maja_73 Skrevet 30. juli 2007 #1 Skrevet 30. juli 2007 Hei! Vi fødte 5 uker og 2 dager før termin, og har kommet hjem etter en uke på sykehuset. Gutten vår spiser hver 3.time 50 ml pumpemelk. Imidlertid hadde han kun gått opp 20 gr på 5 dager. Dette var litt lite, og vi må øke til 60 ml iflg helsesøster. Problemet er bare at vi føler at vi tvinger det i ham. Han bare spytter ut de siste dråpene eller sovner. Han må vekkes på dagtid, men om natten våkner han selv og er sulten. Noen tips til hvordan håndtere dette? Hvor mye gir dere som har barn i tilsvarende alder? Vekt i dag 2430, ved fødsel for 12 dager siden 2490.
tvkrus Skrevet 30. juli 2007 #2 Skrevet 30. juli 2007 hei minste mi sovet hele tiden jeg fant ut at hu spise/diet da jeg "maserte"inni hånden hennes selv om hu sovnet litt,men jeg ammet hu da hu var født i uke 30
*Maggi* Skrevet 30. juli 2007 #3 Skrevet 30. juli 2007 Hmmm, jeg synes det er rart at helsesøster sier det hun sier - mine to opphold på nyfødtintensiven på Ullevål har lært meg at barnet helst skal spise ca. 15 % av sin egen vekt pr. døgn (må gjerne spise mer, men helst ikke mindre). Hvis han veier ca. 2,5 kg vil det si at han bør få i seg 375 ml pr døgn. Hvis han spiser 8 ganger pr. døgn, vil det si 47 ml pr måltid, hvis han spiser 7 ganger, vil det si 54 ml pr døgn. Man kan gjerne nøde i de litt ekstra melk, men man skal også være forsiktig med å tvinge for mye - det kan skape et dårlig forhold til spising senere. Ring sykehuset og hør hva de sier da vel - det er vel vanlig at man kan rette spm dit et par uker etter hjemkomst?
maja_73 Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 31. juli 2007 Takk for info. Dette har ingen fortalt oss. Vi skal veie på nytt i morgen, og krysser fingrene for at han har gått opp litt:-)
lilleSol Skrevet 2. august 2007 #5 Skrevet 2. august 2007 Du må ikke stresse for mye med vekta. Det gjorde vi også i starten, det førte til brystbetennelse og en frustrert mor. Det beste er å gi mat når hun er sulten. Ikke se for mye på klokka. Noen måltid spiser hun mye andre lite. Helsestasjon har en tendens til å sammenligne med barn som er født til termin. Stol på deg selv. Solveig la lite på seg når vi kom hjem fra sykehuset. Så la hun plutselig på seg over 300 gram på en uke. Lykke til.
maja_73 Skrevet 9. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 9. august 2007 Ja, nå stoler vi mer på oss og ham enn helsestasjonen. Han har lagt på seg 250 gram siste uken og spiser som en hest. Vi lar ham våkne selv, og det er mye mer behagelig for alle enn at vi skal vekke hele tiden. Godt å se at det er lov å tenke selv:-) Takk for gode råd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå