Gå til innhold

spontan abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei hvor lang tid tar en spontan abort?

Hvor lenge blør man?

Jeg var på sykehuset natt til torsdag pga smerter ved høyre side av magen.

Nå har jeg blødd siden 19 juli....når stopper d???

Han trodde på at jeg kom til sa , kunne ikke utelukke graviditet utenfor livmoren, å heller ikke at jeg ikke kom til SA....skal ta ny blodprøve fredag...er så nyskjerrig...

er sikker på at jeg fortsatt er gravid for jeg er kvalm og har ømme bryster.....er nå 6 uker på vei

Noen med erfaringer?

Noen som vil fortelle litt om MA også?

Setter stor pris på svar...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spontanabort varierer fra person til person hvor lenge man blør og om kroppen faktisk klarer å kvitte seg med fosteret.

Jeg hadde såkalt MA - dvs fosteret døde i uke 7, jeg blødde (ikke alle som gjør det) i flere uker litte grann, mer når jeg løftet noe tungt, fikk mistanken bekreftet i uke 12/13 på ultralyd. To dager etterpå begynte jeg å "tisse" blod hjemme, men det ble utskraping.

Håper du fremdeles er gravid, og at du er en av de vanlige som blør litt de tre første mnd...

Men en ting jeg ikke skjønner: Hvis du har smerter i høyre side eller blødninger så er det vanlig å bli henvist til gynekolog. Da kan du få et skikkelig svar på hva som skjer i livmor. Krev det! Evt kan du ta kontakt med privat gynekolog. Lykke til!

Skrevet

Mente å skrive at det er ganske så vanlig å blø litt de tre første mnd uten at det trenger å være abort. Men uansett det beste for deg å få sjekka at alt er ok!!

Skrevet

Det har variert litt hvor lenge jeg har blødd under en SA, alt fra en uke til over 14 dager.

Ved en MA så dør fosteret uten at kroppen støter det ut. Det kan gå flere uker før kroppen støter det ut. En har ingen blødninger, ingenting som tyder på at ting er galt. Jeg har hatt MA to ganger og hadde ingen anelse noen av gangene at noe var galt. Den ene gangen begynte kroppen å støte det ut selv, og fikk vite at det ikke hadde vært noe liv der i nesten to uker. Den andre gangen ble det oppdaget ved tidlig UL.

MA er mye mere sjelden enn SA.

Og husk at en blødning trenger ikke å bety at noe er galt. Jeg har hatt to SA, og begge har begynt med kraftige mensensmerter og tak i magen og ryggen. Altså ikke til å ta feil av. Da jeg ble gravid på nytt nå, hadde jeg en ganske kraftig blødning i uke 7 ca, men det var helt uten smerter. Jeg fikk sjekket det på UL og fikk vite at det mest sannsynlig var en tvilling som ikke hadde klart å feste seg.

Når du har hatt blødninger så lenge ville jeg ha ringt til enten legevakten eller fødeavdelingen på sykehuset. Si at du er gravid og har hatt blødninger en stund. Så kan de sjekke med UL om det er noe der eller ikke. Da sjekker de også om du trenger utskrapning. Går du for lenge uten å bli sjekket, kan det blir infeksjoner om det er noe der som skal ut. Du har krav på å bli sjekket med UL når du har slike blødninger i et slikt svangerskap.

Lykke til!

Skrevet

burde ha skrevet at jeg var på ultralyd da jeg var på sykehuset. Men d skjedde om natten så jeg var så trøtt og hadde vondt på høyre side så jeg husker ikke alt som ble sagt.

Jeg husker han sa at han så jeg hadde vondt fordi tynn tarmen min avr irritert.

Det var en del blod så han fikk ikke se skikkelig, men greide ikke å se noe i forstersekken, og heller ikke at hjertet slo.

Greier man å se d så tidlig på ultralyd?var da 5 uker og dager på vei etetr termin, og 3 uker og 2 dager på vei etter unnfangelsen.

Jeg blør ikke så mye, mindre enn vanlig mens.

Jeg har kun vondt på høyre side, men har kun vært det 2 dager til sammen.

Er fortsatt kvalm og har veldig ømme bryster...

jeg føler på meg at jeg er gravid...

men er veldig usikker når gyn.legen sa at det er helt sikkert spontanabort......

det kjennes hele tiden ut som jeg har mensen, men ikke smerter i magen, ingen tak....bare murringer......

Noen som har hatt det samme men likevel er fortsatt gravid og alt er bra?

off, blir bare så deppa av å tenke på at jeg har mistet....jeg ville ikke...har prøvd i 3 år:(

Skrevet

hei..

jeg vet ikke om du har lest mitt innlegg jeg la inn i sted... har det akkurat slik som deg. trodde jeg var 7 uker, var på UL i dag tidlig. der fant de en tom foster sekk. har veldig ømme bryster, men er ikke kvalm. testet posistivt for 15 dager siden, hadde siste mens 13 juni. har også blødd litt, det gav seg for 2 dager siden. er forferdelig å ikke vite. skal ta nye blodpsøver om to dager for å se om hca verdiene har økt.

håper virkelig det går bra med deg og at du har en spire i magen. hvis ikke, så er det naturen sin måte å fortelle at noe var galt med fosteret og at det ikke hadde greid seg ute i verden. det er en mening med at det skjer, desverre.

men jeg har som du, følelsen av å være gravid ennå. hold fast ved den, du, til det motsatte er bevist! :)

lykke til!

Skrevet

Jeg trodde jeg var lenger på vei, enn det jeg er. Altså mensterminen min er en uke tidligere enn hva min UL termin viser. Dermed kunne de ikke se noe på UL annet enn en tom fostersekk da jeg var der første gang. Det kan jo hende at eggløsningen din har skjedd på et senere tidspunkt og at du derfor ikke kunne se noe.

På meg målte de HCG nivået for å se etter økning. Det er den sikreste måten å se om det er noe særlig liv der visst du ikke får UL. HCG skal dobles på 48 timer i 1. trimester.

Nå er det litt vel tidlig å kunne se noe hjerteaktivitet i uke 5. Det begynner ikke å slå, eller kan ikke sees på UL før i uke 6/7. Og har din EL vært på et senere tidspunkt enn hva du har trodd, så er det jo store muligheter for at du rett og slett er for tidlig ute.

Ring til fødeavdelingen på sykehuset og forklar situasjonen din og si at du har vært hos legen men ikke fått noe skikkelig svar. Da får du sikkert komme på sykehuset og tatt en UL, eller ihvertfall en blodprøve idag og en igjen om et par dager for å sjekke om det er økning i HCG nivået ditt.

Jeg krysser fingrene for deg!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...