia med andremann. Han var stor og hadde digert hode. Men jeg hadde lest masse om pusteteknikk og hvordan man kan la kroppen selv jobbe for å få en best mulig utnyttelse av hele fødselsforløpet. Så fødselen forløp veldig greit. Vondt var det jo, men det var jeg som hadde kontrollen hele tiden, og ingen trengte å fortelle meg hva som skjedde når, for jeg følte veldig godt på kroppen hvor langt jeg var kommet i prosessen. Da jeg fikk pressveer nektet jordmor å tro på meg fordi hun mente at jeg aldri hadde klart å puste så rolig hvis jeg hadde full åpning. Men en sjekk viste at jeg hadde rett og hun ble virkelig imponert.

 

Les om Lamaze-metoden, det er virkelig å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Venter nr 2, men da jeg fødte verdens skjønneste gutt for 3 år siden ønsket jeg naturlig fødsel. Tenkte so m så, i Afrika føder de bak et skur og går omtrent frem og jobber igjen etterpå. Og det er en grunn til at folk velger å få flere barn. Jeg synes det var helt supert å føde naturlig uten smertestillende, det var en jordmor med meg nesten hele tiden og mannen min klappet meg fint på kinnet. Men, det er noe som hver enkelt selv må ta stilling til selv. Kan ihvertfall anbefale det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte mitt første barn på fødeloftet, og det ville jeg aldri vært foruten! Det var så rolig å harmonisk. Og de som jobber på fødeloftet er damer som brenner for dette prosjektet, så de er det bare fine ord å si om!!!!

Jeg vil føde alle mine barn på fødeloftet så sant det er mulig. Men nå har jeg desverre blødd en del de siste to dagene, så noe mars-baby blir det nok desverre ikke på meg.... Men tilbake på fødeloftet skal jeg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig skremt av min første fødsel pga mange komplikasjoner, som endte med at de tok baby ut med tang. Jeg var bare 17 år dengang og fikk depresjoner etterpå. Orker ikke å gå inn i detaljer.

Da jeg ble gravid med nr to fikk jeg skikkelig fødselsangst, og "bestemte" meg for at jeg skulle ha keisersnitt. I verste fall epidural. De lovte meg begge deler siden de forstod alvoret og jeg gikk i jevnlig terapi. Hadde dødsangst, rett og slett!

Men lille gutten brukte bare en time fra jeg fikk vondt på å komme ut!=)

Tenk på det!

Så helt uten smertestillende og med en fantastisk fødsel i mine minne kom han ut, helt ed min hjelp! Og jeg kjente smertene, ja. Men de var "gode" hvis jeg kan si det sånn, fordi jeg hele tiden var med på det som foregikk=)

Nå er jeg gravid med nr tre og skal selvfølgelig føde naturlig, så frem så det ikke dukker opp noe uventet:)

 

Husk: Ingen fødsler er like!

 

Lykke til alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går godt an å føde uten smertestillende. Husk at kroppen produserer masse endorfiner under en slik påkjenning, - hvis en lar den gjøre det. Altså så lenge man er godt forberedt, ingen komplikasjoner oppstår og at man slapper av. Jeg fødte begge mine uten smertestillende, og smertene var "gode". Jeg kjente hvor godt kroppen min jobba, og ikke minst hadde jeg full kontroll. Jeg gikk oppe hele tiden. Bevegelse var alfa og omega for meg. Husk at tyngdekraften kan gjøre underverker i en fødesituasjon. Min førstefødte var 4600 g, og det gikk helt strålende, samme med nr to, men hun var litt mindre. Jeg fødte oppreist. begge gangene. Så lenge man har krefter og er motivert for en slik fødsel, og de medisinske grunnene ligger tilrette for det, burde der ikke være noen grunn for ikke velge å føde på en naturlig måte. Babyen er også mer våken og fit for fight når det ikke er påvirket av medikamenter. Jeg vil allikevel understreke her at forholdene for slik fødsel må være tilstede. Skulle det underveis vise seg at man trenger smertestillende, bør man ikke være bastant og avvise slik hjelp. Det kan hende at man skulle trenge det av medisinske grunner også. Det er som det blir nevnt i et innlegg ovenfor, at ingen fødsler er like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips og erfaringer damer! Setter stor pris på dette:-)

 

Jeg tror nok jeg kommer til å gå for vanlig fødestue, og prøve en fødsel uten medikamenter..kroppen skal jo greie dette på egenhånd! :-)

 

Men, det er lenge til ennå..er bare 8+6 nå :-)

 

Men masse å glede seg til:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte slik forrige gang, og det var helt fantastisk!! :) Hadde en ganske slitsom fødsel, men allikevel, den opplevelsen vi hadde, sambo var hos meg, og seinere oss, hele tiden... Vet ikke hva jeg skulle gjort uten han der! :)

 

Jeg anbefaler det på det sterkeste! Skal gjøre det neste gang også..

Jeg fødte på Sykehuset i Vestfold da, men regner med det er slik på de fleste fødestuer/loft, at det er en utrolig rolig og god atmosfære...:)

 

Du burde prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er førstegangsfødende og jeg har hørt at det er vondt å føde, og vil derfor komme til å ta i mot alt jeg får av smertestillende.Jeg er pysete, og vil ha minst mulig vondt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er meget avhengig av hvilken fødsel man får, da ingen er like. Jeg hadde bestemt meg for å ikke ha bedøvelse men vet at jeg aldri hadde kommet meg gjennom alle de timene (jo jeg hadde nok det,men...)UTEN bedøvelse. Og nå er jeg veldig sånn: hvorfor lide og ha det fælt når man kan slippe? Og som oftest tar jo bedøvelsen kun "toppene" på riene så man kjenner fødselen like godt allikevel. Men som sagt, tror det er umulig å si på forhånd og meget individuelt. Men tror det er greit å være et sted der man har et VALG og det har man vel ikke om man først kommer på fødeloftet? Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...