Gå til innhold

jeg bare lurer, dere som ville ha to tette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det virker sååå travelt og hektisk med to tette...forstår ikke hvorfor noen vil egentlig. Jeg har en på snart 19mnd og har tenkt tanken: tenk hvis jeg hadde hatt en nyfødt nå.

Kjenner noen, hører stadig om noen og ser mange som har to under to år.

Så hvorfor vil dere?

Og dere som har to tette,angrer dere? jeg mener ikke på barna, men siruasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg to (så) tette, så jeg er jo ikke den du vil ha svar av;)

Men - jeg har inntrykk av at de fleste som vil ha to tette tenker langsiktig og for barnas skyld.

Det er nok også noen som tenker at de kan like godt gjøre seg ferdig med å få barn relativt kjapt, sånn at de ikke har mange småbarnsperioder. Noen begynner gjerne å få barn sent også, og føler kanskje de ikke "har så mange år" på seg.

Skrevet

Jeg har bare en jeg , men i barselgruppen min var vi 8 jenter hvorav 7 förstegangsfödene . Vi var alle over 34 år så der ble 6 av jentene gravide under barseltiden. (der hadde det klart noe med alder å gjöre)

Nå er jeg snart 37 og skal pröve på nr 2 . Jeg hadde ikke klart 2 tette - datterne min er nå 3 år og först nå er jeg moden for en til.

Mannen min er 3 sösken med max 25 mndr mlm alle og de er overhodet ikke venner idag - så sösken kjärligheten var ikke altid livet ut selvom barna er tette !

Skrevet

Har to år mellom mine og det er helt supert =) Var hektisk de 2-3 første månedene, men etter det har det vært supert. Nå er minstemann snart 7 mnd og de har så mye glede av hverandre.

Valgte å gjøre det sånn for at sjansen for at de skulle leke godt sammen skulle være størst mulig (vet det ikke er noen garanti..)

De er på samme nivå hele oppveksten, og ferier blir greit å planlegge fordi de er jevngamle.

Skrevet

Angrer overhodet ikke og jeg kunne gjort det igjen. Travelt er det og hektisk til tider kan det være.

Men jeg skal si meg enig med deg om tanken på en på 19 mnd og en nyfødt, når mini var 19 mnd var minsten 8 mnd og det vil jeg tro er litt enklere når dem er såpass tette.

Skrevet

Jeg har 4 barn på 7 år (siste var ikke helt etter planen), med ca to år mellom de tre minste, og JA jeg synes det er knall tøft for tiden. Synes det er litt slik at babyen tar plassen til den som var minst, virker ikke alltid som det er bra for ungene og få søskene så tett, følte det var mer rett når jeg hadde 3 år mellom de to første, men det kan være pga typen ungene er og...

Skrevet

15 måneder mellom mine..

de er nå 1 og 2 år og det blir bare bedre og bedre;) klart det kan være slitsomt innimellom men det er det vell uansett om jeg hadde hatt feks en på 3 år og en baby.. vet jo om flere som har 3 år imellom hvor 3-åringen er VELDIG sjalu og det kan være VELL så slitsomt vil jeg tro..

har iallefall sluppet mye sjalusi!

jeg angrer iallefall ikke! hadde valgt det samme igjen:)

Skrevet

Hva regnes egentlig som to tette unger?

Skrevet

Det er 20-21 måneder mellom mine jenter. Nesten 2 år.

Det var nøye planlagt. Planla nummer 2 mens jeg gikk gravid med nr.1.

Vi ville ha 2 tette av mange grunner. Selvfølgelig i håp om at de skulle få mest mulig utbytte av hverandre. Og fordi jeg ikke ville jobbe 100% etter jeg fikk barn. Begynte på tidskonto i februar -05. Da var hun eldste 8 måneder. Begynte da 50%. Ble gravid i mai. Jobde 50% på tidskonto til september. Jobde 2 uker 100% før jeg ble 50% sykemeldt p.g.a bekkenet. Fødte i februar -06. Helt glimrende. Fikk da permisjon utfra 100% lønn. Begynte å jobbe 70% da minste jenta var 1 år. Så jeg fikk 100% lønn lenge uten å jobbe 100%. Vi tok hensyn til dette siden vi har hus og bil og selvfølgelig lån.

Kan ikke si at vi angrer på dette. Det var nøye planlagt og det har gått kjempe bra:-) Klart det var og er travelt til tider. Men når du er oppi det så vet du ikke om noe annet;-)

Nå er hun eldste 3 år og hun minste snart 1 1/2 år. De får mer og mer utbytte av hverandre for hver dag. Til tider leker de kjempe bra sammen og da er det kjempe flott å ha 2. Bedre enn å ha en som henger i skjørtekanten hele dagen.

Det blir nok enda bedre når hun minste kan ta mer igjen på hun eldste. Hun er godt i gang;-)

Viss vi en dag skulle ha fått en til (noe som sannsynligvis aldri skjer p.g.a bekkenet mitt) så hadde vi ventet noen år. Ventet til hun eldste begynte på skolen kanskje.... MEN vi hadde da bare fått 1 til. Hadde ikke begynt å lage "lekekamerat" til den!

Skrevet

jeg har 18 mnd mellom våre.

har ikke vært noe problem egentlig, bortsett fra litt lite søvn i en periode.

men eldste vår sov hele natta fra han var 6 uker og har alltid vært veldig rolig og grei. yngste var litt mer vrien.. så hadde hun kommet først hadde ikke nr to kommet så fort.......

jeg og mannen har selv søsken tett på oss i alder, og ville at våre barn skulle få det også. i tillegg så synes vi det er greit å ikke være så inmari gammel selv, når ungene begynner å kunne klare seg selv.. for da kan vi kose oss også!

har aldri angret...

ungene våre er nå 4 og 2,5 år og jeg har nå veeeeeldig lyst på en til..... men tror nok ikke det blir noe av... ikke plass i huset eller i bilen...

også er det samtidig nå veldig deilig at de begynner å bli så store at det er mer lettvint med alt.

Skrevet

vil også legge til at sjalusi har aldri vært en ting her. storegutt har liksom alltid vært veldig opptatt av lillesøster, og de er såååå glade i hverandre og leiker masse sammen. nå har de så klart også begynt å krangle litt...

ungene våre er veldig opptatte av hverandre, og kan nesten ikke være borte på overnatting alene... hehe...

Skrevet

Jeg har en som blir 2 i august, og kunne godt fått en til nå, men nestemann kommer ikke før i desember. Slik som min første var frem til 21 mnd er jeg glad nr 2 ikke ble født da, det hadde blitt hektisk.

Det jeg prøver å si at her i huset har det skjedd utrolig mye de siste mnd, så for oss passer det bedre at baby nr 2 kommer etter at første er mer enn 22 mnd, og nå blir det 27 mnd imellom, og det passer fint:)

Jeg mistet en gang i mellom, så hvis det hadde gått bra da, så hadde det blitt 24 mnd imellom, det hadde også passet fint:)

Skrevet

Historien vår er at vi fikk første barn sent (jeg var 34) fordi vi prøvde i mange år før det klaffet. Lang IVF-historie.

Da eldstemann var 11 mnd, ble jeg gravid på nytt. Ikke planlagt, men vi hadde heller ikke gjort noe for å unngå det. Vi brukte jo mange år på førstemann, så jeg trodde det bare var det ene lykketreffet vi skulle ha.

Men kroppen ville det annerledes, så da jeg ble gravid igjen var vi kjempeglade.

Det er 20 mnd mellom, og ja - det er til tider slitsomt, men nå når veslejenta er snart 15 mnd ser vi virkelig hvor stor glede de har av hverandre. Håper bare at det varer leeeeeeeenge ((:

Skrevet

Til NoDoubt:

Jeg ser at du skriver at alt var nøye planlagt - hva om det ikke gikk etter planen??? Det er jo for flaks å regne hvis man får viljen sin på akkurat dett området... Vi prøvde å planlegge til en viss grad,men mistet en gang før spiren satt. Det spilte egentlig ingen rolle økonomisk sett for oss da, siden jeg var i full jobb igjen, men bare lurer på om dere virkelig tok det som en selvfølge at alt skulle gå etter pipa?

Skrevet

Jeg har ikke 2 tette enda,.. men er gravid med nr 2... og har en snuppe her som er 6 mnd... det kommer til å bli 13 mnd mellom dem... så det blir tettt.....

,

Var ikke helt planlagt å ha så tette men , skjedd har skjedd... gleder meg og gruer meg... vet det kommer til å bli slitsomt, men det er jo slitsomt med dattera mi hjemme nå også... så da for jeg heller bare slite noen år...

Så kan jeg kose meg litt etter hvert....

Skrevet

Jeg har to tette, det er 15 måneder i mellom de. Og nå er de 2 og 3 år. Det er hektisk, men nå som de er såpass store har de enorm glede av hverandre. De leker SÅ godt sammen og er som erteris. :o) Det er hektisk de første årene, lite søvn osv. Men jeg synes absolutt det er verdt det. Nå driver vi med pottetrening på begge to osv. Det er veldig stas. Jeg angrer ikke et sekund!

Skrevet

Selvfølgelig tok vi det ikke som en selvfølgele! Men det gikk som vi håpte på. Da jeg gikk gravid med nummer 1 så ble vi enige om å prøve å få nummer 2 tidlig i 2006. Det fikk vi. Februar -06.

Det hadde ikke vært krise for oss økonomisk om vi ikke hadde fått det til. Men jeg ville ikke gå ned i stilling etter førstemann for så å bli gravid få måneder etter og tape mange tusen i neste permisjonen min. Vi ville jo ha nummer 2 ganske kjapt uansett.

Tok selvfølgelig ikke noe som en selvfølgele, men det må jo være lov å ha en plan?! Planen følgte vi og vi var heldige siden ting gikk etter planen:-)

Skrevet

16 mnd mellom mine, og nei, jeg angrer ikke et sekund. Er 16 mnd mellom meg og søsteren min, så jeg vet liksom ikke om noe annet, hehe;)

Føler alt er akuratt som det skal være nå!

Tavelt til tider, men nå føler jeg at jeg har "fri" når den ene er sammen med noen andre=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...