Gå til innhold

Gir alle tran?


Karianne77

Anbefalte innlegg

Jeg fikk beskjed på helsestasjonen at vi burde begynne med tran da gutten vår var 4 uker, og at han burde være oppe i 5 ml tran daglig ved 6 mnd. Jeg har ennå ikke begynt med det, og nå er han straks 12 uker. Jeg tar omega-3-tilskudd selv, og har hørt at han dermed får i seg 'det sunne' (fett-syrer og D-vitamin eller?) i det via morsmelken.

 

Er det flere som ikke har begynt å gi tran ennå? Jeg lurer på hva som er de gode grunnene til å gi tran, utover at 'det er sunt'. Er det noe de trenger i tranen som de ikke får via morsmelken? Det er vel ikke så mange andre land som driver med tran enn Norge?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De får ikke så veldig mye D-vitamin via morsmelken. Eller var det ingenting? Husker ikke helt... Våre lyshudede babyer skal jo helst ikke ha så mye sol heller, og dermed får de ikke D-vitamin via huden heller.

 

Selv hater jeg tran og spiser mye heller makrell i tomat og fisk til middag noen ganger i uken, og fyller på med kapsler de dagene jeg ikke får noenting. Men vi har gitt Lille Sky tran fra hun var fire uker gammel, og nå er det som oftest ikke noe problemer med det i det hele tatt. I begynnelsen kom det meste ut igjen :) Nå for tiden ser hun litt skeptisk på meg, men svelger mesteparten. Tre ark under haken tar unna resten.

 

Syns det funker best å gi henne kald tran, den både lukter og smaker mindre enn den romtempererte hun fikk i begynnelsen (tips fra helsestasjonen). Og så må man være veldig tålmodig. Nytter ikke å prøve å helle i alt på en gang, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da får vi prøve tran, det med D-vitamin som ikke kommer via morsmelken hadde jeg ikke hørt. Greit å vite så man kan gjøre noe med det :-)

 

Har kjøpt en flaske tran i dag, skal prøve å lure inn noen dråper nå før leggings :-) Spent på åssen det blir mottatt hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk beskjed på helsestasjonen og helst gi tran, men om jeg av en eller annen grunn ikke ga han det, burde jeg gi han D-vitamindråper.

jeg gir lillegutt tran,men han bare brekker seg og spytter det ut igjen. men jeg får helt litt i han. gir han bitte litt sana sol etterpå bare for og få vekk litt av den fæle samaken i munnen etterpå. det liker han veldig godt.

grunnen til at jeg gjør det er fordi. når elste jenta mi ble født fikk jeg beskjed om og enten gi tran eller sanasol. hun ga jeg sanasol. nå får en ikke beskjed om det lengere, men gir han bare bittelitt for og få vekk litt av transmaken i munnen. og siden hun tålte det, tenkte jeg at det er noe magen hans tåler ivertfall. selv om det er ikke så mye han får da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men må innrømme at jeg er ikke så flink til og huske det vær dag :-/

prøver og bli flinkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir D vitaminer. Prøvde med tran men syns han gulpet på tranen hele natten, (ihvertfall kjente jeg tranlukten av han). D dråper er veldig lett å gi, drypper 5 dråper i munnen hans hver kveld.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg gir min lille D dråper, takler ikke tran selv, verken smaken eller lukten. Er gift med en fra Australia og de slipper å gi babyene sine D vitamin, der nede er det jo plenty med sol. her oppe har vi så lite sol at babyene trenger ekstra D vitamin.

 

Jeg tar omega 3 tabletter i tillegg, viktig for meg og viktig for den lille. Viktig for utviklingen av b.l.a øyne og hjernen til babyen så vidt jeg vet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenten min liker tran, men hun får grønn avføring og vondt i magen av det. Så akkurat nå får hun ingenting, skal på hs neste uke. Skal høre med dem da ang hva jeg bør gi... Dere som gir D-dråper, er det tungvint? hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...