Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!:-) skal til legen onsdag pga vond rygg/mulig bekkenløsning.arb som sykepleier med fysisk tungt arbeid. kan ikke jobbe som "vanlig"lenger.lurer litt på dette med aktiv sykemelding..er det da slik at jeg skal arbeide tilsvarende timer jeg gjør til vanlig eller??f.eks om jeg har en 7timers vakt, skal jeg da være på jobb med andre arb.opp eller kan jeg styre hvor mye jeg skal jobbe selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du styrer selv hvor mange timer du skal jobbe, og hvor mye du skal gjøre. kan ta pauser så ofte du vil også. noen ganger sitter legen maksimum, f.eks max 3 timer/dag.

Skrevet

eller så får du % sykemelding selv jobbe eg 30 % 3 timer 3 dager i uka for tiden har gradvis jobbet meg nedover i %

funker kjempefint for meg.

Skrevet

ok!hørtes jo veldig greit ut..:-) men har en arb.giver som skal ha meg til å gå bakvakt om jeg blir aktiv sm.dvs at jeg kan bli innkalt til arb.plassen om en pasient blir akutt syk.og da bestemmer jeg jo ikke selv når jeg skal jobbe, og ikke blir det sånn at jeg går "på topp" heller, når jeg må sitte hjemme å vente på telefon fra jobb..hmm..

Skrevet

Det har vel ikke arb.giveren din lov til? Jeg har ikke vært aktivt sykemeldt selv så jeg har ikke satt meg inn i reglene, men ei på min arbeidsplass var det for en stund siden. Det var slik at hun ikke skulle "regnes med", altså ble det satt inn ett menneske istedet for henne så hun kunne komme og gå som hun ville og ta pauser når hun ville. Så hun var ekstra og "unødvendig" (misforstå meg rett) når hun var på jobb

Skrevet

det har ikke arbgiveren din lov til! er du aktivt,så sakl det heletiden gå en person oppå deg,dette for at du selv skal kunne regulere når du føler du må gå hjem og slikt..videre heter det seg vel at du skal gjøre andre oppgaver enn de du vanligvis gjør...

Skrevet

Prøvekluten har rett. Jeg har nettopp vært på aktiv men du må huske at man får ikke gå så lenge på det lenge, pluss at du må skrive en avtale med arbeidsgiver som NAV skal ha om arb. oppgaver o.l. Får 4 uker først og kan søke om nye fire uker og da må man enten bli 100% sykmeldt eller gå på gradering. Aktivt har blitt strengt og iallefall nå som det er IA i bedrifter, og da mener jeg med dokumentasjon.

Men la ikke arb.giver utnytte deg, og bakvakt er rett å slett ulovlig!!

Skrevet

det var det jeg også tenkte..!har nå skrevet opp en hel del ting jeg kan gjøre om jeg blir aktivt sm..komme arb.giver i forkjøpet på en måte.håper jeg slipper den diskusjonen om bakvakt..ikke helt enkelt det dær!er i IA-bedrift så de skal jo tilrettelegge,ikke utnytte.blir spennende å se hvordan det går hos legen i morgen!skal spørre hvordan det er dette..skal jo ikke gå faste vakter vil jeg tro..men mulig det praktiseres ulikt fra arb.plass til arb.plass.moren min var sm, og hun måtte være på jobb og gjøre andre arb.oppg enn vanlig i like mange timer som hun hadde til vanlig.var på samme arb.plass som meg.men vet om anrde igjen som går mindre enn vanlig på aktiv.finner ikke noen klare regler på dette på NAV,står ikke noe om hvor lenge man skal være på jobb pr. dag.

Skrevet

Vil understreke at du SKAL ha vikar i ditt arbeide\dine vakter. Du skal IKKE utføre dine vanlige arbeidsoppgaver. Og husk å be arbeidsgiver om en skriftlig avtale hvor dere blir enige om hvordan du skal jobbe vedr antall timer, arbeidsoppgaver etc etc. Hvis bedriften ikke har ia-avtale SKAL NAV godkjenne avtalen før du starter opp. Sjekk hjemmesidene til nav, der står det mer utfyllende om dette. Har inntrykk av at mange arbeidsgivere enten ikke kan dette med aktiv sykemelding eller utnytter ordningen rått. Husk at det er nav som betaler lønna di, ikke arbeidsgiver så ikke ha dårlig samvittighet!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...